Det kommer sinom tid.micke999 skrev:går ju klart mycke bättre än org 960 hehe!
vill höra ljudet utefrån med
V90 på sprit
Nu är nya PLX-lambdan i bilen.
Har även dragit om strömmatningar till höger å vänster. Ändrade några 30+ till 15+ och X+ så att vissa tillbehör bara matas när bilen går eller när nyckeln är på.
Har även tagit ut allt lull-lull (V90 executive kabelmatta i bilen) som inte behövs/används, så som:
* Strömmatning och antennkrafs till telefon i framsäte.
* Strömmatning till elstolar och taklucka (har inget av dom).
* Strömmatning till laptop/fax/kylskåp i baksäte.
* Strömmatning till värme i baksäte.
* Etc. etc.
Stiftat om kontakter också:
Säkringen som försörjer lambda/EVAP/EGR/luftpump/vacuumventiler/etc. försörjer nu istället bara EVAP och bredbandslambdan.
Accessory/spare-säkringarna försörjer en del relä och strömmatningar inne i kupén för eftermarknadselektronik.
Säkringen för transmission controller går numera till en ny kabelmatta som skall användas till den nya växellådan som kommer inom kort.
En massa USB-kablar + ett USB-uttag i glasögonfacket har också installerats på ett diskret vis så att jag kan plugga in laptopen till styrbox/låda/lambda/etc.
Och jag installerade även ett Hella tvåtons kompressorhorn där tutan en gång satt
Har även dragit om strömmatningar till höger å vänster. Ändrade några 30+ till 15+ och X+ så att vissa tillbehör bara matas när bilen går eller när nyckeln är på.
Har även tagit ut allt lull-lull (V90 executive kabelmatta i bilen) som inte behövs/används, så som:
* Strömmatning och antennkrafs till telefon i framsäte.
* Strömmatning till elstolar och taklucka (har inget av dom).
* Strömmatning till laptop/fax/kylskåp i baksäte.
* Strömmatning till värme i baksäte.
* Etc. etc.
Stiftat om kontakter också:
Säkringen som försörjer lambda/EVAP/EGR/luftpump/vacuumventiler/etc. försörjer nu istället bara EVAP och bredbandslambdan.
Accessory/spare-säkringarna försörjer en del relä och strömmatningar inne i kupén för eftermarknadselektronik.
Säkringen för transmission controller går numera till en ny kabelmatta som skall användas till den nya växellådan som kommer inom kort.
En massa USB-kablar + ett USB-uttag i glasögonfacket har också installerats på ett diskret vis så att jag kan plugga in laptopen till styrbox/låda/lambda/etc.
Och jag installerade även ett Hella tvåtons kompressorhorn där tutan en gång satt

Var ute och körde en mappnings-repa så här på kvällskvisten.
Har ändrat på bränslet en hel del. Fullast samt nära fullast har jag justerat in det till 0.85 i lambda istället för 0.75-0.80 som jag hade förut.
Möjligtvis så ska den dra mindre, samt att risken för nerspolning skall vara obefintlig.
Då återstår väl att få tändningen riktig igen då... Det ändras en hel del mellan 0.75-0.85 i lambda.
Har ändrat på bränslet en hel del. Fullast samt nära fullast har jag justerat in det till 0.85 i lambda istället för 0.75-0.80 som jag hade förut.
Möjligtvis så ska den dra mindre, samt att risken för nerspolning skall vara obefintlig.
Då återstår väl att få tändningen riktig igen då... Det ändras en hel del mellan 0.75-0.85 i lambda.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Kör du standard komp i den? E85 körs annars gärna med mer komp om jag inte är helt fel påläst. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
riktigt trevligt bygge detta. har ett likvärdigt på g som dragbil till ett annat bygge. växel lådan som du satt dit är det den m90 som tillhör 850. samt vart det bökigt att få dit den?? tänkte om de passa rakt på eller om det vart adapter som behövdes
bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
Min V90 kom med M90-låda från fabrik.smen skrev:riktigt trevligt bygge detta. har ett likvärdigt på g som dragbil till ett annat bygge. växel lådan som du satt dit är det den m90 som tillhör 850. samt vart det bökigt att få dit den?? tänkte om de passa rakt på eller om det vart adapter som behövdes
Och 850 är framhjulsdriven. Denna är bakhjulsdriven.
Dock är innehållet i M90 och M56 i princip likvärdiga.
ja jo att 850 är framhjulsdriven vet jag. men har för mej att m90 från 940/960 inte passar vit motorn men jag kanske hade helt fel eller fått fel info på den biten. får ta och luska lite mera i den biten. automat känns aningen segt om man vill gasa lite mera 

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
960 har ju vitmotorersmen skrev:ja jo att 850 är framhjulsdriven vet jag. men har för mej att m90 från 940/960 inte passar vit motorn men jag kanske hade helt fel eller fått fel info på den biten. får ta och luska lite mera i den biten. automat känns aningen segt om man vill gasa lite mera


Det finns 4st olika m90 lådor med 3 olika svep. En för rödblockaren, en för vw motorer (d24tic) och en för vitmotorerna.
M90H/L Bokstäverna visar att det är en annan utväxling på 1an 2an och 5ans växel.
Gear M90H1 M90H2 M90L1 M90L2
1 3.54:1 3.54:1 3.91:1 3.91:1
2 2.05:1 2.05:1 2.20:1 2.20:1
3 1.38:1 1.38:1 1.38:1 1.38:1
4 1.00:1 1.00:1 1.00:1 1.00:1
5 0.81:1 0.70:1 0.81:1 0.70:1
Reverse 3.00:1 3.00:1 3.00:1 3.00:1
M90H2/L2 är en uppdaterad låda som släpptes 97. Den hade förstärkt synkring på 3ans växel från fabrik.
Kul bygge att följa det här tycker jag, det finns mycket att hitta i sugmotor också med rätt grejer men man måste som du gjort tänka efter mycket mer än när man bygger turbo.
Jag tror vi alla behöver höra lite siffror på motorn nu..
Har du någon slutfart från 201/402m som den var original, eller effekt mätt i samma bänk före/efter ?
Jag tror vi alla behöver höra lite siffror på motorn nu..

Har du någon slutfart från 201/402m som den var original, eller effekt mätt i samma bänk före/efter ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Siffror kommer snart. Måste få allt att lira som jag vill ha det först.mattias skrev:Kul bygge att följa det här tycker jag, det finns mycket att hitta i sugmotor också med rätt grejer men man måste som du gjort tänka efter mycket mer än när man bygger turbo.
Jag tror vi alla behöver höra lite siffror på motorn nu..
Har du någon slutfart från 201/402m som den var original, eller effekt mätt i samma bänk före/efter ?
Men min "butt-dyno" säger att det är ganska ok krut i den, även om uppgraderingarna är hyfsat blygsamma.
Komponenter och reläer till styrbox för växellåda, samt en värmeväxlare till nämnda låda är beställt också.
I veckan tänkte jag också beställa lite roliga delar och renoveringskit till lådan från staterna. Ingår i detta gör även CNC-arbete + Raybestos lameller bl.a.

Uppdatering
Ville bara uppdatera lite och säga att semi-manuella lådan är snart verklighet. Jag har hela golvet fullt med delar, drev och jävelskap.
100ms växlingstid och byggd för 700 hästar.
Overkill? Jo, men nu kan jag vålda så mycket jag vill utan att vara rädd för att rasa lådan.
Och ja... bilder kommer.
100ms växlingstid och byggd för 700 hästar.
Overkill? Jo, men nu kan jag vålda så mycket jag vill utan att vara rädd för att rasa lådan.
Och ja... bilder kommer.