knotans 360, verision 3
sådär ja, var hos Tony på AG:s idag å fick biln mappad .
går mycket finare nu å några kus till fick vi helt klart ut, men "tyvär" börjar soppapumparna tappa tryck alldeles för tidigt.
vid 1.8-1.9 bar ser man att dutycycle på spridarna börjar peaka å vid 2.2 bar är dem bottnade redan vid 5000 rpm
funderar på om man skulle montera en till biltema pump eller om man ska sätta dit två 044er istället, fan skulle haft mer pengar
sen på vägen hem så skulle jag precis lägga i trean å rita lite, han bara få i växeln å sen rita ett par meter innan det brakade till, inga växlar alls kvar och det rinner duktigt med olja från lådan
misstänker ingående axeln i lådan. får se om jag tar ner lådan imorrn kanske
går mycket finare nu å några kus till fick vi helt klart ut, men "tyvär" börjar soppapumparna tappa tryck alldeles för tidigt.
vid 1.8-1.9 bar ser man att dutycycle på spridarna börjar peaka å vid 2.2 bar är dem bottnade redan vid 5000 rpm
funderar på om man skulle montera en till biltema pump eller om man ska sätta dit två 044er istället, fan skulle haft mer pengar
sen på vägen hem så skulle jag precis lägga i trean å rita lite, han bara få i växeln å sen rita ett par meter innan det brakade till, inga växlar alls kvar och det rinner duktigt med olja från lådan
misstänker ingående axeln i lådan. får se om jag tar ner lådan imorrn kanske
Trodde vipec hade sånt inbyggt..knotan skrev:hahaha fyfan krogen i boden var kul, men satans sliten man var dagen efter.
vart lite besviken på regnet bara man hade ju velat få åka en sväng med johan men det får bli nån senare gång
edeis4 är waqstfire som sitter på diverse ford orignal. kör med 60-2 på veven och sen kamsync bara för å kunna köra soppan sekventiellt..
det sitter 3mm kortare vevstakar, kolvarna är dem lågkompade som satt i b230fx moorn orignal,
Aha se där. hur har du löst med kamsyncen ? =)
Viste inte dom hade andra kolvar men nu vet jag

Set det finns 153 och 158mm stakar inga 155mm..
Ang FX motorn så verka dom lik som FB bara att den enna va med VX kam och FB VX3 och ena i 240 och den andre i 940in
230FB: CR 9,3:1
230FX: CR 9.3:1
Tackar =)
Senast redigerad av Rogga den ons jun 23, 2010 7:50 am, redigerad totalt 2 gång.
Mvh Roger
Garaget
Garaget
Aj aj trist ang lådan, men du e en jäkel på skruva ..knotan skrev:sådär ja, var hos Tony på AG:s idag å fick biln mappad .
går mycket finare nu å några kus till fick vi helt klart ut, men "tyvär" börjar soppapumparna tappa tryck alldeles för tidigt.
vid 1.8-1.9 bar ser man att dutycycle på spridarna börjar peaka å vid 2.2 bar är dem bottnade redan vid 5000 rpm
funderar på om man skulle montera en till biltema pump eller om man ska sätta dit två 044er istället, fan skulle haft mer pengar
sen på vägen hem så skulle jag precis lägga i trean å rita lite, han bara få i växeln å sen rita ett par meter innan det brakade till, inga växlar alls kvar och det rinner duktigt med olja från lådan
misstänker ingående axeln i lådan. får se om jag tar ner lådan imorrn kanske
Mvh Roger
Garaget
Garaget
vad är det du trode vipec hade inbyggt??? stöd för wastefire (och sekventiellt med för den delen) det är bara spolarna/tändkablar jag har använt från edis4.Rogga skrev:
Trodde vipec hade sånt inbyggt..
Aha se där. hur har du löst med kamsyncen ? =)
Viste inte dom hade andra kolvar men nu vet jag![]()
Set det finns 153 och 158mm stakar inga 155mm..
Ang FX motorn så verka dom lik som FB bara att den enna va med VX kam och FB VX3 och ena i 240 och den andre i 940in
230FB: CR 9,3:1
230FX: CR 9.3:1
Tackar =)
alla b230 med katalysator har (nog) samma lågkompskolvar,
sen finns den som satt i b230ET Utan katt som är ännu mer lågkompad,(djupare grop samt tjockare kolvtak)
samt b230A/E kolven som är högkompskolv, dvs helt plan.
det är 149mm vevstake från LG-speed jag har
kamsyncen använder jag bara den toppmonterade fördelarens hallgivare å sen kapat bort 3 av "tänderna"
har inte bromsat motorn än men vid 1.4 bar (grundladd) och 6500 rpm ligger jag runt 75% på spridarna.
ja dte 'är biltemas soppapumpar jag har, minns inte exakt vad dem flödade när jag testade men ska testa en gång till för å se om det är så att dem tappat i flöde. har siffrorna står nånstand tidigare i tråden tror jag
aktiverar jag laddstyrningen så när jag kommer upp till ca 1.7 bar å vid 5000 så har jag 80% dc, sen bara nått hekto senare så låg spridarna på 99% för att hålla mej på AFR 11.5 (runt lambda 0.8 om jag minns rätt)
det skulle nog gå å magra av rätt bra, men iom jag är van plågare av motorer så väljer jag å gå¨lite fetare för å ha marginal/kylning .
får gå på 1.6 bar nu när den ska bromsas om ett par veckor å sen ska soppapumpar å turbon bytas nån gång under sommaren mot typ 044er samt en s200g istället....
ang moset i motorn så är det vll inga konstigheter, brett register å bra toppeffekt som räcker gott å väl till, men såklart vill man ha mer...

