finns juh inget att art bestämma.J.Lundin skrev:
Var så god, det är bara att artbestämma.... Vi är bägge intresserade av alla fakta som finns runt denna modell av topp...
Det där är 8v SOHC motorns topp.
satt i Ascona A i GrA sammanhang gav ca 200-210hk på en 1.9liters underdel.
Ascona 400 toppen är en DOHC topp med 16ventiler och ser således helt annorlunda ut, har postat bilder tidigare.
Ascona 400 kom 1977 i då den 'nya' Ascona B modellen, motorn hade tidigare gästspelat i Kadett D men i tidigt utförande och ej pålitlig samt svårkörd.
Motorn utvecklades vidare och gav ca 240hk i Fas1 utförande i Ascona B då med 2.4liters underdel.
Motorn utvecklades vidare upp till Fas3 under rallytiden och gav då ca 285hk detta då i Manta B. den versionen hittade även ned i Asconorna, men officiella tävlingsbilen från Opel var Manta 400
Motorn hamnade till slut i en 4wd breddad Kadett gsi endast då på 2.2 liter med turbo och var tänkt att tävla i Grupp S som skulle efterfölja GruppB.
men efter alla olyckor slopades allt, bilen gick nån tävling i Sydafrika.
Kadetten var under utveckling och hade även en annan maskin baserad på nån Rovermotor.
tillsammans har opelmotorerna 2v OHC och 16v DOHC gemensamt motorblocket. även om 2.0-2.4 motorn har en annan gjutning.