Turbobanditen turbo
- kallevedlund
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 10:23 am
- Ort: Örebro
Turbobanditen turbo
Bromsade polarens bil hos Ärtan idag.
Den är försedd med ett TB60-03.
Bromsade idag med inte så roliga resultat. 380 hk vid 1,6 bar ladd och 1,8 bar mottryck.
Någon annan som kört med denna turbo? Resultat?
En TB70 med t3 fläns passar rakt på, värt att byta till en sådan? Vilken modell har ni som bromsat hyfsat med dessa turbos använt er av? TB70-03 eller TB70-04?
Säsongen börjar ju nu och ägarens ekonomi tillåter inte att byta till ett mer exotiskt aggregat eller en lastbilssnurra med medföljande ombyggnationer...
Tipps?
Den är försedd med ett TB60-03.
Bromsade idag med inte så roliga resultat. 380 hk vid 1,6 bar ladd och 1,8 bar mottryck.
Någon annan som kört med denna turbo? Resultat?
En TB70 med t3 fläns passar rakt på, värt att byta till en sådan? Vilken modell har ni som bromsat hyfsat med dessa turbos använt er av? TB70-03 eller TB70-04?
Säsongen börjar ju nu och ägarens ekonomi tillåter inte att byta till ett mer exotiskt aggregat eller en lastbilssnurra med medföljande ombyggnationer...
Tipps?
//Karl-August
070-109 46 18
070-109 46 18
Lite mer motor spec skulle hjälpa
0.2kg diferans på ladd och motryck skulle jag inte vara så rädd om, men men 1.6bar e inte så mycket ladd och få høgare mottryck på, så jag kansje mistanker at eksosen har for lite flöde? många svangar och dämpare? anars kansje eksos husen är for liten.
jag e ingen expert, så någån andra får også komentera
mvh

0.2kg diferans på ladd och motryck skulle jag inte vara så rädd om, men men 1.6bar e inte så mycket ladd och få høgare mottryck på, så jag kansje mistanker at eksosen har for lite flöde? många svangar och dämpare? anars kansje eksos husen är for liten.
jag e ingen expert, så någån andra får også komentera

