Race Pickup (motorbygge)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Race Pickup (motorbygge)

Inlägg av Nicklas »

Hej!
Som vissa säkert vet så sålde jag Impalan jag höll bygga kompressor matad diesel i, av div olika anledningar.

Tänkte lägga upp en ny byggtråd då Impalan blivit ersatt av en stor pickup istället.Köpte bilen från Umeå van servive med defekt motor och div fix.
tanken är att bygga om den till en mer race vänlig bil med avsmalnad bakaxel breda bakhjul mm. Målet är att få i motor & låda och kunna provköra innan höstmörkret kommer :evil:

Lite bilder.

Motor Cheva 6,5 diesel Bild
Bilen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Nicklas den sön jul 04, 2010 7:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Asballt :thumbright: :thumbright:

Lite lättning sen med på den där? ;) är de inte jävligt tunga?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

det här blir nog ett grymt bygge :thumbright:
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

subw000fer skrev:Asballt :thumbright: :thumbright:

Lite lättning sen med på den där? ;) är de inte jävligt tunga?
vadå en tjänstevikt på 2,6 ton =) kommer försöka gjuta av framskärmar, huv och flaksidor och göra de i plast.. sen kommer allt onödigt plockas bort ( inr blir kvar så länge )
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Nicklas skrev:
subw000fer skrev:Asballt :thumbright: :thumbright:

Lite lättning sen med på den där? ;) är de inte jävligt tunga?
vadå en tjänstevikt på 2,6 ton =) kommer försöka gjuta av framskärmar, huv och flaksidor och göra de i plast.. sen kommer allt onödigt plockas bort ( inr blir kvar så länge )
Haha, precis :thumbright: Ok! najjs med plastgrejjer
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

Spännande projekt :thumbright: kommer nog bli görfränt:D
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

Idag åkte motorn ur. nu är det bara börja bena ut vilka kabelstammar som går vart och vad man kan ta bort och vad som måste vara kvar.

några bilder:¨
Bild
Bild
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Inlägg av silversurfaren »

Stabil "motorlyft" :hihi: :thumbright:
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

haha ja de var ingen vanlig 6,2 a de dära ;)
men jag gissar på att de är en 6,5 nog för att de är typ samma motor

riktig härliga motorer när dom går dock är de ju lite bekymmer med de ibland speciellt på 6,5 orna

och nog finns de onödiga kilon på dessa bilar bara framskärmarna väger väl typ 30 kilo st :hihi:
så men en hel del plast så nog går den få lättare

behöver du en bakaxel med 3,42 i utväxling så vet jag av en billigt

gissar på att gamla motorn fått vevhaveri som vanligt :thumbdown:
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

jo det är en 6,5l
jo enligt vanservice så hade vevaxeln gått av men allt snurrar på när man vrider runt den. ska ta lös tråget och se efter.

okey en orginal axel eller?? 5 bult?

/Nicklas
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

Åkte och köpte lite plåt idag och kapade ut fästen till insprutningspumparna..
Bild
Bild
Här kommer dom att hamna. ska sitta ett stödlager i framkant för att bli av med snebelasningen. någon som har 2 vevstakar från någon mindre motor, hör gärna av dig då. kommer fungera som lagerhållare =)
Bild
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Nicklas skrev:jo det är en 6,5l
jo enligt vanservice så hade vevaxeln gått av men allt snurrar på när man vrider runt den. ska ta lös tråget och se efter.

okey en orginal axel eller?? 5 bult?

/Nicklas
okej ja då har säkert ramlagret spruckit i blocket de är en barnsjukdom på dessa motorer tyvär och de brukar resultera i vevhaverier
en annan sak man ska vara väldigt noga med är oljekylarslangarna
dom bör man byta så fort dom börjar fukta i kopplingarna

sen bör man även kolla svängningsdämparen då gummiupphängningen brukar gå sönder och de kan resultera i att vevaxeln går av

sen om man renoverar en 6,2 så renovera vevstakarna i storändan dom är till 90% ovala där

axeln jag har är en 14 bultad halvavlastad axel med 6 hjulbultar
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

idag ha de hänt lite mera. fästena är klara, så här blir det.

Bild
Bild
Bild

tänkte sätta ´T koppliongar bakom kompressorn och sen vidare till varje spridare.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

frännt :thumbright:
jag tror dock att du måste bygga fästet i lite grövre matrial samt montera ett fäste av något slag i bakkant på pumparna
som de är nu tror jag de finns stor risk att pumparna kommer vikas in mot motorn när du startar den

för pumpen är ganska tungdriven och de bler en jäkla belastning i sidled

annars mycket fränt bygge
ska du köra med t -kors på spridarrörena så båda pumparna förser 1 spridare med diesel i rätt tändföljd så att säga
jag vet av en volvo 740 turbodiesel som gjort så även den har dubbla dieselpumpar
dock måste man vara otroligt noga så båda pumparna skickar bränsle exakt lika och de vet jag att han haft problem med trots att han kör kedjedrift mellan pumparna
ska du ha rem eller kedjedrift
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

jo ja ska ha ett fäste i bakkant som går runt pumpen och ner till insugsflänsen. samt ett lager på en axel som ska svarvas ock svetsas fast mitt i drevet på pumpen och som sen skruvas i lådan.( likt en vevstake med lagret i storändan) dom kommer sitta stumt.

ja kommer köra med rem. dom går att vrida rätt mycke i sidled så ja tycker att de borde vara relativt enkelt att justera till dom. vet en 6,2a som gick fint fast pumpdrevet satt en hel kugg fel. den pumpen va vriden tills den gick bra.
B_Christoffersson skrev:frännt :thumbright:
jag tror dock att du måste bygga fästet i lite grövre matrial samt montera ett fäste av något slag i bakkant på pumparna
som de är nu tror jag de finns stor risk att pumparna kommer vikas in mot motorn när du startar den

för pumpen är ganska tungdriven och de bler en jäkla belastning i sidled

annars mycket fränt bygge
ska du köra med t -kors på spridarrörena så båda pumparna förser 1 spridare med diesel i rätt tändföljd så att säga
jag vet av en volvo 740 turbodiesel som gjort så även den har dubbla dieselpumpar
dock måste man vara otroligt noga så båda pumparna skickar bränsle exakt lika och de vet jag att han haft problem med trots att han kör kedjedrift mellan pumparna
ska du ha rem eller kedjedrift
Skriv svar