Ritat i solidworks 2010 och finishen på grenröret är något stål borstat kommer inte ihåg vilken finns massa olikafinishar i photoworks som det heter i solid.
Börjarna får jag till genom att rita en jäkla massa stödlinjer och sen kör jag olika radier tills jag tycker det ser bra ut. När allt detta är klart så kör jag bara swep
annat grenrör som jag har gjort blev också bra
Säger bara en turbo trimmad 20b wankel vilket fantastiskt ljud
Jacob skrev:Ritat i solidworks 2010 och finishen på grenröret är något stål borstat kommer inte ihåg vilken finns massa olikafinishar i photoworks som det heter i solid.
Börjarna får jag till genom att rita en jäkla massa stödlinjer och sen kör jag olika radier tills jag tycker det ser bra ut. När allt detta är klart så kör jag bara swep
annat grenrör som jag har gjort blev också bra
Allright, det som "skar" sig lite mot den svarta bakgrunden det var därför jag frågade.
Ett tips är att göra en 90 graders svetsböj såsom den ser ut i verkligheten (kort eller långradie) och sedan göra en sammanställning som du stoppar in dina böjar i.
Ska man bygga ett grenrör i verkligheten utifrån en 3D-modell vill man gärna ha riktiga radier osv. för att det ska överensstämma med sin modell.
Fast det ser ju snyggt ut med att ett rör = en part.
Elias Linder skrev:är ganska ny inom det här med cad , men hur får du till böjarna? jag hade ett helvete på mitt grenrör jag gjorde i cad.
detta gjorde jag i Autocad 2008
¨
min finish är ju skit jämnförtt med din. vilket program använder du ?
Han har renderat sin modell i SW, därav den "verkliga" bilden.
Sammanställningen eller parten ser inte ut så när man ritar den, utan man lägger på ljus, skuggor osv och gör en bild av det hela vid rendering.
Ett tips är att göra en 90 graders svetsböj såsom den ser ut i verkligheten (kort eller långradie) och sedan göra en sammanställning som du stoppar in dina böjar i.
Ska man bygga ett grenrör i verkligheten utifrån en 3D-modell vill man gärna ha riktiga radier osv. för att det ska överensstämma med sin modell.
Fast det ser ju snyggt ut med att ett rör = en part.
Tycker också detta låter vettigt, jag ritade även upp en hög med böjar som är kapade, en del på mitten och en del på en 1/3 del, då kan göra allt pusslande i datorn istället för på plats i bilen också, lättare att räkna på att man har samma längd på alla pipor
Ett tips är att göra en 90 graders svetsböj såsom den ser ut i verkligheten (kort eller långradie) och sedan göra en sammanställning som du stoppar in dina böjar i.
Ska man bygga ett grenrör i verkligheten utifrån en 3D-modell vill man gärna ha riktiga radier osv. för att det ska överensstämma med sin modell.
Fast det ser ju snyggt ut med att ett rör = en part.
Tycker också detta låter vettigt, jag ritade även upp en hög med böjar som är kapade, en del på mitten och en del på en 1/3 del, då kan göra allt pusslande i datorn istället för på plats i bilen också, lättare att räkna på att man har samma längd på alla pipor
Jo precis, det underlättar om man prefabricerar böjar med givna mått såsom du säger. Det blir lite enklare vid konstruerandet då.
Jag gjorde nog nästan alla mina böjar olika, typ ett 20-tal eller så.
Både jobbigt och onödigt, men kul.
Vad körde du för metall finish den var jäkligt snygg. Det grenröret som är högst upp tog typ 4h att rita för att få till realistiska böjar och längder så att det ska kunna gå att konstruera
Säger bara en turbo trimmad 20b wankel vilket fantastiskt ljud
bilden längst upp kanse bara va en test ritning? men du har grenrören i fel årdning för en bra turbo och du har i min smak för långa insug utan koning.
Jens Gustavsson skrev:kul att se alla fina ritningar.
bilden längst upp kanse bara va en test ritning? men du har grenrören i fel årdning för en bra turbo och du har i min smak för långa insug utan koning.
bara ett tipps!
Antar att du menar med pulse split.
Det beror väl på hur man bygger kollektorn. Om turbon monteras på längden eller på tvären.
Närmast motorn är 1 och 4 och dom kan ju enkelt gå in i samma hål på turbon. om den monteras på tvären.
Verkar ju vara en del som sitter och pular med modeller, upp med flera vetja! Alltid kul att se och kanske kan ge nån idé till nån.
Det här gjorde jag till 340:n, men det blev inte sådär i verkligheten utan det var mest för att väcka nån tanke om hur man kunde dra rören på ett ungefär.
Som synes är inte rören ihopsatta(några är det) utan endast placerade så nära noll som möjligt mot varandra, därav gliporna på vissa delar.