Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Många toppar har gått förbi sen sist jag uppdaterade här.

Men skall flika in lite nytt som tillkommit i famlijen topplocksarbeten.

Cnc-portade topplock

Volvo 8v, 44-35mm ventil
Volvo 8v, 46-38mm ventil
Volvo 16v topp två olika portningar
Bmw s14
Audi 5cyl
Opel OHC 8v 2.0l
Golf Crossflow

Prisexempel Volvo 8v topp med std ventiler
Cnc-portade insug, avgaskanaler samt förbränningsutrymmen
Nya styrningar
Mirafrästa säten
Riktplanad

Tillverkas på kundens eget exemplar
Volvo 405/531 topp

Pris:9900:- inkl moms

Ring för info och pris på just din topp

Arvika bilverkstad
Overboostracing

Går även göra specialtoppar på beställning.

slänger upp lite bilder på en 531a

Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Såg inte helt fel ut de där! :)

Vad kan de kosta att få en topp cnc portad?
Planer på mass produktion ?
//Christian
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

priserna är ju välldigt beroende på vad man vill ha.
Men en volvo 531 som är bearbetad i cnc, nya styrningar och nya mira säten med riktplan går på 9900:-

Det är utan fjädrar och kamaxel.

Ventiljobb kan ingå i priset för er som tar kontakt här via sävar.

:thumbright:

Några planer på massproduktion är det inte på tal om, bara att kunna leverera en bra produkt!

Men man kan ju helt plötsligt ha en reservtopp till sin racebil liggande som är helt identisk med den som sitter på motorn.
Underlättar service ute på tävling välldigt mycket, eller bygget av reservmotorer.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Tommy Luhr skrev:priserna är ju välldigt beroende på vad man vill ha.
Men en volvo 531 som är bearbetad i cnc, nya styrningar och nya mira säten med riktplan går på 9900:-

Det är utan fjädrar och kamaxel.

Ventiljobb kan ingå i priset för er som tar kontakt här via sävar.

:thumbright:

Några planer på massproduktion är det inte på tal om, bara att kunna leverera en bra produkt!

Men man kan ju helt plötsligt ha en reservtopp till sin racebil liggande som är helt identisk med den som sitter på motorn.
Underlättar service ute på tävling välldigt mycket, eller bygget av reservmotorer.
En smart grej är ju att få fram en så pass bra topp som möjligt via CNC programmeringen som du senare kan sälja ut till kunden som "Steg4" osv. osv. Bara för kunden att skicka in sin stomme, pynta av 12´000:- och få en underbar topp :)

Finns de planer på att använda cnc maskinen till att tex. fräsa ur ventilurtag i kolvar osv. också? Förhoppningsvis betalar maskinen av sig själv när de börjar rulla in en del jobb.. Finns ju mycket skojj man kan hitta på med dessa :)

Knäpp gärna fler bilder!!
//Christian
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Har du något broms resultat med cnc-toppen? ser fin ut på bilderna men svinryggen på insuget ser onormalt brett ut VS portat för hand..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Finns nån topp ute redan för provkörning och dom har visats sig var grymt effektiva.
Dock inga bromsresultat vad jag vet i detta nuet på turbo motorer.

Kört samma profiler på sugmotorer med bra resultat.

Har inte pratat med ägaren till turbotoppen förutom hans kompis.
Tydligen var det samma klipp i bilen på 0,7bars ladd med cnc toppen som vid 2bar som motorn laddade innan modifikation.

Det låter ju riktigt bra det.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Tommy Luhr skrev:Finns nån topp ute redan för provkörning och dom har visats sig var grymt effektiva.
Dock inga bromsresultat vad jag vet i detta nuet på turbo motorer.

Kört samma profiler på sugmotorer med bra resultat.

Har inte pratat med ägaren till turbotoppen förutom hans kompis.
Tydligen var det samma klipp i bilen på 0,7bars ladd med cnc toppen som vid 2bar som motorn laddade innan modifikation.

Det låter ju riktigt bra det.
De siffrorna låter ruskigt imponerande!! Vad kan man få för effekt vikt med en cnc topp gäntemot en. hand portad?
//Christian
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är ingen skillnad i effekt jämt emot en handportad.

Fördelen med en cnc-portad topp är att alla kanaler blir lika.
Alla förbränningsutrymmen blir lika.

Man kan göra en topp tre år efter man fått sin första topp, dom blir fortfarande lika.

Men att säga att en cnc ger mer effekt än en handportad är fel.

Man kan lägga ner stor energi på att få kanaler och förbränningsutrymmen helt perfekta, även sådant som är svårt att få till bra för hand och som är tidskrävande blir mycket lättare med cnc, tex innerradier och areor i kanaler!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Tommy Luhr skrev:Det är ingen skillnad i effekt jämt emot en handportad.

Fördelen med en cnc-portad topp är att alla kanaler blir lika.
Alla förbränningsutrymmen blir lika.

Man kan göra en topp tre år efter man fått sin första topp, dom blir fortfarande lika.

Men att säga att en cnc ger mer effekt än en handportad är fel.

Man kan lägga ner stor energi på att få kanaler och förbränningsutrymmen helt perfekta, även sådant som är svårt att få till bra för hand och som är tidskrävande blir mycket lättare med cnc, tex innerradier och areor i kanaler!
Okej! men tidsmässigt borde det vara till en stor fördel. Räcker la att göra 1 förbränningsrum samt insug och avgasportar för hand och sedan mäta av det så maskinen vet vad den ska göra?
//Christian
eriico
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: mån aug 25, 2008 8:22 am
Ort: karlstad

Inlägg av eriico »

De cnc-portade topparna, är det Halvarsson Racing som gör dom?
Eric Olsson
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Cnc Topp

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej Tommy jag tycker dina toppar ser skitfina ut , gillar radierna pü förbränningsrummen och matrial averkningen runt sätet, Om du förstår vad jag menar man förlorar inte mkt lyft där inte!

När kommer 16v toppen?? som cnc portat! ???

MVH Korv och öl Tysken
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja det är han som har maskinen.

Är återförsäljare för dom, samtidigt som jag lägger upp mina egna toppar i hans maskin för avläsning.

Så maskinen står där ja.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du nå flödes-data och area-mätningar på de olika cnc topparna?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Area skulle jag kunna fixa men flödes mätning i kallibrerad bänk har vi ingen.

Förstod att flödesfrågan skulle komma och kommer få lägga upp papper på dom senare så att alla blir tillfredställda.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

men han som har gjort cnc programmet (halvarsson) borde ju ha koll på flöderna?
Skriv svar