chassieinställningstips 4-länk
chassieinställningstips 4-länk
är lite rookie på det här med inställningar..
jag har en framtung bmw med ford 9" i häcken.. manuell växellåda.
ska köra en hel del gatrace med bilen och vill ha den hårt ställd.. Kommer i veckan utnyttja racevågar för att "förspänna" chassiet..
Tidigare i veckan fyrhjulsmätte jag hela åket så allting står så rakt det bara går och alla 4 är ospännda.
Effekten jag kommer köra gata med är en 700ing på hjulen..
Antar att det är ungefär som att fråga hur många mycket strössel jag borde ha på min glass, men några riktlinjer kanske finns?
Mvh
jag har en framtung bmw med ford 9" i häcken.. manuell växellåda.
ska köra en hel del gatrace med bilen och vill ha den hårt ställd.. Kommer i veckan utnyttja racevågar för att "förspänna" chassiet..
Tidigare i veckan fyrhjulsmätte jag hela åket så allting står så rakt det bara går och alla 4 är ospännda.
Effekten jag kommer köra gata med är en 700ing på hjulen..
Antar att det är ungefär som att fråga hur många mycket strössel jag borde ha på min glass, men några riktlinjer kanske finns?
Mvh
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: chassieinställningstips 4-länk
Hej.
Det ligger lite i det där med strösslet
Den här boken är en bra början, http://www.jegs.com/i/Chassis+Book/622/CHASSIS/10002/-1
( jag har även haft förmånen att vara med på ett av Dave Morgans Chassi seminarier )
Du har kommit en god bit på väg, att mäta och väga bilen är nödvändigt.
För att göra livet lite enklare för mig så använder jag ett 4-link program från www.performancetrends.com.
Du behöver räkna ut bilens centrala tyngdpunkt ( Center of Gravity CG ) för att få fram bilens neutrallinje.
Du behöver mäta fram alla inställningsmöjligheter på 4-link stagen så du får fram dom användbara skärningspunkterna ( eller Instant Centers IC )
När det är gjort så börjar man med en lämplig grundsättning av 4-linket.
Vad som är lämpligt för gatan har jag ingen erfarenhet av. Jag har bara satt upp några bilar för strippen. ( m.a.o. jag är ingen expert, men jag börjar få lite "koll" på det här med chassijustering )
Jag skulle ialla fall börja med att sätta skärningspunkten på eller så nära neutrallinjen som möjligt och straxt bakom centrala tyngdpunkten. Sen skulle jag välja ut ett par aggresivare ( som "slår fast" däcken i underlaget ) och ett par snällare IC och prova vad som funkar bäst.
När man hittat en inställning som funkar bra, så får man ta finliret med stötdämpar inställningen. Ett par dubbeljusterbara stötdämpare bak och enkeljusterbara i fram är minimum-kravet tycker jag.
Startvarv, däcktryck, utväxling m.m. påverkar givetvis också hur chassit beter sig, så du får försöka att göra likadant varje gång medans du letar efter en bra uppsättning.
Någon som filmar chassireaktionen med en skaplig videokamera är ett mycket bra hjälpmedel, för fortsatt justerande. Det är jäkligt svårt att hinna se vad som händer med bilen när man står och tittar.
Hoppas att det här var någorlunda begripligt och till nå'n hjälp.
Mvh.
Det ligger lite i det där med strösslet

Den här boken är en bra början, http://www.jegs.com/i/Chassis+Book/622/CHASSIS/10002/-1
( jag har även haft förmånen att vara med på ett av Dave Morgans Chassi seminarier )
Du har kommit en god bit på väg, att mäta och väga bilen är nödvändigt.
För att göra livet lite enklare för mig så använder jag ett 4-link program från www.performancetrends.com.
Du behöver räkna ut bilens centrala tyngdpunkt ( Center of Gravity CG ) för att få fram bilens neutrallinje.
Du behöver mäta fram alla inställningsmöjligheter på 4-link stagen så du får fram dom användbara skärningspunkterna ( eller Instant Centers IC )
När det är gjort så börjar man med en lämplig grundsättning av 4-linket.
Vad som är lämpligt för gatan har jag ingen erfarenhet av. Jag har bara satt upp några bilar för strippen. ( m.a.o. jag är ingen expert, men jag börjar få lite "koll" på det här med chassijustering )
Jag skulle ialla fall börja med att sätta skärningspunkten på eller så nära neutrallinjen som möjligt och straxt bakom centrala tyngdpunkten. Sen skulle jag välja ut ett par aggresivare ( som "slår fast" däcken i underlaget ) och ett par snällare IC och prova vad som funkar bäst.
När man hittat en inställning som funkar bra, så får man ta finliret med stötdämpar inställningen. Ett par dubbeljusterbara stötdämpare bak och enkeljusterbara i fram är minimum-kravet tycker jag.
Startvarv, däcktryck, utväxling m.m. påverkar givetvis också hur chassit beter sig, så du får försöka att göra likadant varje gång medans du letar efter en bra uppsättning.
Någon som filmar chassireaktionen med en skaplig videokamera är ett mycket bra hjälpmedel, för fortsatt justerande. Det är jäkligt svårt att hinna se vad som händer med bilen när man står och tittar.
Hoppas att det här var någorlunda begripligt och till nå'n hjälp.
Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
kan tänka mig att ditt inlägg kommer bli mycket logiskt i veckoslutet när jag läst på lite mer.. just nu känns det lite klurigt 
att se vart mittpunkten ligger i bilen känns enkel, men sen i höjdled också har jag jävligt svårt att föreställa mig hur man mäter fram

