Borr för hjulbultar
Borr för hjulbultar
Tjenare.
har en gammal saab 900 med en runddragen bult på ena fälgen.
Har provat borra i den för att försöka knäcka sönder bulten.
Men alla mina stålborrar på 10-12mm verkar inte bita på metallen.
Någon som har en bra idé för att få loss den där jäkla bulten? Ingen tillgång till värmare dock och just nu är svetsen på lagning.
Visst är det en ganska stark sorters metall i hjulbultarna ?
Bilen är en skrotbil som ska köras bort så fort vi får bort fälgen så absolut noll hänsyn till bromsskiva eller nåt annat behöver tas.
Några riktigt listiga idéer skulle uppskattas.
//Mvh
har en gammal saab 900 med en runddragen bult på ena fälgen.
Har provat borra i den för att försöka knäcka sönder bulten.
Men alla mina stålborrar på 10-12mm verkar inte bita på metallen.
Någon som har en bra idé för att få loss den där jäkla bulten? Ingen tillgång till värmare dock och just nu är svetsen på lagning.
Visst är det en ganska stark sorters metall i hjulbultarna ?
Bilen är en skrotbil som ska köras bort så fort vi får bort fälgen så absolut noll hänsyn till bromsskiva eller nåt annat behöver tas.
Några riktigt listiga idéer skulle uppskattas.
//Mvh
Jo vi försökte banka på en hylsa med en stor slägga och dra loss men den jävla hylsan sprack (krafthylsa dessutom! inte köpt på biltemaBlom skrev:Våld.. i mängder

sen har vi försökt borra i den med först en 6mm sen 7 och sen 8 ah ni fattar.
Men den jäveln vägrar lossna. vill ju inte ha sönder fälgen heller.
- Daniel-635
- Forumsberoende
Blom skrev:Våld.. i mängder
Lite av samma tema, helt underbartJoBy skrev:Kapa lös hjulupphängningen. Sedan kapar du dig in från baksidan tills fälgen är lös.

Om det är något alldeles jäv... hårt att borra i (vilket det inte borde vara) kan man slipa ett betongborr med hårdmetall spets som ett "riktigt" borr i spetsen, då går det borra i det mesta, dock aldrig med någon vidare precision.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
riktigt hårt industri borr gör susen, annars svetsa på en bult ( bränn ordenkligt med svetsen ) så får du lös den.
hade ett liknande problem med min audi, hade precis köpt bilen o tänkte byta alla vätskor .
kan ju lova att olje pluggen i sumpen satt så in i helvete + att idioten som servat bilen innan hade dragit den rund med en mutter knackare ( måste varit en mutterknackare då det satt som fan med ) .
provade först rör tången men utan något resultat, svetsade fast en mutter men den lossnade bara.
till sist brände jag fast en så stor bult ja kunde få plats med o lossa fan skapet.
har sparat den gammla bulten som är svetsad för att hänga upp i ett snöre på verkstads väggen någon dag då det tog 4 svettiga timmar att lossa skiten
hade ett liknande problem med min audi, hade precis köpt bilen o tänkte byta alla vätskor .
kan ju lova att olje pluggen i sumpen satt så in i helvete + att idioten som servat bilen innan hade dragit den rund med en mutter knackare ( måste varit en mutterknackare då det satt som fan med ) .
provade först rör tången men utan något resultat, svetsade fast en mutter men den lossnade bara.
till sist brände jag fast en så stor bult ja kunde få plats med o lossa fan skapet.
har sparat den gammla bulten som är svetsad för att hänga upp i ett snöre på verkstads väggen någon dag då det tog 4 svettiga timmar att lossa skiten

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
hej
pröva med en elektrisk Rak slipmaskin jag har en Metabo 27000 varv hårdmetall roterande fil eller slipstift tejpa fälgen slipa på bara 

trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D