Gordons Mercedes 190E 16V, 9.98 238 och etta på Action Meet!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Tjena!
Jag behöver lite råd hur jag ska göra med min topp. Det verkar som den går i choke på redan relativt låga lyft.
Jag har mätt hastigheten i minsta arean och det ligger på runt 360-370fps mitt i kanalen vid 12mm. Flödet ligger på 294CFM vid 12mm.
Problemet är att den börja dala rätt så kraftigt redan vid 9mm, och det känns ju inte så trevligt när man har en insugskamaxel som lyfter 12mm.

Jag såg att André Norrback ordnat en Volvo 16V topp, som han ökat arean på tills att choke punkten hamnade nära kammens maxlyft.

Minsta arean är nu 2x29mm eller 2x660mm2=1320mm2
Ventilerna jag testat med är 38mm

Arean är beräknad enligt Erlands formler för 110%VE och 8500rpm
(8500x587x110)/(3000x140)= 1307mm2

Vad sägs? Ska jag gilla läget och bibehålla arean som den är, eller ska jag gå upp 1mm i diameter till runt 1414mm2?

Jag har läst lite på Speedtalk och där verkar det som att det är ajabaja att gå över 350FPS i kanalen, det ska synas på effekten sägs det!
Sen kanske det inte går att jämföra V8 spisar mot detta. Vad har ni för teorier?

Tanken är att trycka i de riktiga ventilstyrningarna snart, och det vore ju lämpligt att ta upp minstaarean innan dess!

Jag vore tacksam för feedback!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jag skulle inte bry mej om att du ligger på 350+ fps på 300cfm eftersom du inte kommer att ha tillgång till det flödet. Det räcker till över 300hk sugmotor. Med jänkkar v8orna så kan dom ofta använda allt flöde på grund av att motorerna är så stora / cylinder, då blir det bekymmer om kanalen är för liten. Kan jämföras med Erlands tester med b20 topparna, flödet räcker inte till och om man då har för hög gashastighet på det redan för låga flödet så är det katastrof. Ända orsaken till att göra kanalen större än räkneexemplet nedan är om flödet stallar (flödet i kanalen inte ökar alls eller minskar med högre lyft) före maxlyft eller på typ 60" h2o i flödesbänken under maxlyft.

Din motor, om den blir ca 250hk som sugmotor kommer den att maximalt använda ca 250cfm.

Man kan räkna såhär:

250 cfm * 2.4 / 310 fps = 1.935 sq.in. eller 1250 mm2

Denna kanalstorlek ger 310fps vid 250hk sugmotor vilket borde vara bra.

Du bör ligga på ca 310 fps vid minsta stället på det flödet som motorn kommer att använda. Dvs. kommer du att få ut 250hk som sugmotor skall du ha en kanalstorlek som motsvarar 310fps vid den effekten.

Om du gör kanalen större så gör du grundmotorn svagare.

Enligt GT Power och Lotus så är peak velocity i kanalen lägre i en överladdad än i en sugmotor, vilket betyder att man egentligen borde kunna ha lite mindre kanal än motsvarande sugmotor, inget som jag testat.

Detta är mina tankar...

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

En följd fråga.

Då du skriver 360-370 fps i mitten och 294 cfm, är flödet 294 då du har velocity proben i kanalen? Eller är det flödet med tom kanal?

Då jag mäter hastigheten brukar den alltid vara lägre i mitten (ca 90% om porten är rund) än medeltalet av 9 mätningar (3 tak, 3 mitten, 3 golv). Detta betyder att din medel hastighet vid minsta stället skulle vara 360 * 1.15 = 414 fps medel, det låter otroligt mycket... skulle vara 202 cfm/ sq.in. Volvo 16V topparna dör vid ca 152 cfm/sq.in utan svets/epoxy.

Detta borde det visa:

1320mm2 / 645 = 2.046 sq.in

294 cfm * 2.4 / 2.046 sq.in = 344 fps

Är jag för petig ? :)

/Andre'
power
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Hej André!
Tackar för svaren.