att se vart mittpunkten ligger i bilen känns enkel, men sen i höjdled också har jag jävligt svårt att föreställa mig hur man mäter fram

http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Man väger bilen på backen, sen lyfter man upp bak eller framaxeln minst 30 cm och lägger vågplattorna på ett par "bockar" och väger bilen igen. Efter det är det dags för fusklappen, mattekunskaperna och miniräknaren å div. formler, några Hmmmm..hur var det nu och va fan blev det så där förr.ivars skrev:
att se vart mittpunkten ligger i bilen känns enkel, men sen i höjdled också har jag jävligt svårt att föreställa mig hur man mäter fram


Visst ja...man får esrätta coiloverserna med stumma atrapper annars blir det fel när man hissar och vikten förskjuter sig i chassit.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Kom på att jag missat en grej, all vägning av bilen ska göras som den står på startlinjen d.v.s. tankad och med föraren å all utrustning på plats.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
finns tyvärr ingen möjlighet för mig att göra dessa grejer.. få labba lite utan hightech och hoppas på att det tillslut regerar bättre än en vanlig bmw bakvagn iallafall...
hade tänkt mig mer tips i form av, ha de nedre stagen raka och dom över vinklar du neråt mot karossen,
vill du ha aggressiv sättning med att spöa ner däcken i marken sänker du de övre stagen mer i framkant mot karossen och så... men var försiktig för skruvar du för mycke blir det motsatt effekt och bilen studsar?
Men det här 4 link är mer special än jag kunnat drömma om....
hade tänkt mig mer tips i form av, ha de nedre stagen raka och dom över vinklar du neråt mot karossen,
vill du ha aggressiv sättning med att spöa ner däcken i marken sänker du de övre stagen mer i framkant mot karossen och så... men var försiktig för skruvar du för mycke blir det motsatt effekt och bilen studsar?
Men det här 4 link är mer special än jag kunnat drömma om....
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Som med allt annat, så är det inte så svårt när man börjar få koll på det.
Att göra allt det jag beskrev tidigare tar en stund, men det gör livet mycket lättare när man vill justera in bilen för bästa prestanda.
Att ställa 4-linket på "känn" är väl ungefär som att mappa en motor genom att kolla på grafer och diagram utan en enda siffra, det ser rätt ut men man har egentligen ingen aning om var man är.
Helt riktigt så ska dom nedre stagen helst vara paralella med marken eller möjligen luta neråt nå'n grad eller två i framkant.
Väg bilen och ta reda på var tyngdpunkten ligger mellan fram och bakaxel, försök sen att få skärningspunkten straxt bakom den och ungefär 20 cm ovanför marken, då borde du ha en körbar bil.
Har du en krängningshämmare i bak så börja utan någon förspänning i 4-linket. Tänk på att inte ha krängningshämmaren "inkopplad" när du väger och justerar bilen. Krängningshämmaren ska inte heller ha någon "förspänning".
Glöm inte att kolla pinjongvinkeln, den bör vara 2 grader ungefär, d.v.s. framänden på pinjongen ska peka 2 grader neråt jämfört med vevaxellinjen.
Så där nu har du fått lite "raggar-justerings tips"
hoppas att det funkar.
Vill du ha chassit grundjusterat ordentligt med tabeller på IC sättningar m.m. så fixar jag så'nt skicka ett PM eller mail.
Mvh.
Att göra allt det jag beskrev tidigare tar en stund, men det gör livet mycket lättare när man vill justera in bilen för bästa prestanda.
Att ställa 4-linket på "känn" är väl ungefär som att mappa en motor genom att kolla på grafer och diagram utan en enda siffra, det ser rätt ut men man har egentligen ingen aning om var man är.
Helt riktigt så ska dom nedre stagen helst vara paralella med marken eller möjligen luta neråt nå'n grad eller två i framkant.
Väg bilen och ta reda på var tyngdpunkten ligger mellan fram och bakaxel, försök sen att få skärningspunkten straxt bakom den och ungefär 20 cm ovanför marken, då borde du ha en körbar bil.
Har du en krängningshämmare i bak så börja utan någon förspänning i 4-linket. Tänk på att inte ha krängningshämmaren "inkopplad" när du väger och justerar bilen. Krängningshämmaren ska inte heller ha någon "förspänning".
Glöm inte att kolla pinjongvinkeln, den bör vara 2 grader ungefär, d.v.s. framänden på pinjongen ska peka 2 grader neråt jämfört med vevaxellinjen.
Så där nu har du fått lite "raggar-justerings tips"

