Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

Inlägg av Nyberg_ »

kan bara hålla med föregående talare. helt sjukt grymt projekt och myycket roligt att följa din tråd!
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

tzanek skrev:varje gång man tittar på dina bilder känns det som å spionera på ett F1 team, sjukt, grymt och helt awsome :thumbright: :thumbright:
Nyberg_ skrev:kan bara hålla med föregående talare. helt sjukt grymt projekt och myycket roligt att följa din tråd!
Haha, ja så kan man ju se det :) Kommer en rolig update innan kvällens slut :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Helgen som började så dåligt, har fått ett lyckligt slut.
Nu är all svarvning färdig. Ska bara gänga i fronten, och splines baktill.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Kom just på att det är ju långhelg nu :) Yehaa!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Dethär projektet är så in i heelvete fränt! :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

Gött att det gick bra! :thumbright:

Borren har ju en tendens att bli lite sköra i spetsarna vid slipning utan att kyla ofta.
Sen har jag börjat skippa centrum borrning (fasborr) innan själva hålet skall öppnas...det sparar skäreggen ut i spetsarna avsevärt...
Så jag kör fasen efter borrning.
Sliter ju bra på borret när man går in i fasen...då brukar det se ut som på bilderna du visade...

Körde du med tapp eller blev det gängfräsning när du slog gängan?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Heggen skrev:Gött att det gick bra! :thumbright:

Borren har ju en tendens att bli lite sköra i spetsarna vid slipning utan att kyla ofta.
Sen har jag börjat skippa centrum borrning (fasborr) innan själva hålet skall öppnas...det sparar skäreggen ut i spetsarna avsevärt...
Så jag kör fasen efter borrning.
Sliter ju bra på borret när man går in i fasen...då brukar det se ut som på bilderna du visade...

Körde du med tapp eller blev det gängfräsning när du slog gängan?
Körde med tapp, men körde bara 10mm djupt av utrymmesskäl även där. Så fick dra sista för han, men det va ju nemas problemas när man väl styrt upp det. Blev kanon!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Gjorde klart de små lösa delarna i svarven efter jobbet idag. Svarvade av "foten" på dem i rätt längd och gjorde en snygg fas där. Så nu är dom i rätt längd på alla hål.
"Bara" ett olje-hål, ett kilspår och slipning kvar på dem. Känns bra...


Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Måste bara säga att det är sjuka grejer du håller på med!!!
Hur många provar på att göra sin egen vev?!?

Alltid lika roligt att kolla in i denna tråd och se nått fränt som du gjort.

Fortsätt så!
10,15s @ 219km/h i en bubbla från 1960
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009

9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

turboamazon skrev:Måste bara säga att det är sjuka grejer du håller på med!!!
Hur många provar på att göra sin egen vev?!?

Alltid lika roligt att kolla in i denna tråd och se nått fränt som du gjort.

Fortsätt så!
Fler borde försöka! :D
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

jaa fler borde försöka då det är många verkstäder som har utrustning idag för att klara sånt här. Grymt att du provar iaf :thumbright:

Har du någon som kan fixa härdningen åt dig?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Oliven skrev:jaa fler borde försöka då det är många verkstäder som har utrustning idag för att klara sånt här. Grymt att du provar iaf :thumbright:

Har du någon som kan fixa härdningen åt dig?
Jag har blivit lovad hjälp med härdningen, men den är så hemlig att inte ens jag vet vem det är som ska göra det :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Det kan jag tänka mig, inte vem som helst som håller med sådan induktionshärdning.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Oliven skrev:Det kan jag tänka mig, inte vem som helst som håller med sådan induktionshärdning.
Vi ska satsa på Nitrithärdning iof :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

goltens.com driver med induktionshärdning. och så hemligt er nog inte den prosessen :hihi:
tror du kan fråga dom så forklarar dom alt :thumbright:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Skriv svar