Ja detär mätt vid 28" 12mm lyft och 294CFM. Dck är mitt radieklet för mjukt, sådet ändrar sig hela tiden när det börjar bli drag i bitarna!
Vilken typ av modellera kör du med?

Jag har mätt lite överallt i kanalen, men det var lite av ett snabbjobb igår kväll. Tjejen satt på en pall bredvid och glodde ner i golvet, då jobbar man inte så bra!

Om jag kommer ihåg rätt så är min kanal snabbast i underkant. Skulle tippa på knappt 380fps, i taket runt 330-340fps. Är rätt säker på att hastigheten i sidorna ligger på runt 340fps.
Hur nära väggarna mäter du? Jag har en PTS pitot så den är rätt så liten och smidig.

Min kanaler är ju helt cirkulära och konar från insugsanslutningen ner till minsta arean, för att sedan expanderar igen. Den är som en venturi ungefär. Kanske får man en annorlunda hastighetsprofil då?

Nej då, petigt är bra :)

Nu har jag tjejens onda öga på mig... Dax för mat i den magen! Jag skriver mer sen!

Tack för inputen! Fattde dock inte riktigt det sista, men du kör erlands formel om flöde och hastighet?

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Hastighets profilen ändrar längs med hela kanalen, en helt rund och rak kanal, som mätröret i din flödesbänk, har viss typ av profil, därför har du ett averaging pitot för att få medeltalet.

I en kanal som svänger blir det alltid högst hastighet i botten, lägre i mitten, lägst i taket.

Om kanalen svänger mycket blir det större skillnad osv.

Dom formlerna till sist är sambandet mellan flöde, kanalstorlek, hastighet.

fps = gashastigheten i fps@28"
cfm = flöde i cfm@28"
sq.in = kanalstorlet i sq.in.

För att omvandla från mm2 till sq.in dividerar man med 645. 1320mm2 / 645 = 2.046 sq.in

fps = cfm * 2.4 / sq.in.

sq.in = cfm * 2.4 / fps

Det jag räknade var att om din kanal är 1320mm2 vilket blir 2.046 sq.in. och den flödar 294 cfm måste hastigheten på snittet bli 344fps. Det kan inte bli annat egentligen, speciellt inte om kanalen är helt rund.

Därför är jag lite fundersam...då du har mätt 360 fps i mitten, och medeltalet på snittet kan inte vara lägre, det är alltid högre.

Om den flödar 294 cfm med pitotröret i kanalen så är ju kanalen lite mindre (pitotröret tar rum) än 2x 29mm.

Om den flödar 294 cfm utan pitotrör så är det annorlunda.

/Andre'
power
GordonE
För mycket laddtryck

Flödesjämförelse mellan min och Erlands bänk

Inlägg av GordonE »

Nu har jag lämnat iväg toppen och ventilerna för det sista fixet hos motor renoverare. Så det känns skönt!

Eftersom jag inte behöver bry mig om motorn för tillfället så har jag försökt koncentrera mig på det andra som behöver fixas.
Jag har slängt in inredningen i bilen efter bågebygget nu igen och det känns som en bil igen vilket är skönt.
Jag har även börjat dra elen till mitt SM4 och det lutar åt att det blir en Autronic 500R CDI med MSD spolar.

Sen har jag beställt lite flänsar till ett nytt grenrör. Hoppas de blir klara inom någon vecka så att man har dem när man får lust att bygga nytt rör!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Fred
För mycket laddtryck

Inlägg av Fred »

Du har även kunnat ägna dig åt att flöda min topp och varit på äventyr med mig. Stor tack för hjälpen! Din flödesbänk är kalas fin, och stämmer trots allt. :doh: ;)

Är riktigt sugen på att se hur din nya setup kommer lira, sannerligen klockrent och monstruöst!
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Tjena Fredrik!
Jag är med spänd på hur den nya maskinen kommer funka, det blir klart intressant. 235km/h slutfart på två bars laddtryck hoppas jag på!

Det var intressant att provflöda dina toppar och se vad en 4G63 EVO3 2G topp flödade orginal och ordentligt portad.
Jag hade också förväntat mig mer då alla siffrorna på nätet var högre eller mycket högre än vad vi fick från originaltoppen att flöda. Och nu har vi ju svart på vitt att flödesbänken stämmer bra mot Erland Cox´s!

