Cad

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Jacob
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: sön mar 16, 2008 7:25 pm
Ort: Lidköping

Cad

Inlägg av Jacob »

Bild

Bild
Bild

Lekt lite i cad blev ganska bra :D Bra att rita kollektor också :)
Säger bara en turbo trimmad 20b wankel vilket fantastiskt ljud :D
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Vad har du ritat i?

Renderingen såg rätt skum ut, eller rättare sagt färgen på grenröret/n.

Annars snyggt!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

är ganska ny inom det här med cad , men hur får du till böjarna? jag hade ett helvete på mitt grenrör jag gjorde i cad.

detta gjorde jag i Autocad 2008
¨
Bild

Bild

min finish är ju skit jämnförtt med din. vilket program använder du ?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jacob
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: sön mar 16, 2008 7:25 pm
Ort: Lidköping

Inlägg av Jacob »

Ritat i solidworks 2010 och finishen på grenröret är något stål borstat kommer inte ihåg vilken :) finns massa olikafinishar i photoworks som det heter i solid.

Börjarna får jag till genom att rita en jäkla massa stödlinjer och sen kör jag olika radier tills jag tycker det ser bra ut. När allt detta är klart så kör jag bara swep :)

Bild

Bild

Bild

annat grenrör som jag har gjort blev också bra :)
Säger bara en turbo trimmad 20b wankel vilket fantastiskt ljud :D
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Jacob skrev:Ritat i solidworks 2010 och finishen på grenröret är något stål borstat kommer inte ihåg vilken :) finns massa olikafinishar i photoworks som det heter i solid.

Börjarna får jag till genom att rita en jäkla massa stödlinjer och sen kör jag olika radier tills jag tycker det ser bra ut. När allt detta är klart så kör jag bara swep :)


annat grenrör som jag har gjort blev också bra :)
Allright, det som "skar" sig lite mot den svarta bakgrunden det var därför jag frågade.

Ett tips är att göra en 90 graders svetsböj såsom den ser ut i verkligheten (kort eller långradie) och sedan göra en sammanställning som du stoppar in dina böjar i.

Ska man bygga ett grenrör i verkligheten utifrån en 3D-modell vill man gärna ha riktiga radier osv. för att det ska överensstämma med sin modell.

Fast det ser ju snyggt ut med att ett rör = en part. :)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Elias Linder skrev:är ganska ny inom det här med cad , men hur får du till böjarna? jag hade ett helvete på mitt grenrör jag gjorde i cad.

detta gjorde jag i Autocad 2008
¨


min finish är ju skit jämnförtt med din. vilket program använder du ?

Han har renderat sin modell i SW, därav den "verkliga" bilden.
Sammanställningen eller parten ser inte ut så när man ritar den, utan man lägger på ljus, skuggor osv och gör en bild av det hela vid rendering.

Vet ej om man kan göra det i Autocaden dock?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »


Ett tips är att göra en 90 graders svetsböj såsom den ser ut i verkligheten (kort eller långradie) och sedan göra en sammanställning som du stoppar in dina böjar i.

Ska man bygga ett grenrör i verkligheten utifrån en 3D-modell vill man gärna ha riktiga radier osv. för att det ska överensstämma med sin modell.

Fast det ser ju snyggt ut med att ett rör = en part. :)
Tycker också detta låter vettigt, jag ritade även upp en hög med böjar som är kapade, en del på mitten och en del på en 1/3 del, då kan göra allt pusslande i datorn istället för på plats i bilen också, lättare att räkna på att man har samma längd på alla pipor :)
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Ersviken skrev:

Ett tips är att göra en 90 graders svetsböj såsom den ser ut i verkligheten (kort eller långradie) och sedan göra en sammanställning som du stoppar in dina böjar i.

Ska man bygga ett grenrör i verkligheten utifrån en 3D-modell vill man gärna ha riktiga radier osv. för att det ska överensstämma med sin modell.

Fast det ser ju snyggt ut med att ett rör = en part. :)
Tycker också detta låter vettigt, jag ritade även upp en hög med böjar som är kapade, en del på mitten och en del på en 1/3 del, då kan göra allt pusslande i datorn istället för på plats i bilen också, lättare att räkna på att man har samma längd på alla pipor :)
Jo precis, det underlättar om man prefabricerar böjar med givna mått såsom du säger. Det blir lite enklare vid konstruerandet då.
Jag gjorde nog nästan alla mina böjar olika, typ ett 20-tal eller så.
Både jobbigt och onödigt, men kul. :hihi:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
e30kalle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: lör jul 04, 2009 10:25 pm
Ort: Kinnekulle

SW10

Inlägg av e30kalle »

Snyggt! solidworks är sjukt skoj, men kräver tid, gjorde mitt grenrör som en part också, ett jävla plockepinn om man ska sätta ihop av lösa böjar.



Bild

Bild
Jacob
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: sön mar 16, 2008 7:25 pm
Ort: Lidköping

Inlägg av Jacob »

Vad körde du för metall finish den var jäkligt snygg. Det grenröret som är högst upp tog typ 4h att rita för att få till realistiska böjar och längder så att det ska kunna gå att konstruera :)
Säger bara en turbo trimmad 20b wankel vilket fantastiskt ljud :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att se alla fina ritningar.

bilden längst upp kanse bara va en test ritning? men du har grenrören i fel årdning för en bra turbo och du har i min smak för långa insug utan koning.

bara ett tipps!
Jacob
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: sön mar 16, 2008 7:25 pm
Ort: Lidköping

Inlägg av Jacob »

Ok Tack :) tar gärna emot feedback så att man lär sig :) I vilken ordning ska rören gå på en b20 :)
Säger bara en turbo trimmad 20b wankel vilket fantastiskt ljud :D
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jens Gustavsson skrev:kul att se alla fina ritningar.

bilden längst upp kanse bara va en test ritning? men du har grenrören i fel årdning för en bra turbo och du har i min smak för långa insug utan koning.

bara ett tipps!
Antar att du menar med pulse split.

Det beror väl på hur man bygger kollektorn. Om turbon monteras på längden eller på tvären.

Närmast motorn är 1 och 4 och dom kan ju enkelt gå in i samma hål på turbon. om den monteras på tvären.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Verkar ju vara en del som sitter och pular med modeller, upp med flera vetja! Alltid kul att se och kanske kan ge nån idé till nån.

Det här gjorde jag till 340:n, men det blev inte sådär i verkligheten utan det var mest för att väcka nån tanke om hur man kunde dra rören på ett ungefär.
Som synes är inte rören ihopsatta(några är det) utan endast placerade så nära noll som möjligt mot varandra, därav gliporna på vissa delar.

Bild

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Jacob
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: sön mar 16, 2008 7:25 pm
Ort: Lidköping

Inlägg av Jacob »

snyggt :)
Säger bara en turbo trimmad 20b wankel vilket fantastiskt ljud :D
Skriv svar