
Rally Amazon 66
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Nu har bägge bilarna varit ut och sträckt på benen i Hammarstrand i
Club Nostalgia Hillclimb 2010.
Det var lika roligt som vanligt, men gick väl sisådär. Det straffar sig alltid när man skruvar till kvällen före och inte hinner provköra...
Vidrigt varmt väder.
Om allt går som det är tänkt blir nästa övning Nipraset i Sollefteå 24/7


Club Nostalgia Hillclimb 2010.
Det var lika roligt som vanligt, men gick väl sisådär. Det straffar sig alltid när man skruvar till kvällen före och inte hinner provköra...
Vidrigt varmt väder.
Om allt går som det är tänkt blir nästa övning Nipraset i Sollefteå 24/7


Micke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Jodå, replikan funkade som den skulle, även på cruisingen
Den har en diffad duettbakaxel med diffbroms och 4.56 slutväxel numera.Den fick gå för egen maskin till och från Hammarstrand. Blev väl drygt 30mil den dagen.
Den gamla trivs bäst på trailern när man skall åka en bit
Eftersom den har 5.38 i slutväxeln blir det lite väl grymt att köra landsväg. Den varvar 4700rpm vid 100km/tim.
Den har en diffad duettbakaxel med diffbroms och 4.56 slutväxel numera.Den fick gå för egen maskin till och från Hammarstrand. Blev väl drygt 30mil den dagen.
Den gamla trivs bäst på trailern när man skall åka en bit
Eftersom den har 5.38 i slutväxeln blir det lite väl grymt att köra landsväg. Den varvar 4700rpm vid 100km/tim.
Micke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Rally Amazon 66
Vi blev lite fundersamma på varför den gamla verkade gå långsammare i Hammarbacken, trots bättre utväxling. Ett komp-test gav dock tydligt svar: 10-7-8-10.
Bytte därför motor strax före jul, och rev den gamla.
Tänkte att det kunde finnas något spännande att hitta i den, men
motorn visade sig vara en helt standard bottendel med packboxgavlar,sexbultad vevaxel med lättat svänghjul, ståldrev och en H3 kamaxel. Toppen hade 44-37 ventiler med dubbla fjädrar, planad och upptagna förbränningsrum. Insugskanalerna var 35mm på trängsta stället...
Här ett par bilder på skadorna i loppen på de cylindrar som hade dålig komp.
Spikningar eller tjuvluft?


Bytte därför motor strax före jul, och rev den gamla.
Tänkte att det kunde finnas något spännande att hitta i den, men
motorn visade sig vara en helt standard bottendel med packboxgavlar,sexbultad vevaxel med lättat svänghjul, ståldrev och en H3 kamaxel. Toppen hade 44-37 ventiler med dubbla fjädrar, planad och upptagna förbränningsrum. Insugskanalerna var 35mm på trängsta stället...
Här ett par bilder på skadorna i loppen på de cylindrar som hade dålig komp.
Spikningar eller tjuvluft?


Micke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Rally Amazon 66
Vi var i Sundsvall och körde hillclimb i backen upp till Södra berget i helgen.
Backen är asfalterad hela vägen och det brukar gå en deltävling i Back-SM där (som i Hammarbacken) Den är ganska brant och med ett bar rejält snäva s-kurvor.
Det var meningen att det skulle köras både fredag och lördag, men fredagen regnade bort.
På lördag var vädret bättre och vi fick köra 3 vändor där man skulle ha så liten tidsskillnad som möjligt. Kul att köra på asfalt och det mesta fungerade väl ungefär som det skall. Nu är bägge bilarna lika snabba också...
Vi fick inga egna bilder från själva körningarna, eftersom vi fick startnummer 2 och 3.
Hittade en film på tuben på den ena:
http://www.youtube.com/watch?v=y3rLlWahc0Y" onclick="window.open(this.href);return false;


Backen är asfalterad hela vägen och det brukar gå en deltävling i Back-SM där (som i Hammarbacken) Den är ganska brant och med ett bar rejält snäva s-kurvor.
Det var meningen att det skulle köras både fredag och lördag, men fredagen regnade bort.
På lördag var vädret bättre och vi fick köra 3 vändor där man skulle ha så liten tidsskillnad som möjligt. Kul att köra på asfalt och det mesta fungerade väl ungefär som det skall. Nu är bägge bilarna lika snabba också...
Vi fick inga egna bilder från själva körningarna, eftersom vi fick startnummer 2 och 3.
Hittade en film på tuben på den ena:
http://www.youtube.com/watch?v=y3rLlWahc0Y" onclick="window.open(this.href);return false;


Micke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Rally Amazon 66
Efter Sundsvall så blev det dragracing i Hede på midsommar och sedan backtävlingar i Hammarstrand och Rättvik, så bilarna har fått sträcka jobba några gånger i sommar.
Vi körde uppvisning med bägge bilarna i samband med en Rallysprint i Östersund nu i helgen.
Se första och fjärde bilen i länken:
http://www.youtube.com/watch?v=WAjw9rxo ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi körde uppvisning med bägge bilarna i samband med en Rallysprint i Östersund nu i helgen.
Se första och fjärde bilen i länken:
http://www.youtube.com/watch?v=WAjw9rxo ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Micke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Rally Amazon 66