Vill du ha chassit grundjusterat ordentligt med tabeller på IC sättningar m.m. så fixar jag så'nt skicka ett PM eller mail.
Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Hittade en intressant artikel om chassi inställningar...
http://www.dragstuff.com/techarticles/P ... _pass.html
http://www.dragstuff.com/techarticles/P ... _pass.html
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
tack för svaret igen 
ska prova ställa ikväll.. kränghämmaren är på, men ska man altså inte spänna 4länken så man får mer vikt vänster fram och hela den konkarrongen?
Rykten jag hört för aggressivt grepp är hård vinkel neråt på övre stagen, dom undre var antingen raka eller lite uppåt mot karossen?
Sen sträva efter jämnvikt på bakhjulen och ha ungeför 80kg mer på vänster fram jämnte höger...
Tänkte försöka göra en kombination av allt ikväll med vågarna.. mäta viktpunkten och sikta in 20cm ovanför backen, men sen dra stagen ett hack extra neråt för att leta mer grepp, effekt har jag ju jättemycke av i jämförelse mot dom tiderna jag siktar på
mer hk än kg i 1000kg bil borde ju gå att åka snabbare än mitt mål på 8.5 om allt lirar... för att förklara mitt påstående med mycket effekt (i helt fel värld, i dragrace har ju alla överjävligt med mos men dom åker ju därefter då också).

ska prova ställa ikväll.. kränghämmaren är på, men ska man altså inte spänna 4länken så man får mer vikt vänster fram och hela den konkarrongen?
Rykten jag hört för aggressivt grepp är hård vinkel neråt på övre stagen, dom undre var antingen raka eller lite uppåt mot karossen?
Sen sträva efter jämnvikt på bakhjulen och ha ungeför 80kg mer på vänster fram jämnte höger...
Tänkte försöka göra en kombination av allt ikväll med vågarna.. mäta viktpunkten och sikta in 20cm ovanför backen, men sen dra stagen ett hack extra neråt för att leta mer grepp, effekt har jag ju jättemycke av i jämförelse mot dom tiderna jag siktar på

mer hk än kg i 1000kg bil borde ju gå att åka snabbare än mitt mål på 8.5 om allt lirar... för att förklara mitt påstående med mycket effekt (i helt fel värld, i dragrace har ju alla överjävligt med mos men dom åker ju därefter då också).
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Nej man ska undvika all förspänning om det går, iden med kränghämmaren är att den ska ta hand om "vridningen" av karossen.r.ivars skrev:tack för svaret igen
ska prova ställa ikväll.. kränghämmaren är på, men ska man altså inte spänna 4länken så man får mer vikt vänster fram och hela den konkarrongen?
Ja en så'n sättning ger ett kraftigt "avstamp" men gör också att man kan få en allt för snabb chassireaktion. Särskilt med en bil med låg vikt och mycket effekt.r.ivars skrev:Rykten jag hört för aggressivt grepp är hård vinkel neråt på övre stagen, dom undre var antingen raka eller lite uppåt mot karossen?
Det är bättre att börja med ett så neutralt chassi som möjligt och prova sig fram från det, för att se vad bilen funkar bäst med.r.ivars skrev:Sen sträva efter jämnvikt på bakhjulen och ha ungeför 80kg mer på vänster fram jämnte höger...
Det viktigaste är inte hur mycket effekt man har, utan hur mycket man använder.r.ivars skrev:Tänkte försöka göra en kombination av allt ikväll med vågarna.. mäta viktpunkten och sikta in 20cm ovanför backen, men sen dra stagen ett hack extra neråt för att leta mer grepp, effekt har jag ju jättemycke av i jämförelse mot dom tiderna jag siktar på
mer hk än kg i 1000kg bil borde ju gå att åka snabbare än mitt mål på 8.5 om allt lirar... för att förklara mitt påstående med mycket effekt (i helt fel värld, i dragrace har ju alla överjävligt med mos men dom åker ju därefter då också).
Lessen att mina svar blev lite kortfattade, men att förklara hur och varför på ett vettigt sätt blir för långt, det mesta står som sagt i Dave Morgans chassi bok.
Lycka till

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
http://www.amazon.com/Door-Slammers-Cha ... 0963121707
Den finns hos Amazon också, föga överraskande
Hos Amazon står också två ISBN-nummer, ISBN-10: 0963121707 resp ISBN-13: 978-0963121707, och tar du med dig dem till närmaste bokhandel så borde det inte vara några problem för dem att beställa hem åt dig.
Den finns hos Amazon också, föga överraskande

Hos Amazon står också två ISBN-nummer, ISBN-10: 0963121707 resp ISBN-13: 978-0963121707, och tar du med dig dem till närmaste bokhandel så borde det inte vara några problem för dem att beställa hem åt dig.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
http://www.jegs.com/i/Chassis-Book/622/ ... tId=743569r.friborg skrev:Dave Morgans chassi bok.
Finns denna bok att köpa i Sverige.
Eller kan du rekomedera något bra ställe att köpa den i Usa?
http://www.summitracing.com/parts/CCA-158/
Har för mig att jag sett den hos Persåker också.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Kolla med www.jeppes.net han tar prylar från Compcam och jag vet att han har endel böcker hemma
Mattz
Mattz