Spruckna ventiltryckare
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Däri ligger nog problemet.Dennis Öhman skrev:men finns ju så jvla många olika tryckare, har sett dom som väger aningen mer (köhler,SPM,GL bla) sen så dom som är lättare (uniflo/arrows) och så dom som har porös kvalitet liksom, känner man med fingret på insidan i tryckaren känns det liksom som om den inte är härdad ordentligt eller något, eller helt enkelt bara grovt bearbetad..
Härdat är väldigt sprickkänsligt. Ju hårdare härdning dessto bättre ytor kräver det. Och det gäller givetvis alla ytor även om ingen kan se dem tex innuti en tryckare.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21733
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
man kan inte känna stålets egenskaper med finger topparna
sen är det en avvägning mellan hårdhet och seghet man måste göra.
ska man härda dem ordäntligt så blir de mycket tyngre

sen är det en avvägning mellan hårdhet och seghet man måste göra.
ska man härda dem ordäntligt så blir de mycket tyngre

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21733
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
när man är 19 år så tror endel att man kan allt bäst i värdenElffors skrev:Du uttrycker dig luddigt om denna process, berätta mer.axL_ skrev: sen skulle jag gissa på att tryckaren är av den sorten som endas är härdat 1 gång och av sämre kvalite som säljs i sverige av en känd
"volvo expert"
vilka värmebehandlingar, härdningsprocedurer skall dessa tryckare genomgå?
Och av vilket material skall de vara.
Nu låter det mer som de skall gulglödgas o doppas i en vattenhink 2ggr.
Du skriver på överlägset sätt, men kan du det här egentligen?
Mvh/ En som vill lära



Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor jun 24, 2010 4:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21733
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
lite läsning och hårdhets tester mm http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 88&start=0
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jens, vad menar du med att de blir mycket tyngre om man härdar dem ordentligt?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21733
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
man måste göra tryckaren tjockare i taket för att de ska hålla. (info från gunnar lundström)j björk skrev:Jens, vad menar du med att de blir mycket tyngre om man härdar dem ordentligt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
- Ort: Motala
- Kontakt:
Dennis Öhman.
Är det att dom inte är slipade invändingt du menar när du säger att ytan är grövre?
Jag gjorde faktiskt egna 40mm tryckare i Sätthädningsstål. Nu har dom faktiskt gått ganska många timmar och verkar faktiskt fungera bra.
Minns inte hur hårda jag gjorde dom, men dom är som sagt sätthärdade så dom är bara hårda på ytan.
Slipade också anliggningsytan mot kamnocken konvex likt en lyftare.
Är det att dom inte är slipade invändingt du menar när du säger att ytan är grövre?
Jag gjorde faktiskt egna 40mm tryckare i Sätthädningsstål. Nu har dom faktiskt gått ganska många timmar och verkar faktiskt fungera bra.
Minns inte hur hårda jag gjorde dom, men dom är som sagt sätthärdade så dom är bara hårda på ytan.
Slipade också anliggningsytan mot kamnocken konvex likt en lyftare.
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Jo dom är det men känns porösare.. Svårt förklara.. Ring ST och få förklarat vet ja..dhedlund skrev:Dennis Öhman.
Är det att dom inte är slipade invändingt du menar när du säger att ytan är grövre?
Jag gjorde faktiskt egna 40mm tryckare i Sätthädningsstål. Nu har dom faktiskt gått ganska många timmar och verkar faktiskt fungera bra.
Minns inte hur hårda jag gjorde dom, men dom är som sagt sätthärdade så dom är bara hårda på ytan.
Slipade också anliggningsytan mot kamnocken konvex likt en lyftare.
Dänniz 073-8447664
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt: