
Rallycross Bygge
Rallycross Bygge
Tjenare, Som rubriken lyder så funderar jag på att påbörja ett Rallycross bygge till klass4 (2150). Men behöver då liter ideer om vad som skulle kunna vara en bra nybörjar bil och hur mycket det ungefär kommer att kosta att göra en startklar bil. Hade tänkt bygga motorn själv också och undrar även där hur mkt det skulle kosta. 

- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Rallycross Bygge
Underdelen i motorn finns prisvärd att köpa hos nyronen (http://marty.nu/nyronen/nyronen.htm)
Volvo B21 2150cc
underdel
Alt 1: 2149cc
92.50 borr (volvo överdim)
Vevaxel Std
Lättade stakar 8 bult
Skelett svänghjul
Hel balansering (inkl din egna tryckplatta och remskiva)
Hopplockad utan gavlar.
10600 kr
Eventuellt köpa komplett med topp
Komplett motor Volvo utan insug,grenrör koppling.
med underdel
Alt 1: 23000 kr
Annars och min åsikt efter att ha sett en topp dom gjort skulle jag lejt någon annan.
topplock skulle jag be någon stortrimmare göra(unitek,Kent Karlsson, nisse larsson), pga du får inte byta säten så du kan bara gå upp till 46 38ventiler.. Kamaxel typ phase 2-3 eller KK 16,9kam..
Grenrör, insug förgasare måste du skaffa själv..
Förgasare säger endel kan bli förstora.. Men ju större oftast ju mer lämnar dom i bänken motorerna ser det ut som..
Björn Chistoffersson kanske vet vad tex Crille Harilla har i sin motor?
Volvo B21 2150cc
underdel
Alt 1: 2149cc
92.50 borr (volvo överdim)
Vevaxel Std
Lättade stakar 8 bult
Skelett svänghjul
Hel balansering (inkl din egna tryckplatta och remskiva)
Hopplockad utan gavlar.
10600 kr
Eventuellt köpa komplett med topp
Komplett motor Volvo utan insug,grenrör koppling.
med underdel
Alt 1: 23000 kr
Annars och min åsikt efter att ha sett en topp dom gjort skulle jag lejt någon annan.
topplock skulle jag be någon stortrimmare göra(unitek,Kent Karlsson, nisse larsson), pga du får inte byta säten så du kan bara gå upp till 46 38ventiler.. Kamaxel typ phase 2-3 eller KK 16,9kam..
Grenrör, insug förgasare måste du skaffa själv..
Förgasare säger endel kan bli förstora.. Men ju större oftast ju mer lämnar dom i bänken motorerna ser det ut som..
Björn Chistoffersson kanske vet vad tex Crille Harilla har i sin motor?
Dänniz 073-8447664
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Re: Rallycross Bygge
jag kommer tyvär inte ihåg vad som fanns i den motorn även fast den nya ägaren av motorn var in och beställde lite delar till den för ca 3 månader senDennis Öhman skrev:Underdelen i motorn finns prisvärd att köpa hos nyronen (http://marty.nu/nyronen/nyronen.htm)
Volvo B21 2150cc
underdel
Alt 1: 2149cc
92.50 borr (volvo överdim)
Vevaxel Std
Lättade stakar 8 bult
Skelett svänghjul
Hel balansering (inkl din egna tryckplatta och remskiva)
Hopplockad utan gavlar.
10600 kr
Eventuellt köpa komplett med topp
Komplett motor Volvo utan insug,grenrör koppling.
med underdel
Alt 1: 23000 kr
Annars och min åsikt efter att ha sett en topp dom gjort skulle jag lejt någon annan.
topplock skulle jag be någon stortrimmare göra(unitek,Kent Karlsson, nisse larsson), pga du får inte byta säten så du kan bara gå upp till 46 38ventiler.. Kamaxel typ phase 2-3 eller KK 16,9kam..
Grenrör, insug förgasare måste du skaffa själv..
Förgasare säger endel kan bli förstora.. Men ju större oftast ju mer lämnar dom i bänken motorerna ser det ut som..
Björn Chistoffersson kanske vet vad tex Crille Harilla har i sin motor?

men vi byggde en 2150 för 2 veckor sen till alexandra karlsson som kör rallycross
men de var ingen 10 000 kr underdel tyvär så den går inte gämföra
men typ en kopia av arnold boströms 2150 som vi byggde tidigare
den gav nästan 230 hk i 2st olika bromsbänkar
då är ju allt nästan ombyggt och utbytt och tyvär har ju även 2150 blivit en matrialsport så de finns vissa motorer som ägare har lagt ner över 100 000 på
en riktig 2150 är inte speciellt mycke billigare än en 2400 när man börjar kolla efter special vevaxlar stakar och kolvar mm
nu tror jag även dom har släppt stora tryckarna i toppen och de är på tal om att man även ska få ha insprutning nästa år
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Rallycross Bygge
Tror det snart e billigare bygga en super nationell bil än en 2400
Helt sjukt att enda grejen man ska ha råd med verkar vara folkrace.. VOC har ju oxå blivit dyrt.. tyvärr..
Och släpper dom sprut på 2150 ändras förhållandena direkt för dom med mindre börs..

Och släpper dom sprut på 2150 ändras förhållandena direkt för dom med mindre börs..
Dänniz 073-8447664
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Re: Rallycross Bygge
jo de är ju santDennis Öhman skrev:Tror det snart e billigare bygga en super nationell bil än en 2400Helt sjukt att enda grejen man ska ha råd med verkar vara folkrace.. VOC har ju oxå blivit dyrt.. tyvärr..
Och släpper dom sprut på 2150 ändras förhållandena direkt för dom med mindre börs..
2150 skulle ju vara sporten som var billig men dom som styr och ställer släpper på reglerna mer och mer
de finns nog inte en 2150 idag som klarar sin besiktning heller men poängsystemet dom har
och tyvär är de ju så att knåpar man ihop en 2150 hemma idag så är man ju tyvär långt ner i startfältet
dom värsta 2150 idag ligger ju på fler hästar än många 2400 gör
se bara linus westmans gamla motor han körde med i 2 år i 2400 den bromsade dom 205 hk som max efter massor av justeringar
och de var inte mycke vrid i den heller
nu har han dock köpt en evo snurra för 200 papp
tyvär är de ju så att missar man lite på en sugmotor så visar det sig direkt och framför allt på en liten 2150
de finns inga genvägar på en sugmotor
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Du behöver absolut inte mer än 200 hk för att vara med och slåss längst fram.
En liten och lätt bil (gärna FWD
) med bra väghållning och lagom med effekt. Det är fortfarande mellan ratten och ryggstådet det avgörs 
Originalinsprutning får man ju åka med om man vill göra det lätt för sig, åkta jag själv med på min bil.
En liten och lätt bil (gärna FWD


Originalinsprutning får man ju åka med om man vill göra det lätt för sig, åkta jag själv med på min bil.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 77
- Blev medlem: mån sep 28, 2009 6:20 pm
- Ort: Flarken
rallycross bil
Hej finns en opel ascona a i Flarken/Robertsfors komun 2150 komplett båge all plast plastrutor
ingen motor eller låda under del kan följa med ingen bakaxel men väghållning finns ring för mer info 0702127576
ingen motor eller låda under del kan följa med ingen bakaxel men väghållning finns ring för mer info 0702127576
..
Hejsan, tänkte bara säga det att ang, pris på ett RC-bygge till 2150.
Vi (min farbror & farsa & jag) byggde en Volvo 240 2150 Helt startklar för 50-60.000:- Det vi satsa på var väghållning mest och den gick att hänga med bra i toppen. Vi gjorde mycket själv till den. Det vi inte gjort själv är motorn då vi inte hade tid för det. Men allt annat gjorde vi i stora drag själva.
Så priser är helt upp till var och en hur mycket man vill & kan göra själv
Vi (min farbror & farsa & jag) byggde en Volvo 240 2150 Helt startklar för 50-60.000:- Det vi satsa på var väghållning mest och den gick att hänga med bra i toppen. Vi gjorde mycket själv till den. Det vi inte gjort själv är motorn då vi inte hade tid för det. Men allt annat gjorde vi i stora drag själva.
Så priser är helt upp till var och en hur mycket man vill & kan göra själv

Utför blästring av olika grejer. Tex, motorblock, toppar,fälgar,motordetaljer mm.
Utför även svarvning av kolvar och mindre grejer.
Ring för bokning/frågor.
070-221 98 15
Mvh Christian Johansson
Utför även svarvning av kolvar och mindre grejer.
Ring för bokning/frågor.
070-221 98 15
Mvh Christian Johansson
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 77
- Blev medlem: mån sep 28, 2009 6:20 pm
- Ort: Flarken
motorer 2150
Håller med mattias sluta fixera vid siffror har sett mattias köra och nog räckte motorn till. Själv var vi kval etta i skellefteå i 2150 före både alexandra och bodlund och vi har inte 200 hk bromsat i gunnars prffesorns bänk.
så bygg och kör så får vi se.
så bygg och kör så får vi se.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
självklart går de bygga en 2150 hyfsat billigt och de skulle jag rekomendera också och de är ju som hela ideen med denna klass
sen är de ju som sagt personen bakom ratten som är mest avgörande och inte motorn däremot har en bra chafför och en bra motor bättre förutsättningar
jag har haft planer på att börja köra 2150 eller 2400 men jag har inte råd då jag bygger en gatbil i stället
men sen så är ju bilen nästan den lilla utgiften
man ska ju ha tävlingskläder och hjälm ,släp eller buss ,däck, startavgifter ,sopparäkningar mm ta ledigt från jobbet mm
hur man än vrider på sake roch ting så kostar de tyvär pengar frågan är ju hur pass mycke man vill satsa
jag skulle dock rekomendera att köpa en fördig bil med eller utan motor och utgå ifrån de
att bygga en bil själv kan ju vara en ide men de kostar alltid mer än vad man räknat på och tiden blir alltid de dubbla
sen är de ju som sagt personen bakom ratten som är mest avgörande och inte motorn däremot har en bra chafför och en bra motor bättre förutsättningar
jag har haft planer på att börja köra 2150 eller 2400 men jag har inte råd då jag bygger en gatbil i stället
men sen så är ju bilen nästan den lilla utgiften
man ska ju ha tävlingskläder och hjälm ,släp eller buss ,däck, startavgifter ,sopparäkningar mm ta ledigt från jobbet mm
hur man än vrider på sake roch ting så kostar de tyvär pengar frågan är ju hur pass mycke man vill satsa
jag skulle dock rekomendera att köpa en fördig bil med eller utan motor och utgå ifrån de
att bygga en bil själv kan ju vara en ide men de kostar alltid mer än vad man räknat på och tiden blir alltid de dubbla