Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Gregerr skrev:Satan vad du ligger i....
Skulle önska jag hade hälften av din energi, och bra blir det också :thumbright:
Blev rätt lugnt med mekandet igår och idag.
Målade på motorrummet idag, ser någe bättre ut. :)
Glömde ta en bild på hur det såg ut innan.
Ska måla om i skuffen med senare.
Bild

Nu är det bara och vänta på lådan. :)
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Var över till Anders på AE Bil&Transmission i Dunker utanför Malmköping.
http://www.aetransmission.se/
Anders hade servat min TH400 låda.
Vi körde lådan i testbänken.

Bild

Bild

konvertern på plats
Bild

Lådan uppe i bänken.
Bild

Man ser motorvarvet, kardanvarvet, systemtrycket i lådan och konverter trycket.
Bild

Lådan fungera fint, 165psi i oljetryck under belastning och under låglast så var det 100psi. :)
Var kul och se hur testbänken fungerar :)
Ska lyfta i motor och låda imorrn bitti.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3724
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Hur funkar en såndär bänk egentligen ?
Är det som en bromsbänk fast med lådans utgående axel mot belastningen tro ?
Och sen en rejäl drivkälla som "motorn" då givetvis...

Jag har aldrig sett nån förr, så nu blev intressesmurfen lite upphetsad :lol:
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Richard skrev:Hur funkar en såndär bänk egentligen ?
Är det som en bromsbänk fast med lådans utgående axel mot belastningen tro ?
Och sen en rejäl drivkälla som "motorn" då givetvis...

Jag har aldrig sett nån förr, så nu blev intressesmurfen lite upphetsad :lol:
Det är en Cheva V6 som drivkälla, ja någe slags belastning är det för att få lådan att växla upp.
Finns även mekaniskbroms till utgående axeln.
Riktigt smidigt att kunna köra lådorna i bänken innan man monterar i dom i bilen. :)
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Nu är motor och låda äntligen på plats. :)
Ett par kassa mobiltel bilder...
Bild

Var bra trångt att få dit "headerserna" en av dom mittre bultarna är inte lätt att få dit.
Bild

Bild
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Inlägg av Daniel J #43 »

Jag diggar G.T.O:n stenhårt. Helt rätt med kompressor.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Daniel J #43 skrev:Jag diggar G.T.O:n stenhårt. Helt rätt med kompressor.
Tackar, jo det blir nog rätt fränt med kompressor :)

Ny tank är under tillverkning. :)
Ska placeras mellan hjulhusen i skuffen, blir en sump som går ner
till skuffgolvet som ligger 150mm längre ner.
Bild

Påfyllning av rotgas på gång :)
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tillverkning av sump till tanken.
Bild

Borde väl räcka med två ca.70x50mm hål plus ett 30mm hål som soppatillförsel in i sumpen. :)
Bild

Fick smalna av lite på sidorna av tanken pga. bakluckegångjärnsfästen.
Bild

Fyller på rotgasen på hålet som ska bli anslutning för returen i bränslesystemet.
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Passade på att meka med tanken idag.
Svarvade först nipplar till pumpen och returen.
Bild

Arvo svetsade dit nipplarna och stöden under tanken.
Bild

Blir en Eliminator pump till bränslesystemet. :)
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Var en sväng till garaget idag, började tillverka tankpåfyllning.
Hade en gammal fuelcell lock som passade bra :) fick göra en rostfri plåt till den.
Tog en bra stund att borra och slipa till den, punktade dit en plåtsarg runt den.
Ska punkta på ett 2.5tums rör mellan den och tanken.
Bild

Sedan ska en ring svarvas till tankarmaturen så jag får dit den.
flotörens pinne ska förlängas oxå.
Bild
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Flitens lampa lyser ser jag... :thumbright:
Magnus Helin 0707816992
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Verkar bli en fin tank :thumbright:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tillverkade klart påfyllningen idag efter jobbet.
Bild

Får se hur det går att tanka med denna lösning.
Bild

Bild

Nu ska rören helsvetsas.
Ska svarva ett par svetsringar till tankarmaturen imorrn.
När dom är svetsade ska tanken tryckprovas och betas efter det. :)
Bild
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Fan så snygg tankkonstruktion. Byggde ju en liknande till min 245 fast löste inte sumpbiten riktigt då jag vill dölja pumpar och liknande i originaltanken. Då det blev den konstruktionen jag har nu fast med detta framför sig kanske man skall fortsätta med den andra. Skulle vara mycket snyggare och bättre.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tackar! :)
Ja sumpen lär räcka till :hihi:

Idag svarvade jag till flänsar till tankarmaturen.

Borrade 4st hål som gängades till M6 på flänsen som svetsades i tanken.
Bild

Övre flänsen håller ner armaturen mot oringen under den.
Bild

Så här sitter det ihop.
Bild

Imorrn ska jag ta och tryckprova tanken, sedan ska den betas.
Ska försöka hinna över till Persåker en sväng med, behöver ett par NPT - AN plugg.
Skriv svar