Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
- mårten nordström
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 390
- Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
- Ort: kumla
Det går bra, fick hjälp att långborra i helgen, men sen blev det födelsedags-fest och en dålig söndag på köpet... Men jag kämpar på! MC-säsongen har ju börjat oxå tyvärr...mårten nordström skrev:hur går det ??
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Långhålsborrning..

Vanlig borrning...





Vanlig borrning...




Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
det kommer.... "jag ska bara..."TheWho skrev:Nicemer bilder
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Kan bara hålla medblackadder skrev:Alltid lika roligt att se uppdateringar på denna tråden.
imponerad av arbetet!

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ibland blir man såå TRÖTT! Skulle borra 3st lättningshål i varje lös vevsläng. Helt enligt original 20B med 2st 12mm hål och 1st M18x1.5mm som används som avdragare vid demontage.
Först kunde jag inte hitta 16.5mm borret! Letade i över en timme på verkstaden efter det. Tröttnade och åkte till en bekant och lånade ett av honom. Borret va i fint skick och jag började för-borra. Allt gick kanon, MEN, så fort 16.5mm borret går emot biten så skriker det till och borret går sönder! WTF?! va hände? Aja, ingen skada skedd, gick och slipade om borret, upp igen och, SKRIK! Hinner inte mer än 3-4mm totalt på två slipningar så går borret sönder igen.
Tröttnade totalt och åkte hem... blir inte klok på varför det inte vill? Borret är rakt, har mätt upp det, alla värden va korrekta och nej... de ville inte...
Det är ju inte direkt att 2541 är såå besvärligt.
Här har man gjort massa underliga saker, och så går man bet på ett M18x1.5... H*lvete...
Först kunde jag inte hitta 16.5mm borret! Letade i över en timme på verkstaden efter det. Tröttnade och åkte till en bekant och lånade ett av honom. Borret va i fint skick och jag började för-borra. Allt gick kanon, MEN, så fort 16.5mm borret går emot biten så skriker det till och borret går sönder! WTF?! va hände? Aja, ingen skada skedd, gick och slipade om borret, upp igen och, SKRIK! Hinner inte mer än 3-4mm totalt på två slipningar så går borret sönder igen.
Tröttnade totalt och åkte hem... blir inte klok på varför det inte vill? Borret är rakt, har mätt upp det, alla värden va korrekta och nej... de ville inte...
Det är ju inte direkt att 2541 är såå besvärligt.
Här har man gjort massa underliga saker, och så går man bet på ett M18x1.5... H*lvete...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Du har inget korthålsborr du kan köra med???
Har själv borrat i HRC 55 med Dormers 22mm borr med inv kylning ca 120mm djupt så det skall inte vara några problem med SS2541...
Eftersom du slipar om borret antar jag att det är HSS borr du kör med...
Annars är det HM borr som gäller...
Hoppas det löser sig...känner igen det dära med att snubbla på målsnöret...
Keep on working!!!
Har själv borrat i HRC 55 med Dormers 22mm borr med inv kylning ca 120mm djupt så det skall inte vara några problem med SS2541...
Eftersom du slipar om borret antar jag att det är HSS borr du kör med...
Annars är det HM borr som gäller...
Hoppas det löser sig...känner igen det dära med att snubbla på målsnöret...
Keep on working!!!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Problemet är räckvidden. Som ni ser på bilden så är det ganska trångt, och djupt fram till ämnet, och sedan ska man ytterligare 40mm djupt med det mittersta hålet.

Det är 57mm från hals till plan om ni förstår. Sen får man bara plats med något som är radie 15mm OM man är i mitten, ska man cirkulärfräsa så bygger hållaren för mycket osv... Men nu är jag tillbaka på jobbet och ska bråka lite. Men det stör mig att så lite, kan krångla så mycket...

Det är 57mm från hals till plan om ni förstår. Sen får man bara plats med något som är radie 15mm OM man är i mitten, ska man cirkulärfräsa så bygger hållaren för mycket osv... Men nu är jag tillbaka på jobbet och ska bråka lite. Men det stör mig att så lite, kan krångla så mycket...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

jävlas gör det väll jämt, vad man än håller på med, speciellt om man ska dra åt 4 bultar eller borra 3 hål, dom första går alltid hur fint som hellst, sen när man ska borra det sista o tänker att fan va skönt snart klar, då går bulten av eller borret slutar skära osv.. det krånglar alltid på sista momentet? 
inget att hänga upp sig på, antingen tar man det dagen efter eller så ger man sig fan på de tills man e klar....

inget att hänga upp sig på, antingen tar man det dagen efter eller så ger man sig fan på de tills man e klar....
Haha, det får inte krångla när man skriver historialarsat skrev:jävlas gör det väll jämt, vad man än håller på med, speciellt om man ska dra åt 4 bultar eller borra 3 hål, dom första går alltid hur fint som hellst, sen när man ska borra det sista o tänker att fan va skönt snart klar, då går bulten av eller borret slutar skära osv.. det krånglar alltid på sista momentet?
inget att hänga upp sig på, antingen tar man det dagen efter eller så ger man sig fan på de tills man e klar....

Förbannade borr!

Några sekunder i biten så spricker det. Nu har jag testat att slipa med ny slipskiva oxå. Men jag gav upp. Byggde en ny hållare till en 12mm hårdmetall-fräs och lyckades få plats att fräsa upp hålet istället...
Slutresultatet skäms inte för sig! Notera att jag ska fasa hålen med ett nytt fas-verktyg sen. Fint ska det vara! I bakgrunden står 20B original som modell...

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
