Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ganska precis som pv:n effektmessigt om man räknar per hg (hann aldrig upp så högt i tryck innan blocket sprack)
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Jens Gustavsson skrev:
RoGGaH skrev:Tack själv för en trevlig dag.
Roligt att höra att du är nöjd. Sjukt bra ryt i spisen är det iaf :)
måste fan bromsa om min bil nu ;) :p
blir du lite avensjuk och orolig att BMW motorn inte ger samma effekt på det laddtrycket :hihi:

vad sitter det för topp, kam och turbo på bilen? crister j inblandad förståss :thumbright: en sån där CNC topp?

klart frän effekt iallafall :thumbright:
Hehe ja visst är det så men skyller på mindre volym och en cyl mindre :hihi:
Nä men på lägre ladd så ger min spis snar likt med effekt faktiskt.
Men jag har större turbo så man får skämmas lite iaf :P
Han har gjort ett bra jobb med motorn Micke :thumbright:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är rickigt bra med effekt på de laddtrycken :thumbright: skulle nån frågat mig för två, tre år sen skulle jag sagt att det inte gick att få sån fyllnads grad i en sån motor på såna varv. men utväckligen går frammåt och det kommer nya fina grejor till de motorerna och framförallt nya hungriga duktiga trimmare.

vad ligger ni på för kolv hastighet på max rpm? (slaglängd och max rpm?) där har vi som trimmar gamla BMW och volvo röd motorer en fördel men det värkar ju gå att varva de nya långslagiga motorerna mycket ändå :)
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Haha roggah, vi får börja räkna effekt per cylinder, så leder du nog med hästlängder sen :thumbright:

Det sitter en patrikGTM widell topp på motorn, han som hjälper gänget med kalmar 142an. Är den gamla 850toppen förresten inte den nyare toppen som dom flesta verkar välja :)

Sen Så sitter det kammar som är 293gr/12.0 lyft från 0.1-0.1 in å 278gr/11.0lyft från 0.1-0.1 ut

Och en ChristerJ s400 turbo som är 71in/75ut med 13cc kkk avgashus på då!

Slaglängden är 93.2mm, Borret 82mm, Staken 147mm, Maxvarv just nu 8500rpm, men ska försöka hålla mig runt 8000 som max har jag tänkt.
Kolvmedelhastigheten blir väl 26.4m/s vid 8500 ungefär? Runt 25 vid 8k tror jag
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

93.2x2/1000x8500/60= 26.4m/s rätt grymma hastigheter men det är ju lätta kolvar/stakar och varvtalet i sig är ju rätt lågt så G krafterna är inte så extrema.

tror att en F1 som varvar 20000rpm har liknande kolvhastighet men det blir mer G i en sån.

durationen mätt vid 0.1mm lyft eller 0.1mm mer än ventilspelet? vist är det mekaniska kammar?

turbon såg ut att ladda väldigt tidigt och bra :thumbright: är sifran 13 på avgashuset gämförbar med holsets sätt att mäta avgashus? hur såg avgas mototrycket ut på rpm och olika laddtryck.

en 5:1 colektor förstås?

mvh jens
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Jag tror jag ska försöka begränsa mig till att inte varva mer än 8000, men jag ville ha lite marginal uppåt när vi mappade ifall motorn tappar ork när man växlar på lite lägre varvtal, eller om det inte kommer funka med 28orna och lägre däck behövs, då kommer den varva ur före mål.

Durationen borde va från 0.1 lyft in till ut.

Vi mätte aldrig något avgasmottryck, grenröret är ett 5-1rör jo, tror inte man kan gämföra direkt över till holsets hus, då detta är ett singelentry-hus.


Nu håller jag på att få hjärtsvikt av att bilen är så svårstartad, skulle behöva få igång kamsyncen nu! Är nog någon inställning jag inte förstår mig på.. Nya försök imorrn.
Annars börjar jag nog bli rätt klar med bilen inför helgen, dit med fronten, tvätta den å leka lite med launch controlen, om bilen skulle vilja starta..
Har ordnat bromsskärms vajjer å handtag ikväll, å meckat dit oljebalja m.m
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Inlägg av johan johansson »

blir det båda dagarna på kjula?. måste kolla när du spräcker 8an med en 745a. grymt coolt iaf
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Hör av dig i morgon micke så ska vi nog få stil på kamsyncen
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Det blir båda dagarna på kjula jo!

Jag ringer dig roggah! jag har signal iaf, det ser jag på dendär spalten där nere på trig2, men bara när jag har den innställd på none :scratch:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Kökarmicke skrev:Det blir båda dagarna på kjula jo!

Jag ringer dig roggah! jag har signal iaf, det ser jag på dendär spalten där nere på trig2, men bara när jag har den innställd på none :scratch:
Ring leverantören av sprutet och fråga... alternativt googla på sprutets namn och cam sync.

i mitt sprut (nira) så kan man välja på eller av, är den av så byter sprutet takt varannat startförsök. väljer man på så får man plippa in var på motorvarvet som triggern är hög/låg.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Det är jag som är leverantören ;)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Bilen lastad inför kjula, Bara att åka via garaget igen imorrn efter resten av grejjerna man glömde :lol: Känns konstigt att dra iväg som ensam bil, vanligtvis e jag den som e sist ur garaget :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
turon09 (AnTe)
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör okt 20, 2007 8:20 am
Ort: åland finland

Inlägg av turon09 (AnTe) »

vad fint :) jag har elverket och kompressorn med mig... men säger du till att vi kommer senare??
toyota starlet med Volvo 16v o hx52
Andreas Holmström
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Hoppas ni får åka mycket och att bilen går som satan!!!

Är banan schysst så ska 8:an sitta som en keps!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Henrik Braun skrev:Är banan schysst så ska 8:an sitta som en keps!
eller om banan är lite dålig, gasa på sista biten och sätt åttan i kepsen ändå ;)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Skriv svar