Helt plötsligt blev det dags för lite service.
I bland går det inte riktigt som man tänkt sig.
Vi var och övningskörde på en rallysträcka för några veckor sedan.
Man får väldigt dålig kontroll på körningen när en styrsnäcka delar på sig.
Det här lilla haveriet medförde en ny vindruta, ny kylare och en annan styrsnäcka med nya packboxar, samt lite underhållsarbete på karossen...som tur var så var det på den galma som det hände.
Kan dessutom tala om att det lätt blir skräp i huvudmunstyckena på Webrar när dom ligger upp och ned.
Nåväl, allt avlöpte utan bestående men och bilen besiktades med blankt papper för en vecka sedan.
Micke
Re: Rally Amazon 66
Hej vad var det för typ av reduseringsventil till bakbromsarna på den buckliga,jag ska fixa bromsarna på min PV ock det blir nått liknande det som var i den.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Rally Amazon 66
Hej Anto!
Vanlig ventil från en Volvo Amazon nyare än -65 eller Volvo 142.
Du spänner en fjäder i reduceringen när du vrider åt justerskruven.
Ju mer hopklämd fjädern är, ju högre bromstryck släpper ventilen förbi innan den stänger.
Man kan förändra egenskaperna ganska mycket med att vrida något halvvarv...
Såg just att jag inte har uppdaterat tråden på över ett år!
Det har hänt en hel del sedan dess så jag borde väl lägga upp lite ny text och bilder.
Vi har haft isbana här hemma i vinter så bilarna har fått jobba en hel del.
(Spåren i cylinderväggarna kom från bitar av trasiga kolvringar som legat och dansat i kolvringsspåren.)
Vanlig ventil från en Volvo Amazon nyare än -65 eller Volvo 142.
Du spänner en fjäder i reduceringen när du vrider åt justerskruven.
Ju mer hopklämd fjädern är, ju högre bromstryck släpper ventilen förbi innan den stänger.
Man kan förändra egenskaperna ganska mycket med att vrida något halvvarv...
Såg just att jag inte har uppdaterat tråden på över ett år!
Det har hänt en hel del sedan dess så jag borde väl lägga upp lite ny text och bilder.
Vi har haft isbana här hemma i vinter så bilarna har fått jobba en hel del.
(Spåren i cylinderväggarna kom från bitar av trasiga kolvringar som legat och dansat i kolvringsspåren.)
Micke
Re: Rally Amazon 66
Händer det nått med bilarna? 

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Rally Amazon 66
Jodå, dom lever och mår bra.
Det är bara det att jag har slöat till med att skriva.
Förra hösten skar främsta vevlagret på den fina när vi var och körde bankörning på Molanda, så det blev ny motor på den i vintras.
Den fick oljekylare också. Man lär sig ju den hårda vägen...
I vintras blev det nollbilskörning på rally vid nyår samt en hel del isbana med bägge bilarna.




I sommar har det blivit backrace i Hammarbacken, bankörning på Molanda, uppvisning på Back-SM i Sundsvall och nu i helgen Test and tune på Ope flygfält utanför Östersund.
Körde där med den finare bilen. Tänkte att det stämmer bättre med 4.56 bakaxel på strippen.
Klubben hade ingen tidtagning men jag mätte med en Performance Box.
Enligt den blev bästa tid 14,7 med 154 km/tim i slutfart.
Enligt boxen gjorde den 0-100 på 6,8 sek då.
Starterna blev riktigt dåliga med mycket spinn och hjulstuds och 2,4-2,5 sek på 60fot.
Det börjar nog vara lite för mycket effekt för att köra med den äldre modellen av bakaxelupphängning nu. Den fram till -66 med plåtbärarmarna.
Funderar på hur jag skall bygga om den i vinter.
Antingen nyare modellen med bärarmar från 67-70 eller också göra någon slags fyrlänk.
Sedan har dom fått sällskap i garaget av en gammal Grupp H 142 också.
Ett traditionellt bygge med Webrar, 5.38, V4 tank o.s.v.

Det är bara det att jag har slöat till med att skriva.
Förra hösten skar främsta vevlagret på den fina när vi var och körde bankörning på Molanda, så det blev ny motor på den i vintras.
Den fick oljekylare också. Man lär sig ju den hårda vägen...
I vintras blev det nollbilskörning på rally vid nyår samt en hel del isbana med bägge bilarna.



I sommar har det blivit backrace i Hammarbacken, bankörning på Molanda, uppvisning på Back-SM i Sundsvall och nu i helgen Test and tune på Ope flygfält utanför Östersund.
Körde där med den finare bilen. Tänkte att det stämmer bättre med 4.56 bakaxel på strippen.
Klubben hade ingen tidtagning men jag mätte med en Performance Box.
Enligt den blev bästa tid 14,7 med 154 km/tim i slutfart.
Enligt boxen gjorde den 0-100 på 6,8 sek då.
Starterna blev riktigt dåliga med mycket spinn och hjulstuds och 2,4-2,5 sek på 60fot.
Det börjar nog vara lite för mycket effekt för att köra med den äldre modellen av bakaxelupphängning nu. Den fram till -66 med plåtbärarmarna.
Funderar på hur jag skall bygga om den i vinter.
Antingen nyare modellen med bärarmar från 67-70 eller också göra någon slags fyrlänk.
Sedan har dom fått sällskap i garaget av en gammal Grupp H 142 också.
Ett traditionellt bygge med Webrar, 5.38, V4 tank o.s.v.
Micke