Spännverktyg Bakaxel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Spännverktyg Bakaxel

Inlägg av Awdr »

Vart kan man få tag på ett spännverktyg för att sära på diffhuset på en Volvo 1031 axel. Vet att detta verktyg kallas för björnfitta på meckspråk.
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Köpa eller låna?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Inlägg av Awdr »

Vilket som
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: ser ut som en stooor C med 2 tapper for bakaxelhuset, å en skru med mutter i den åpne enden på c; en

bærelagrene/ huset til 1030 å 1031 ska være forspendt med ca 7/100 mm... les du ska inte kunde ta ut diff å kronhjul, med bare handen , når du løsner bærelagerbokken til diffen..
seff. tar en ut stikkaxelene først :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Motorteknik?
Den här tråden åker till forumet för Transmission.
Gustav Sundberg
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

så här gjorde jag

Inlägg av jos4561 »

mobilbild men
Bild

funkade kanon, 2 gängstänger 4muttrar, 4brickor och lite 5mm platthjärn
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Inlägg av Awdr »

Då är frågan när man stoppar i diffhuset.

*Ska man stoppa ner diffhuset och sedan släppa spännverktygen och sedan dra överfallen med rätt moment, eller

*Stoppa ner diffhuset och dra överfallen med rätt moment medans spännverktygen fortfarande spänner isär.
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Inget svar på 5 dar... Jag tror på första alternativet.

jos4561, kan jag låna din bild till mina verktygstips på http://www.v8volvo.se/mekartips/?
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

jo då det kan du göra synd att jag inte har nån bättre bild
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

tnx.
Gör inget, jag har friserat den något. Det är principen som räknas.
Jag har lagt ut den nu.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är ju chimsen som ska avgöra förspänningen, inte hur mycket du spänt isär diffhuset.
Så jag skulle säga: spänn isär, stoppa i diff och chims, dra dit överfallen med fingrarna, släpp verktyget.
Kontrollera förspänningen, är det bra-dra åt överfallen.

Men det är bara vad jag kommit fram till genom att tänka logiskt, är inte volvomek.
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Jo, men när lagrena är nya så är det inte så mycket bortslitet material.
Så alternativet är att slå eller pressa ner diffklumpen. Inte så bra.
Bättre då att öppna axeln några hundradelar och låta klumpen gliiiida ner. :hihi:
Med gamla lager är det bara att släppa ner klumpen.

Det är inte bara på Volvo denna metoden används...
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Awdr skrev:Då är frågan när man stoppar i diffhuset.

*Ska man stoppa ner diffhuset och sedan släppa spännverktygen och sedan dra överfallen med rätt moment, eller

*Stoppa ner diffhuset och dra överfallen med rätt moment medans spännverktygen fortfarande spänner isär.
Jag skulle kört på det första alternativet helt klart...

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Användarvisningsbild
Andreas Lundmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör aug 25, 2007 12:42 am
Ort: Karlskoga

Inlägg av Andreas Lundmark »

Bör inte det vettigaste vara att släppa spännverktyget, använda så mycket shims att man precis får ner diffen. Sedan spänna isär och öka på 7/100 på shimsen, stoppa ner, släppa spänningen och sedan dra överfallen?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

var nog inte bra, tar bort.
Senast redigerad av j björk den sön maj 23, 2010 8:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar