Hellberg:s 240 [2013 det är nu det händer .. ]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Säker att ni nollställde kam mot motor när ni bytte kam? Ifall den stått fel så kan det ju varit ventilknack och då har ni krökta ventiler och troligen skadade kolv(ar).
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tis dec 09, 2008 8:34 am
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Stener skrev:Säker att ni nollställde kam mot motor när ni bytte kam? Ifall den stått fel så kan det ju varit ventilknack och då har ni krökta ventiler och troligen skadade kolv(ar).
Det litar ja på att Peter gjort, jag var iaf med när vi gjorde det vid sista bytet... men tack iaf för tips!
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tis dec 09, 2008 8:34 am
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Nu har vi mätt komp och det såg inte bra ut ...

1an: 9
2an: 9
3an: 5
4an: 8
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Nä det va inte bra du :thumbdown: Bara att riva :doh:

Hoppas ni löser det :)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tis dec 09, 2008 8:34 am
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Stener skrev:Nä det va inte bra du :thumbdown: Bara att riva :doh:

Hoppas ni löser det :)
Vi gissar på kolvringarna .. känns sådär lagom kul nu när semestern kommer.

Vet ni hur semestern 2009 tillbringades? I garaget!!!!! 4 veckor ..
Är det inte fantastiskt underbart? Även semestern 2010 är räddad, behöver inte fundera längre på vart vi ska resa eller hur pengarna ska spenderas... :twisted:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Innan ni river bottendelen (om inte det är gjort redan) så kolla så att ventilspel är korrekt och att alla ventiler är täta/raka.

Det kan ju också påverka kompressions trycket.

Tråkigt :thumbdown:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Fy fan vad fin! :)
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

Var de jag misstänkte :(

om det är så att de e ringar så byter man ringar på en kväll utan problem.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tis dec 09, 2008 8:34 am
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Henka_ skrev:Var de jag misstänkte :(

om det är så att de e ringar så byter man ringar på en kväll utan problem.
Dock så är fågan, varför bara 3:an? Vad kan ha orsakat det? Att den gått för fett??
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tis dec 09, 2008 8:34 am
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Deztallica skrev:Fy fan vad fin! :)
Tack !! :D
Daniel-635 skrev:Innan ni river bottendelen (om inte det är gjort redan) så kolla så att ventilspel är korrekt och att alla ventiler är täta/raka.

Det kan ju också påverka kompressions trycket.

Tråkigt :thumbdown:
Tack för tips, det får vi göra!
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

Eget insug? skit i spridaren, om det är nån ventil så kan ni ha fått ihopslag eller liknande.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tis dec 09, 2008 8:34 am
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Henka_ skrev:Eget insug? skit i spridaren, om det är nån ventil så kan ni ha fått ihopslag eller liknande.
Insuget tror jag köptes på vallåkra för ett gäng år sedan .. kommer från en 740... Tack för tipsen, ska kollas upp!
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

kul att kanske kunna hjälpa bara :)
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

hur ser tändstiftet ( en ) ut ? oljigt ?

var har eran avgas temp legat under körning ? belastning?

vet christoffer med mazdan körde ras pga för hög avgastemp , där hade 4ans kolv spruckit o tappat en bit vilket resulterade i att bilen gick konstigt och var väldigt orkes lös.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Elias Linder skrev:hur ser tändstiftet ( en ) ut ? oljigt ?

var har eran avgas temp legat under körning ? belastning?

vet christoffer med mazdan körde ras pga för hög avgastemp , där hade 4ans kolv spruckit o tappat en bit vilket resulterade i att bilen gick konstigt och var väldigt orkes lös.
tändstiften så mycket fina ut. aningen fett bara.. men själva elektroden vara fint ljust gyllenbrun.

Avgastemp har jag ingen aning om då jag inte har möjlighet och mäta.
Dock går bilen fint i övrigt förutom att den bolmar bra mycket från vev.venten och kastar lite oljeslask. Motorn har en aning ojämn gång på lägre varv men inget som "stör".
Skriv svar