mvh
Ett stort insugsläckage kan också bidra till avgasmottryck, elda för kråkorna. Jag säger inte att så är fallet här, men för andra att tänka på är att har man inte gjort ett seriöst läckage-test av insug innan man åker och bromsar har man inte förstått mycket. Alltså från kompressor inlopp till insugs-ventil.
Läs mer här :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
Med 60 mm inlopp hade man ju hoppats på lite mer innan avgastrycket börjar komma ikapp..
(Flyttar den här tråden från avancerat till allmänt)
Läs mer här :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
Med 60 mm inlopp hade man ju hoppats på lite mer innan avgastrycket börjar komma ikapp..
(Flyttar den här tråden från avancerat till allmänt)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
vad är det för motor vi pratar om???
låter ungefär som man kan förvänta sej att den ska leverera...
är ju bara runt 56mm exducer om jag minns rätt å dem har en tendens att surga lite på fel motor dessutom..
låter som uppgradering till en t70 inte vore helt fel... (med tanke på effektgen så misstänker jag dte är en relativt stark motor) så skule nog kunna vina en del på byte till större turbin/avgashus
låter ungefär som man kan förvänta sej att den ska leverera...
är ju bara runt 56mm exducer om jag minns rätt å dem har en tendens att surga lite på fel motor dessutom..
låter som uppgradering till en t70 inte vore helt fel... (med tanke på effektgen så misstänker jag dte är en relativt stark motor) så skule nog kunna vina en del på byte till större turbin/avgashus
Är det den här?
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=30994
Är ju en aningens liten turbo för en så stark motor ja..
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=30994
Är ju en aningens liten turbo för en så stark motor ja..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ojsan, dte hade jag kunnat säga direkt att den turbon var på tok för liten....
minst t70 ska ni ha på den för det ska funka...
men änu hellre nått lastbilsagg...
beror ju på vad man ska ha motorn tilll... som en drift/lekbil tror jag en t70 skulle funka hyffsat, men vill man ha massa effekt på pappret å skryta med så är det nått väl anpassat lastbilsagg som gäller om man vill ha nere budgeten
minst t70 ska ni ha på den för det ska funka...
men änu hellre nått lastbilsagg...
beror ju på vad man ska ha motorn tilll... som en drift/lekbil tror jag en t70 skulle funka hyffsat, men vill man ha massa effekt på pappret å skryta med så är det nått väl anpassat lastbilsagg som gäller om man vill ha nere budgeten
- kallevedlund
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 10:23 am
- Ort: Örebro
Ja det är den motorn.
Problemet var att det inte blev någon mer effekt med ökat ladd, 20 hk på 0,3 bar..
Tanken när han valde turbon var att KUNNA få ut ca 500 whp men att köra med typ 400 på hjulen med bra spool. Vill inte ha allt för stor turbo eftersom bilen ska gå som driftingbil.
Men ja den beter sig som om den vore alldeles för liten.
Får se hur det blir, inte mina pengar. Effekten räcker som den är men skulle villja haft mer..
Håller iaf på att se över installationen lite mer och se om det finns nått som kan fela..
Problemet var att det inte blev någon mer effekt med ökat ladd, 20 hk på 0,3 bar..
Tanken när han valde turbon var att KUNNA få ut ca 500 whp men att köra med typ 400 på hjulen med bra spool. Vill inte ha allt för stor turbo eftersom bilen ska gå som driftingbil.
Men ja den beter sig som om den vore alldeles för liten.
Får se hur det blir, inte mina pengar. Effekten räcker som den är men skulle villja haft mer..
Håller iaf på att se över installationen lite mer och se om det finns nått som kan fela..
//Karl-August
070-109 46 18
070-109 46 18
jag kan garanetra att det är turbon, den brukar "bottnas" vid ungefär sama effekt och ladd på volvo b230 motorer med två cylindrar färre och antal mindre grundhätsar...
enklaste är ju att byta till t70in helt enkelt.... då lär man nog kunna få ut nå hundra häst till... är ju turbinen som stryper helt klart så större turbin och avgashus är ett måste
enklaste är ju att byta till t70in helt enkelt.... då lär man nog kunna få ut nå hundra häst till... är ju turbinen som stryper helt klart så större turbin och avgashus är ett måste
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Så du rekommenderar en TB70 till en B230? Jag trodde den var ungefär fem gånger för stor? 

Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
vill man ha runt 350 häst med vettig respons och kan leva med att det inte är helt optimalt så funkar en tb58 (eller motsvarand från valfri försäljare) rätt OK, även om dem vill surgea för vissa...
ska man uppåt 400 eler högre så bör man gå på nått större tycker jag....
har man en mindre 1.8-2 litersmotor så funkar nog tb58an till uppåt 400 hästar gissar jag. (men med förluster i form av avgasmotryck såklart)
varken t70 eller t58/t04e är ju moderna agg direkt men funkar med tanke på priset (finns ju samma agg till väldigt olika pris beroende på vart man köper)
ska man uppåt 400 eler högre så bör man gå på nått större tycker jag....
har man en mindre 1.8-2 litersmotor så funkar nog tb58an till uppåt 400 hästar gissar jag. (men med förluster i form av avgasmotryck såklart)
varken t70 eller t58/t04e är ju moderna agg direkt men funkar med tanke på priset (finns ju samma agg till väldigt olika pris beroende på vart man köper)
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Hej,
Lägger in en bild på hur kurvorna ser ut i min bil med TB60 pulssplit.
Kompresor
0,60 A/R
Avgas
0,84 A/R
Fakta:
B234, Std. 96mm borr
Svarvade FK kolvar 3mm ca 8,5 i komp
Org. renoverad ofilad topp.
E85 1,3bar ladd. Ej elektroniskt styrt laddtryck.
Är hittils mkt. nöjd med turbon.

Lägger in en bild på hur kurvorna ser ut i min bil med TB60 pulssplit.
Kompresor
0,60 A/R
Avgas
0,84 A/R
Fakta:
B234, Std. 96mm borr
Svarvade FK kolvar 3mm ca 8,5 i komp
Org. renoverad ofilad topp.
E85 1,3bar ladd. Ej elektroniskt styrt laddtryck.
Är hittils mkt. nöjd med turbon.

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport