Notchback Racing

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Herbie
För lite laddtryck

Inlägg av Herbie »

Kommer inte gå nå fort i sommar för mej, blir bara 2 stora webrar och mycke komp :)

Hörde nå rykte om att de slira i bänken?

Vad kör du för koppling nu?
simpa_volvo
För mycket laddtryck

Inlägg av simpa_volvo »

Ragtop skrev:
vad ska du ha i olje uppsamlaren har hört att man typ måste ha något slags skum som tar upp oljan
Njae skum vet jag inte om man behöver, vi använder oljeuppsugande dukar, vet inte var de kommer från då kompisen har hittat dem genom sitt jobb. Kan kolla upp det.
tackar tackar :thumbright:
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Ragtop »

Herbie skrev:Kommer inte gå nå fort i sommar för mej, blir bara 2 stora webrar och mycke komp :)

Hörde nå rykte om att de slira i bänken?

Vad kör du för koppling nu?
Problemet är att med nya motorn sitter svänghjulet lite längre in i lådan. Fick slipa ur lite för att motor skulle gå runt. Natten till lördagen var vi bara glada att allt kom ihop. Tänkte inte så mycket på att kopplingen kändes skum. Borde ha annat oråd... Nu visade det sig att det inte finns något som helst spel och tryckplattan ligger emot urtrampningslagret. Så när vi började närma oss 6000 varv och det roliga började att kicka in då tyckte kopplingen att det inte var roligt längre. JAg åker Kennedy steg 2 med blackmagic lamell. I normala fall räcker det att den får en kyss och blir varm och sedan hugger i men om det inte finns utrymme att frikoppla så...

Ska riva, mäta och även snygga till tryckplattan samt lamellen till nästa gång. Men då blir det nog en steg 4 med fyrpuckssinter.

Motorn känns dock väldigt bra!! Den nya kammen och titan ventiler runt om har gett den en ny karaktär.
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Ragtop »

Här är nya racebussen, komplett med tält och allt. Ska bara byta reklamen och få ditt Notchback Racing på sidan. Det är nog många som känner igen den :)

Bild

Den gamla bussen i bakgrunden, nån som behöver en? Blir till salu ganska snart. Lite små fix först.

Bild
Användarvisningsbild
pimpis78
Lite mer laddtryck

Inlägg av pimpis78 »

Då är det dax att ta ett riktigt körkort nu då?!?!
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

fan vad nice!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

Inlägg av johan johansson »

ragtop var och bromsade i går det var en massa strul med div lambda sonder som inte ville lira+ grymt mycke obalans i bakdäcken så bilen happade och skuttade.
annars gick det ganska bra slutade med slirande koppling igen.
så dom han inte köra färdigt den gick ganska fett och dom höll på att lina av lina av och lina av.
Vilket resulterade i mer pulver varje gång men kopplingen gillade inte satt det blev mer och mer pulver.

men motorn lämnade endå 540whp vid 2bar trots att den gick fett
ganska kul med tanke på att bilen väger 720kg med förare

så johan nu ska du kunna åka 8,35 och runt 260 km/h
volvo pv 53 16v
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

fan vad nice :thumbright: körde ni hos am igen?
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Ragtop »

Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Ragtop skrev:Min wheelie från helgen :hihi:

http://www.youtube.com/watch?v=m5a5v2_wVes
Ouch!

Vad var det som gick sönder på stödhjulen? En svets eller hela knäcktes hela röret?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Ragtop »

Det var inte så farligt, det som gnistrade var fronten som gick i backen när jag landade. Ställde ner wheeliebaren och värmde däcken bättre repan efter, anledningen till den höga wheelien var att jag inte fick tillräcklig värme i däcken, rookie misstake helt enkelt. Det är så man lär sig antar jag.
David164
För mycket laddtryck

Inlägg av David164 »

en rookie fråga: Det blir väl bättre grepp med varmare däck ?
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Ragtop »

David164 skrev:en rookie fråga: Det blir väl bättre grepp med varmare däck ?
Stämmer och det var det som hände vid min wheelie. Fick inte upp tillräckligt med värme i däcken i värmaren, skulle ha rullat tillbaka och tagit om.
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Ragtop »

För ett par veckor sedan var vi ner till Mantorp och körde på Bugrun, dåligt väder och strul med tidtagningen gjorde att det inte blev så många repor. Dock åkte jag 9,72 med en 1.38 60 tyvärr inte sluthastighet. Vet inte hur riktig den tid är då flera har ifrågasatt tiderna den helgen. Kan bara säga att det kändes som om det gick fort och 9.72 är nytt personbästa, nåja får väl åka snabbare. Dock fick en av stakarna för sig att hitta ett nytt hål i blocket och tog med sig kammen, böjde veven, trashade blocket m m. Topparna klarade sig vilket var tur. Nya prylar är beställda och målet blir att ta sig till SCC i Norge i augusti. Som tur var hände det i värmaren och inte 300 m ut. Det var en av bultarna till stakarna om förmodligen börjat ge med sig och staken började att glappa med oljebrist till lagret.

Nåja det är sånt som händer i den här sporten. Bara att börja om, dock lite dyrt...
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck

Re: Notchback Racing

Inlägg av Ragtop »

Insåg att det var väldigt länge sedan jag skrev något. Har hänt en del på resultat fronten. Har haft en bra sommar. Lyckades under tävlingen i Norge få ner tiden till 9.05!! 1.30 60 fot, 5.82 vid 200 och 245.73 i slutfart. Otrolig känsla!!

Har bytt koppling från förra säsongen och den nya är fantastisk. En nyutvecklad två skivig sak från Ron Lummus Racing, RLR Revolution 6 Clutch System. Centrifugal koppling med vikter. Hoppas komma mer på 1.20 tider.

Ser på loggen att turbon jobbar för allt den är värd, den må vara stor men för min kubik ger den inte mer än 500 kusar på hjulen vid 2 bar. Den vill inte ladda mer... Blir till att skaffa en annan turbo till nästa år.

Åker till Kjula i helgen, får se om det går att få till den däringa 8:an :lol:

Tyvärr har jag inte någon film ännu på 9.05 repan, här är en från Tierp. Boggar lite och missar en växel lite annars är jag nöjd

http://www.youtube.com/watch?v=iS4_Rh6RwpY" onclick="window.open(this.href);return false;

Skrev in fel URL förrut...
Skriv svar