benny nilssons 142a (Film från EDPS Piteå 2010)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

körde inte han en 10,99 repa?..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

roligt me nytt liv i denna gamla tråd :D
Och ännu roligare att äntligen ha tagit sig ut på banan och kört.

Tyvärr hann jag bara köra 2 repor och i den första funkade inte granen :evil:

men de vart 11,8/188 och efter omständigheterna är jag rätt nöjd. De var ingen felfri repa direkt med missad 2a(ska gå igenom lådan nu) och 50 meter före mål ung gick varvstoppen i på 3an och växlade aldrig till 4an. Körde även utan launch.


Hade nog kunnat kapa nån/några tiondelar om inte regnet kommit gång efter gång :(

mvh Benny
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

Jens Gustavsson skrev:benny hur gick det i helgen? såg en repa.

jag va och leta dig lite senare på dagen men hittade inte igen dig?
Såg att du assisterade Boström där.
Vi lastade runt 3 tiden tror jag när regnet kommit igen, ett skrov på max hägrade :D
Senast redigerad av Benny Nilsson den tis jun 09, 2009 9:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

DanielW skrev:Skulle va kul med mer info bilen/motorn..
Bilen har jag hållit på med till och från rätt maånga år nu.
Kylsystemet och de är tillbaka flyttat igen.

Nu sitter det en svetsad 1030 med 3,73 eller 3,91, lådan en getrag 265.

Min förra motor var en b21 turbo underdel med portad 405 och enemkam efter vevstaks haveri -07 så ligger toppen på hyllan och väntar på nya ventiler.

Så nu i vinter var jag utan isbil och byggde då denna b23.
Bara renoverad och svarvat gropar i kolvarna. toppen är en 405 orginal förutom radiesäten, tillsnyggat förbrum. De sitter en k-kam i.
ha de /Benny
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det måste ändå vara rätt gott med pulver i motorn om du klarar 188 km/h i slutfart. Grattis ! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den gick fint.

du skulle fått dit den andra toppen och kammen bara den flödade ju ricktigt fint mins jag :thumbright:

vad är det för ventiler som behövs?
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

mattias skrev:Det måste ändå vara rätt gott med pulver i motorn om du klarar 188 km/h i slutfart. Grattis ! :thumbright:
tackar!
Ingen aning hur många pållar de är ung nu.
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

Jens:

de sitter 46/42 rostfria i, har inte tagit isär den å sett hur många som gick åt.
Men har köpt en ny b21 underdel som ska få stålstakar i vinter, blir nog för hög komp med b23an jag har i nu.
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

Veckan innan angsjön upptäckte jag en spricka i toppen så jag svetsade den och planade, märkte efter det att den inte gick att lufta ur riktigt :?

for ut och testade och sköt toppacningen åt samma håll på alla 4 eftre några repor. Samma tändning, tryck och bränsle som förut

De jag undrar är om nån haft problem med parners pinnbultar?
tycker dom känns lite konstiga när man drar, de är inte arps.
Dom är ju dragna några gånger nu också :roll:

/Benny
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dagens nästa bästa repa från EDPS på Pite Dragway 2010:
http://www.youtube.com/watch?v=yXt6aFvLdzE&fmt=22
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Chassiet hookade ju fint, sedan snöt det hela vägen. Grattis till tiderna :)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vad är gjort åt bakvagnen om man får fråga? blev lite avis :)
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

peppe skrev:Chassiet hookade ju fint, sedan snöt det hela vägen. Grattis till tiderna :)

Tackar :) blev faktiskt överaskad själv att de bettade så pass. 1,54 tror jag de blev på 60 fötterna.
Din brors bil ser ju ut att röra på sig bra minst sagt :!:
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

Martin H skrev:vad är gjort åt bakvagnen om man får fråga? blev lite avis :)
ja du de är inget speciellt egentligen. svetsad 240 axel 3,73 eller 3,54 justerbara bärstag, nerflyttade främre bärarmsfästen i karossen och ganska mjuka fjädrar+dämpare,

sen sitter det 90/10 dämpare fram som jag tror gör en hel del jobb med att låta framänden lyftas.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Benny Nilsson skrev: nerflyttade främre bärarmsfästen i karossen
Har för mig att den där modifikationen är rätt vanlig i rallycross etc :).
sen finns det väl också någon annan modifikation man kan göra har jag för mig?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Skriv svar