Sko´j att du testar med biltemas soppa pumpar, betydligt billiagre , dom kan ju verkligen ta betalt för 044a pumpenknotan skrev:vad är det du trode vipec hade inbyggt??? stöd för wastefire (och sekventiellt med för den delen) det är bara spolarna/tändkablar jag har använt från edis4.Rogga skrev:
Trodde vipec hade sånt inbyggt..
Aha se där. hur har du löst med kamsyncen ? =)
Viste inte dom hade andra kolvar men nu vet jag![]()
Set det finns 153 och 158mm stakar inga 155mm..
Ang FX motorn så verka dom lik som FB bara att den enna va med VX kam och FB VX3 och ena i 240 och den andre i 940in
230FB: CR 9,3:1
230FX: CR 9.3:1
Tackar =)
alla b230 med katalysator har (nog) samma lågkompskolvar,
sen finns den som satt i b230ET Utan katt som är ännu mer lågkompad,(djupare grop samt tjockare kolvtak)
samt b230A/E kolven som är högkompskolv, dvs helt plan.
det är 149mm vevstake från LG-speed jag har
kamsyncen använder jag bara den toppmonterade fördelarens hallgivare å sen kapat bort 3 av "tänderna"

Jo tänkte väl galet då jag läste ang edis 4 , att va 17 har inte du vipec , men nu fattar jag att det va bara t-kablar och t-spolarna =)
Tänkte sj köra med Link där för jag undrar ang sekventiellt och kam syncen , få la pröva ordna något dyl till min oxå då

Kollade på LG tidigare men fan int ått dom.. Tack för tipsen__/svaren knotan

Mvh Roger
Garaget
Garaget
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
jofasn det gick juu riktgit bra idag.
det största problemet var nog värmen, gick inte å köra mer än 5-6 varv innan både förare å motor var nära kokningsgränsen,
gick bara köra några varv innan motorn var uppe i 100-15 grader, å med värmen kom misstäningar å lite annat småstrul.
men kul var det.
sa redan på morgonen till polarna att jag ska skrapa räcket med röven över startåmålrakan innan dagen är slut, är ju så sjuklt kul å skrämma folk som envisas med å hänga över räcket för å se på nära håll
sagt å gjort, 3dje eller 4de repan för dagen så åkte kompisen med så sa jag till han att vi skulle skrämma åskådarna lite,, svepte närmare depån för varje varv å tillslut var jag riktigt nära 2-3 ggr på rakan med returerna ,
kopisen sa det att satans det där va nära å jag kunde bara instämma att närmare än kanb man nog inte komma utan att krascha, sen när vi kom in i depån såg vi detta
dem i depån slängde sej å¨t sidan första varvet sen efter 2-3 varv så stog rätt många å filmade/fotade istället för att kasta sej bakåt
hoppas nån lägger upp film på repan när jag skrapade


sen slutet på dagen å nästan inga som körde längre så såg jag att det var prisutdelning å lite sånt, men jag hade ju inte direkt kommit dit för att ställa ut bilen eller nått sånt så gick man ju å kollade lite i depån på andra bilar istället.
sen när jag kom tillbax till min bil stog denna på taket
antar att iallafall nån/några gillade min körstil...


det största problemet var nog värmen, gick inte å köra mer än 5-6 varv innan både förare å motor var nära kokningsgränsen,
gick bara köra några varv innan motorn var uppe i 100-15 grader, å med värmen kom misstäningar å lite annat småstrul.
men kul var det.
sa redan på morgonen till polarna att jag ska skrapa räcket med röven över startåmålrakan innan dagen är slut, är ju så sjuklt kul å skrämma folk som envisas med å hänga över räcket för å se på nära håll

sagt å gjort, 3dje eller 4de repan för dagen så åkte kompisen med så sa jag till han att vi skulle skrämma åskådarna lite,, svepte närmare depån för varje varv å tillslut var jag riktigt nära 2-3 ggr på rakan med returerna ,
kopisen sa det att satans det där va nära å jag kunde bara instämma att närmare än kanb man nog inte komma utan att krascha, sen när vi kom in i depån såg vi detta

dem i depån slängde sej å¨t sidan första varvet sen efter 2-3 varv så stog rätt många å filmade/fotade istället för att kasta sej bakåt

hoppas nån lägger upp film på repan när jag skrapade



sen slutet på dagen å nästan inga som körde längre så såg jag att det var prisutdelning å lite sånt, men jag hade ju inte direkt kommit dit för att ställa ut bilen eller nått sånt så gick man ju å kollade lite i depån på andra bilar istället.
sen när jag kom tillbax till min bil stog denna på taket

antar att iallafall nån/några gillade min körstil...



-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Såg dig
men jag såg bara ett par varv, och du höll igen på alla utom ett av de varv jag såg
jäkla typiskt...
Stog aldrig så jag såg start/mål rakan speciellt bra heller. Men jag var bara kvar till breisladd, sen drog vi. Va ju där igår med
vill me se lite film!
EDIT: grattis till pokalen


Stog aldrig så jag såg start/mål rakan speciellt bra heller. Men jag var bara kvar till breisladd, sen drog vi. Va ju där igår med

vill me se lite film!

EDIT: grattis till pokalen

Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 670
- Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
- Ort: Åmål