Sen är det ju alltid intressant att snacka lite med Erland och att åka Golf Variant på full mutter(särskilt med tanke på vibrationerna och självgunget)!
Det var skönt att komma iväg från garaget lite också.

Igår var jag i garaget igen och fortsatte med kabelhärvan. Det är inte så mycket kvar nu!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Hur går det här G-son? En månadsedan du kladdade. Misstänker att det har hänt endel ;-)
Användarvisningsbild
moeller
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av moeller »

Hur går det här då? Emmaboda?
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Daniel 850
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

det har skruvats mycket;) men gordon får skriva om de

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Hej!

Nu har jag äntligen fått igång bilen för detta året. I onsdags morse kl 00.40 hoppade den äntligen igång. Det var helt klart värt att vara slut på jobbet senare den dagen.
Jag har till och med tvättat av bilen nu så att den ser ut som en bil igen. Så nu är det lite roligare att få ihop det sista.

Det tar tyvärr tid när man gör ändringar, en jobbig sak är när man bytt till ny insprutning(Autronic SM4) är att man inte riktigt fattar hur det fungerar, men jag börjar förstå hur det fungerar så smått nu.

Igår var jag också ute på den första längre turen(ca 15mil), och började på att leka lite med Autotune funktionen ihop med Vems Round lambda mätaren.
Men tyvärr hade jag lite strul innan dess när jag skulle uppgradera programvaran i den, så jag tvivlar på att den visar riktigt rätt längre. Men det ska nog ordna sig.
I vilket fall som helst var det en skön känsla att åka med den då den har varit okörbar i nästan två år! En annan positiv sak är att bilen är riktigt körbar. Inga problem med att glida på 1500varv!

En till jobbig sak är att jag har fått en por i en svets på oljetråget på ett nästintill omöjligt ställe att komma åt när det är monterat. Så tyvärr läcker den lite olja där. Har försökt att fusklaga med lite silikon nu, men jag tvivlar på att det blir bra, då jag knappt kom åt med fingrarna att kleta på det...

Det borde ju finnas något kapillärverkande man kunde pensla på för att få stopp på det.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Hej

Igår tänkte jag att jag skulle få ordning på Vems Round lambdan till slut.

Innan hade jag en programvara från 2006 som tydligen inte stödde 0-5v utgång, så det var därför inställning nr 5 inte blev rätt i Autronicet.
Iaf skruvade jag ur sonden ur avgassystemet, så jag fick koll på vad den visade i fri luft.
Tankade in den senaste programvaran genom att följa:
http://www.vems.dk/cart/VEMS%20Round.pdf

Döm om min förvåning att det funkade riktigt bra direkt. Den positiva biten är att mätaren låter mindre, på den negativa sidan är att den upplevs värma sonden något saktare samt att jag inte fick igång knappen för att växla mellan lambda och AFR. Men det är nog en inställningssak. Vet inte om man måste fixa något med AIM menyerna för att få det att funka.

Nu funkade utsignalen till Autronicet perfekt, så jag tog en liten sväng och körde lite Autotune till. Nu funkade det som det skulle!

Det som är kvar med sprutet är att koppla in hjulhastighetssignaler från fram och bakhjulen så att jag kan använda mig av olika laddtryck på olika växlar och köra med traction control. Hastighetssignalen hade jag även tänkt att använda till att koppla ut launch controlen.

En sak till jag ska prova är att försöka hastighetsstyra bränslepumparna med PWM signal.

På torsdag tänkte jag ge mig på att pilla med bränslepumparna, hoppas jag får det att funka.

Så här såg det ut för några veckor sen:
Bild

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Fred
För mycket laddtryck

Inlägg av Fred »

Mäktigt Gordon! Ser fram emot att få åka en sväng. :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Prova lite kemisk metall för att täta poren som läcker i tråget!

Den här bilen kan nog bli rätt spännande med effekt i även på låga laddtryck, dom har ju som lätt för att andas ut redan utan turbo. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar