K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Toppjobb.

Inlägg av Kadett4wd »

J.Lundin skrev:
Var så god, det är bara att artbestämma.... :D Vi är bägge intresserade av alla fakta som finns runt denna modell av topp... :)
finns juh inget att art bestämma.
Det där är 8v SOHC motorns topp.
satt i Ascona A i GrA sammanhang gav ca 200-210hk på en 1.9liters underdel.

Ascona 400 toppen är en DOHC topp med 16ventiler och ser således helt annorlunda ut, har postat bilder tidigare.
Ascona 400 kom 1977 i då den 'nya' Ascona B modellen, motorn hade tidigare gästspelat i Kadett D men i tidigt utförande och ej pålitlig samt svårkörd.
Motorn utvecklades vidare och gav ca 240hk i Fas1 utförande i Ascona B då med 2.4liters underdel.
Motorn utvecklades vidare upp till Fas3 under rallytiden och gav då ca 285hk detta då i Manta B. den versionen hittade även ned i Asconorna, men officiella tävlingsbilen från Opel var Manta 400

Motorn hamnade till slut i en 4wd breddad Kadett gsi endast då på 2.2 liter med turbo och var tänkt att tävla i Grupp S som skulle efterfölja GruppB.
men efter alla olyckor slopades allt, bilen gick nån tävling i Sydafrika.
Kadetten var under utveckling och hade även en annan maskin baserad på nån Rovermotor.

tillsammans har opelmotorerna 2v OHC och 16v DOHC gemensamt motorblocket. även om 2.0-2.4 motorn har en annan gjutning.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Opeltopp

Inlägg av J.Lundin »

Okej, då var denna fråga löst... :D Vet du något om dom kammar som original följde med toppen, den kam som polaren fick med hade ett sanslöst overlap, det var ett helvetiskt tvärdrag igenom toppen. Den kammen gick inte att använda. Enligt Carneborn på Enem så var det samma typ av kam som "rådis" hade kört med, hur fan han nu lyckades med detta... :D
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

k-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Härligt att höra ang mekaniskt styrt k-jetronic har till början tanken att använda ett styrdon men sedan övergå till två styrdon.
Håller på att göra ett nytt spjällhus typ trumma ,en solid axel innuti ett rör och sedan borra fyra hål , :thumbright: en för varje cylinder och sedan rotera den inre axeln vid gas pådrag typ en ballofix.
När jag fått sprutet att fungera så är tanken att lägga till ett till sprut som går i progressivt med olika utväxling på hävarmarna.
Teoretiskt så borde det gå att ta ut uppåt 300 hk, har i daxläget ca 240-250 hk så det vore kul att få ut samma hk utan gas.
mehebs
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör apr 10, 2010 2:58 pm
Ort: Gran Canaria

k-jettronic till Volvo Penta 2,5 l marinmotor

Inlägg av mehebs »

Hej alla kunniga...har två Volvo 230 motorer med marinveven i min båt AQ151C med dubbla Solex PAI 44:or....är inne på att byta till K-Jettronic...
mina motorer har 140 hästar..räcker sprutet till dessa till trots ökningen ifrån 2,3l till 2,5l eller bör jag leta efter ett K-jet ifrån en gammal 240T ..tacksam för alla synpunkter

:thumbright:
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

solex till k-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Hej
min motor är på 2.3L och lämnar ca 170 HK med ett org (136 hk)k-jetronic och det är vad dom bromsar ur volvo org cup bilarna i rally med org sprut, så det skall vara ok.
Motor volymen spelar ingen större roll du får bara vridet på lite lägre varv.
MVH Peter H
mehebs
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör apr 10, 2010 2:58 pm
Ort: Gran Canaria

Re: solex till k-jetronic

Inlägg av mehebs »

p.hedman skrev:Hej
min motor är på 2.3L och lämnar ca 170 HK med ett org (136 hk)k-jetronic och det är vad dom bromsar ur volvo org cup bilarna i rally med org sprut, så det skall vara ok.
Motor volymen spelar ingen större roll du får bara vridet på lite lägre varv.
MVH Peter H
Hej Peter
tack ....jag funkar det med dina 170hk så borde det räcka till mina 140hk...ja vrid det vill man ha mycket av i en båt på 5500kg som min..
by the way ...trevligt namn P.Hedman mitt är G.Hedman :thumbright:
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

G Hedman att byta till k-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Innan du byter till insprutning så måste du även byta till ett par 405 toppar som är till org till k-jetronic ,för du behöver hålen i toppen för insprutarna och sen ev montera en fördelare till samma motor (b23) för 230 motorn har så vitt jag vet fördelaren monterad bak på toppen men jag har sett några tidiga motorer med fördelaren på gamla platsen under insuget i framkant.
Det skulle ev gå att borra nya hål i dina toppar men det är nog enklare att leta på två beg toppar. 8)
mehebs
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör apr 10, 2010 2:58 pm
Ort: Gran Canaria

