Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Topparna är inte flödade i kallibrerad bänk tyvärr så det finns inget att jämföra med tyvärr..

Har ingen färdig portad topp liggande heller just nu som vi skulle kunna köra..

men får fixa det, är en stor betydande faktor
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Inlägg av Rogga »

*Tjo.. Ja hoppas man få se lite flöden vore fint =)

Tänkte kolla vad du tar för att fixa stop på treans v på M90 lådan ?
Mvh Roger
Garaget
Användarvisningsbild
sick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 08, 2009 3:00 pm
Ort: karlsborg
Kontakt:

Inlägg av sick »

Tommy Luhr skrev:Finns nån topp ute redan för provkörning och dom har visats sig var grymt effektiva.
Dock inga bromsresultat vad jag vet i detta nuet på turbo motorer.

Kört samma profiler på sugmotorer med bra resultat.

Har inte pratat med ägaren till turbotoppen förutom hans kompis.
Tydligen var det samma klipp i bilen på 0,7bars ladd med cnc toppen som vid 2bar som motorn laddade innan modifikation.

Det låter ju riktigt bra det.
tja det var jag som köpte den första cnc toppen. suger i riktigt fint redan på 0,7 hela motorn är precis nybyggd så har inte vågat ladda på 2 bar än men det kommer :thumbright: få fort den är mappad så kommer bromspapper skickat till dig så du kan lägga upp..
mvh sick
"aerodynamik är för folk som inte kan bygga motorer"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Fixa treans stoppring kostar i runda slängar en tusenlapp.

Sick: trevligt att höra.
Ser fram emot bromspapper.
Men du tycker den fungerar bra annars?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

Tänkte höra vad du ska ha för att köra en Golf topp 1.8liter 8v.. ingen x-flox utan en vanlig topp... ska vara ett riktig race topp... Mvh Gustav
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

dra iväg ett pm eller ring mig så löser vi det:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
sick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 08, 2009 3:00 pm
Ort: karlsborg
Kontakt:

Inlägg av sick »

Tommy Luhr skrev:Fixa treans stoppring kostar i runda slängar en tusenlapp.

Sick: trevligt att höra.
Ser fram emot bromspapper.
Men du tycker den fungerar bra annars?
ja den har funkat bra ..men mitt jävla skit rostfria grenrör har sprukigt igen tappa orken i värmen. :thumbdown: Du vet ingen som kan ha ett riktigt gren rör till 240. :wink:
"aerodynamik är för folk som inte kan bygga motorer"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ett riktigt grenrör till den modellen finner man tyvärr inte på chinas hemsidor.
Det är hemmasnickrarna som får sakerna att hålla.

Köp ett 6-pack redbull och en kartong tryck-kärlsböjjar skall du se att du snart har nått som funkar mycket bättre.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Har gjort om lite och utökat portnings delen.
Har byggt mig flödesbänk, 3" flowquick med variabel motorstyrning från sverbry electronics.

Framförallt så skall det bli gött med ett bättre portningställe, nu med utsug och uppsammlingslåda.

Bytt kompressor har jag med gjort mot en Atlas copco.


Det som är på gång inom det närmaste nu i verkstan så är det Motorrum för montering av motorer.
En svets och slipdel för grenrörsbygge och andra konstruktioner.


Har flyttat sakerna från våran andra verkstad som jag och min far har till verkstaden i direkt anslutning till mitt hus.

Så nu kan jag porta i morgonrocken :D

Lite bilder :)

Skåpet för portning
Bild
Bild

Bänk och flödesbänk
Bild
Bild
Bild
Flödesbänk
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Inlägg av Lars J »

Ser ju skitbra ut ditt garage!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

:thumbright:
power
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

tjusigt :thumbright: men är det bara jag som är lat och vill sitta när jag slipar?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Får man inte ont i ryggen av att sitta?

Flyger runt toppen som en propeller hela tiden jag för bästa läge att se så sitta går tyvärr bort.

Har kört ett snabbtest på en 530 nu..

en std flödade 150cfm och efter 20 min portning 185cfm
Men den stallar snabbt redan vid 12mm då den bara höjjer några cfm efteråt..

Skall fortsätta sen lägger jag upp bilder och papper:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du kalibrerat mer erlands plattor än?

jo 530 är en bra tränings topp att lära sig på.

jag portade en utan plast och orörd 44mm ventil bara för nån månad sen inget super extremt men jag är ändå nöjd med de 196cfm jag fick ut. inte minsta tendens till turbulens eller backnigar i cfm på höga lyft. 37mm dim på minsta stället.

vi vill se lite flöden och data på dina cnc 531 toppar sen också :thumbright:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre okt 01, 2010 5:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar