sekventiell tändning med link

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

sekventiell tändning med link

Inlägg av Rogga »

Är inte så hemma på tändning jag..

Men funkar det att köra sekventiell tändning på B230`in ? Nån som har löst ang kamgivare?

Kommer oxå köra utan 60-2 svänghjulet men det borde finnas trigger hjul för remskiva att köpa?

Dumma frågor kanske :roll: :?
Mvh Roger
Garaget
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Det finns att köpa.
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Inlägg av Rogga »

martinssoN skrev:Det finns att köpa.
Vad är dte man köper då ? :roll:
Mvh Roger
Garaget
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Givaren du borde köra är Honeywell GT1, finns på Elfa (sök "1GT1"). Den triggar på järn, inte rostfritt.

Du kan sätta något bakom kamdrevet för insugs-kamaxeln.

Har du balansaxeln i blocket (B230 har väl inte det..?) så kan du montera något i hålet som tidigare drev bränslepumpen (förgasare).

Annars kanske det går att avfyra separata spolar i par, då räcker det med den trigger du har idag. Det går bra med en del system, åtminstone VEMS. Jag har kört så på många BMW M50 och en del Volvo 4 cyl, gemensamt är att alla har 60-2 och då funkar "wasted spark" eller att fuska med avfyrning av spolarna i par.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Inlägg av Rogga »

Den där honeywell givare samt hjul , är det lätt att montera på motorn? Monterar man den på förnågotvis?

Ingen balansaxel, sitter ju bara en kamaxeln på toppen på dessa..

Har 4st Tspolar från en vitfemma motor som jag tänkte köra med isf, men få köra med wastfire om det inte gå på något annat vis =)

Tack så mycket så länge Mattias
Mvh Roger
Garaget
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Rogga skrev:Den där honeywell givare samt hjul , är det lätt att montera på motorn? Monterar man den på förnågotvis?
Lite uppfinningsrikedom lär lösa det problemet åt dig. Skulle haft någon bild åt dig, men om jag minns rätt så är det rätt bra med utrymmet bakom drevet. Gör ett stabilt fäste som klämmer fast givaren och håller den ca 1 mm från tanden du triggar på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Inlägg av Rogga »

Tack så mycket för hjälpen så länge...
Mvh Roger
Garaget
Skriv svar