Re: G Hedman att byta till k-jetronic

Inlägg av mehebs »

p.hedman skrev:Innan du byter till insprutning så måste du även byta till ett par 405 toppar som är till org till k-jetronic ,för du behöver hålen i toppen för insprutarna och sen ev montera en fördelare till samma motor (b23) för 230 motorn har så vitt jag vet fördelaren monterad bak på toppen men jag har sett några tidiga motorer med fördelaren på gamla platsen under insuget i framkant.
Det skulle ev gå att borra nya hål i dina toppar men det är nog enklare att leta på två beg toppar. 8)
Tänkte leta efter två kompletta motorer med topp och insug verkar enklast och plocka det som är något att ha.... båtvariantens 230 med 8v topp (aq151) har fördelaren monterad under insuget på gammalt vis... :villha:
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Inlägg av p.hedman »

Ja det låter som en bra ide passa på att plocka bränslepumparna på samma gång med alla kopplingar och dyl.
På min motor så har jag plockat bort allt vad kallstart choke då det är varmt när jag åker.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

p.hedman skrev:Ja det låter som en bra ide passa på att plocka bränslepumparna på samma gång med alla kopplingar och dyl.
På min motor så har jag plockat bort allt vad kallstart choke då det är varmt när jag åker.
Vad har du kvar då?
http://i273.photobucket.com/albums/jj21 ... simple.jpg
Berätta gärna vad du tagit bort. Jag har inte helt gett upp hoppet om ett minimerat K-jet
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Inlägg av p.hedman »

hej
det jag tagit bort är enl din bild är
J / impuls modul
H / choke sitter där som plugg men inte inkopplad
G / tempgivare
D / luft ventilen
C / sitter där men är endast styrd via motor tempen(bimetall fjädern)
Du kan titta på bilderna på länken jag bifogade nedan
Nackdelen med att rensa bort dessa grejer är väl att kallstart egenskaperna blir förlorade men det är väl bara somma körning som gäller och det har inte varigt några problem för mig.
Den startade vid första försöket bara bolt on inte en elkabel jag behövde dra
PS jag har också monterat ett MB 300 spjällhus som är ca 10 mm större än orginal volvo då orkar den dra i sig lite mer luft och varva lite till ,det behövs när du åker med lustgas.
En lustgas motor behöver ca 10% större spjällarea pga lustgasen krymper insugs luften och då behöver man mer flöde genom förgasaren/spjällhuvudet.

http://www.gatbilar.se/viewImage.php?car=16217
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av redheat »

jag styr min K-jetronic insprutning på en B21 ET med en sådan här tryckregulator och manometer, och en strömbrytare till en kallstartspridare vid start när det är kallt.


det är allt som jag använder för att styra insprutningen

men regulatorn kan läcka lite i ibland ( har nog användt den minst 10 år )så jag skall prova med en Mallory 4305m den skall tåla trycket bättre




http://www.malloryperformance.com/Produ ... election=4
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Fråga på nu när ni har chansen...!

Inlägg av J.Lundin »

Det verkar vara ett väldigt intresse för K-Jet, men inga frågor..... :scratch:
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Inlägg av p.hedman »

Finns det någon tabell man ska gå efter när det gäller k-jet spridare ?
hade tänkt att ev använda några med större volym.
Eller ska man använda orginal spridare som är till respektive bränsle huvud?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

p.hedman skrev:hej
det jag tagit bort är enl din bild är
J / impuls modul
H / choke sitter där som plugg men inte inkopplad
G / tempgivare
D / luft ventilen
C / sitter där men är endast styrd via motor tempen(bimetall fjädern)
Du kan titta på bilderna på länken jag bifogade nedan
Nackdelen med att rensa bort dessa grejer är väl att kallstart egenskaperna blir förlorade men det är väl bara somma körning som gäller och det har inte varigt några problem för mig.
Den startade vid första försöket bara bolt on inte en elkabel jag behövde dra
PS jag har också monterat ett MB 300 spjällhus som är ca 10 mm större än orginal volvo då orkar den dra i sig lite mer luft och varva lite till ,det behövs när du åker med lustgas.
En lustgas motor behöver ca 10% större spjällarea pga lustgasen krymper insugs luften och då behöver man mer flöde genom förgasaren/spjällhuvudet.

http://www.gatbilar.se/viewImage.php?car=16217
Tackar. Det får nog bli detta ändå. Förgasarkonverteringen blev inget bra.
Skriv svar