bakvänd fråga

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
MrB
Lite mer laddtryck
Kontakt:

bakvänd fråga

Inlägg av MrB »

Hej!

Jag har nu funderat och letat info, både där o här.

Det normala verkar vara. Besiktiga med en trimvänlig motor eller motor typ (amatörbygge) sedan turboladda eller byta motor, till en mer normal Hp siffra.

Medan jag gärna skulle andvända en för stor motor med ok Hp siffra.
Men begränsa Hp och vrid, med motorstyrning för besiktning

Så nu när jag är Noob i dom här frågorna undrar jag.

Skulle det vara möjligt att med motorstyrning begränsa Hp-vrid och ex varv på en BMW M5 V10. från 507Hp ner till 360-400 hp via en mappning ?

JohanZ hadde ett kul projek med en motor som tilltalar mig.
http://www.zatzy.com/projekt/338842-joh ... v10-4.html

Och han körde med DTA S100 och bortagen vanos styrda kammar. Men hans bil var inte besiktigad. jag är bara nyfiken på om det kan gå 8)

Edit: Naturligtvis ha en mappning till med full Hp :wink:
Bosse Isaksson
www.Bimmerforum.se
Användarvisningsbild
MrB
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av MrB »

Jag är medveten om att det är ett turbo forum :wink:

Men erfarenheter av motorstyrning finns ju här 8)
Bosse Isaksson
www.Bimmerforum.se
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Det går väl att sänka effekten på många vis... att enbart göra det via bränsle / tändinställningar känns inte som en bra plan dock. Säkrare att strypa insuget så du tappar effekt, restriktor kallas det visst. Eller ett mindre (pyttelitet) spjäll kanske. Alternativet är ju om du har elstyrt gasspjäll och bara minskar max öppningen, men det ger ju samma som restriktorn... om det nu ska göras via dator då. Med gaswire så kan man väl trixa bort lite slaglängd och komma undan på så vis.

Problemet är nog att en motor med känd hög effekt är just det, känd för sin höga effekt. Att övertyga om att den är ner strypt kan nog bli lite knivigt...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Man får väl dock inte strypa motorn någonting, men visst går det ju..
Användarvisningsbild
MrB
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av MrB »

Är det så att man inte får strypa effekt ?

Nu kan jag ju ha fel. Men jag vill minnas att amatörbyggda bilar har godkänts med bromsnings intyg på effekten.

Har liksom lite svårt att se (laglig) skillnad med en turbomatat motor eller en utan turbo. Som är styrd, inställd till att ge Hp och vrid. Som är inom eller i närheten av gränsen 15Kw / 100Kg.

Jag känner inte till någon regel som säger att man inte får ha en stor slö motor :wink:
Bosse Isaksson
www.Bimmerforum.se
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Grejen är att du inte får ÄNDRA effekten på en motor som är godkänd med viss avgascertifiering (på moderna bilar). Om du höjer eller sänker spelar nog ingen egentlig roll ur avgascertifieringssynpunkt.

Amatörbyggda/ombyggda fordon går i vissa fall (beroende på årsmodell osv) att besiktiga med t.ex turbokonverterad motor (eller bortplockad turbo) mot uppvisande av bromsningsuppgifter på motorn. Dock gäller att effekten ska vara "rimlig", så t.ex en bmw M 6:a med HX55:a lär de inte riktigt gå med på bara har 25hk mer än standard även om du visar upp bromspapper..
Läs på SFROs hemsida.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Annars om du vill strypa motorn med styrsystem så får du väl sätta varvstopp vid 4000RPM så lär nu nog inte uppnå några fantastiska siffror, eller ställa spjället snålt som någon skrev tidigare, men går ju inte bara med gasspjäll funkar ju lika bra på vanliga spjäll om du har en för lång wire t.ex.
Chevelle SS -65
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: om en titter på ITS fun porche.. zatzy..så brukade dom 14 dager på å nå effekten på 288hk... laddtrykk 0,48 tror ja... å fikk bilen godkjent :thumbright: sen kjørte dom ut av bilprovningen.... DA blev det en annan storry 8)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
MrB
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av MrB »

The skrev:Grejen är att du inte får ÄNDRA effekten på en motor som är godkänd med viss avgascertifiering (på moderna bilar). Om du höjer eller sänker spelar nog ingen egentlig roll ur avgascertifieringssynpunkt.

Läs på SFROs hemsida.
Jag har läst på SFROs hemsida. Och min poäng är att man inte behöver ha avgascertifiering eller original kompletta motor paket i ett amatörbygge. Så då borde man även kunna sänka effekten eller ?
Bosse Isaksson
www.Bimmerforum.se
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Jerry Lundgren »

Så då borde man även kunna sänka effekten eller ?
Är rätt säker på att man inte godkänner motorer strypta till under orginaleffekten. Vare sig det är turbo eller ej.

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
MrB
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av MrB »

Ok, tack för alla svar. Då får jag väl tänka om :roll:
Bosse Isaksson
www.Bimmerforum.se
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det stämmer att man normalt sett inte godtar en strypning, speciellt inte om det bara är mjukvaran som är ändrad.

Det finns ändå lägen då man kan acceptera effektintyg på lägre effekt än standard, men det kräver att motorn är varaktigt ändrad, normalt sett för att få plats. Behöver man bygga sämre insug/avgas till exempel kan det vara en rimlig anledning att motorn faktiskt ger lägre effekt.

/Gustaf
MrB
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av MrB »

Nu så börjar det likna något 8)
therealpinto skrev:Det stämmer att man normalt sett inte godtar en strypning, speciellt inte om det bara är mjukvaran som är ändrad.

Det finns ändå lägen då man kan acceptera effektintyg på lägre effekt än standard, men det kräver att motorn är varaktigt ändrad, normalt sett för att få plats. Behöver man bygga sämre insug/avgas till exempel kan det vara en rimlig anledning att motorn faktiskt ger lägre effekt.

/Gustaf
Om jag skulle hänvisa till Hotrod traditionen. Där man tog en äldre bil och monterade en nyare motor. Och för att behålla känslan av bilens ursprung. Men lägga till lite Hotrod skänsla. Skulle det blir det rätt motor med BMW V10 i en BMW E31 850.

Om vi då bortser från allt som har med chassit och amatörbyggnad. + att det skulle vara väldigt viktigt för mig att just ha den motorn. Skulle man då kunna räkna det här som varaktigt ändrad ?
.Nya kolvar, lägre komp
.bortagen vanos styrda kammar
.Ny motorstyrning
.Ny insugs luft filter kammare
.Nytt avgas system

Bromsning intyg som bekräftar 100hp mindre än orginal 507Hp.
Bosse Isaksson
www.Bimmerforum.se
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Folk är lite fientliga när det gäller att testa sig fram. Har du råd och tid så testa att få det lagligt. Många tror det blir svårt. Men svårt är ingen omöjlighet.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
MrB
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av MrB »

Smurfen skrev:Folk är lite fientliga när det gäller att testa sig fram. Har du råd och tid så testa att få det lagligt. Många tror det blir svårt. Men svårt är ingen omöjlighet.
Jo, nu så är ju jag än så länge bara en pratar. Jag har ju inte börjat med något objekt än. Så ni får förlåta mig om jag testar olika möjligeter. Men jag vill ju bara hitta en möjlig plan :wink:

Och vad Gustav tycker som en i Sfro tycker jag är mycket intressant 8)
Bosse Isaksson
www.Bimmerforum.se
Skriv svar