Rallycross Bygge

Tjata om vad som helst .
Jocke Wik
För lite laddtryck

Rallycross Bygge

Inlägg av Jocke Wik »

Tjenare, Som rubriken lyder så funderar jag på att påbörja ett Rallycross bygge till klass4 (2150). Men behöver då liter ideer om vad som skulle kunna vara en bra nybörjar bil och hur mycket det ungefär kommer att kosta att göra en startklar bil. Hade tänkt bygga motorn själv också och undrar även där hur mkt det skulle kosta. :)
Nicklas
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

dom säger ju att ascona är en bra bil att bygga på. men allt beror ju på hur mycke pengar du ska lägga ner. ska du bara testa på så tycker ja du ska köpa en startklar bil. brukar oftast bli dyrare att bygga allt själv. ( om du inte ha tillgång till maskiner mm )
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Rallycross Bygge

Inlägg av Dennis Öhman »

Underdelen i motorn finns prisvärd att köpa hos nyronen (http://marty.nu/nyronen/nyronen.htm)

Volvo B21 2150cc
underdel

Alt 1: 2149cc
92.50 borr (volvo överdim)
Vevaxel Std
Lättade stakar 8 bult
Skelett svänghjul
Hel balansering (inkl din egna tryckplatta och remskiva)
Hopplockad utan gavlar.
10600 kr
Eventuellt köpa komplett med topp
Komplett motor Volvo utan insug,grenrör koppling.
med underdel
Alt 1: 23000 kr

Annars och min åsikt efter att ha sett en topp dom gjort skulle jag lejt någon annan.
topplock skulle jag be någon stortrimmare göra(unitek,Kent Karlsson, nisse larsson), pga du får inte byta säten så du kan bara gå upp till 46 38ventiler.. Kamaxel typ phase 2-3 eller KK 16,9kam..

Grenrör, insug förgasare måste du skaffa själv..
Förgasare säger endel kan bli förstora.. Men ju större oftast ju mer lämnar dom i bänken motorerna ser det ut som..
Björn Chistoffersson kanske vet vad tex Crille Harilla har i sin motor?
Dänniz 073-8447664
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

Dennis Öhman skrev:Underdelen i motorn finns prisvärd att köpa hos nyronen (http://marty.nu/nyronen/nyronen.htm)

Volvo B21 2150cc
underdel

Alt 1: 2149cc
92.50 borr (volvo överdim)
Vevaxel Std
Lättade stakar 8 bult
Skelett svänghjul
Hel balansering (inkl din egna tryckplatta och remskiva)
Hopplockad utan gavlar.
10600 kr
Eventuellt köpa komplett med topp
Komplett motor Volvo utan insug,grenrör koppling.
med underdel
Alt 1: 23000 kr

Annars och min åsikt efter att ha sett en topp dom gjort skulle jag lejt någon annan.
topplock skulle jag be någon stortrimmare göra(unitek,Kent Karlsson, nisse larsson), pga du får inte byta säten så du kan bara gå upp till 46 38ventiler.. Kamaxel typ phase 2-3 eller KK 16,9kam..

Grenrör, insug förgasare måste du skaffa själv..
Förgasare säger endel kan bli förstora.. Men ju större oftast ju mer lämnar dom i bänken motorerna ser det ut som..
Björn Chistoffersson kanske vet vad tex Crille Harilla har i sin motor?
jag kommer tyvär inte ihåg vad som fanns i den motorn även fast den nya ägaren av motorn var in och beställde lite delar till den för ca 3 månader sen :doh:
men vi byggde en 2150 för 2 veckor sen till alexandra karlsson som kör rallycross
men de var ingen 10 000 kr underdel tyvär så den går inte gämföra
men typ en kopia av arnold boströms 2150 som vi byggde tidigare
den gav nästan 230 hk i 2st olika bromsbänkar
då är ju allt nästan ombyggt och utbytt och tyvär har ju även 2150 blivit en matrialsport så de finns vissa motorer som ägare har lagt ner över 100 000 på
en riktig 2150 är inte speciellt mycke billigare än en 2400 när man börjar kolla efter special vevaxlar stakar och kolvar mm

nu tror jag även dom har släppt stora tryckarna i toppen och de är på tal om att man även ska få ha insprutning nästa år
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Tror det snart e billigare bygga en super nationell bil än en 2400 :thumbdown: Helt sjukt att enda grejen man ska ha råd med verkar vara folkrace.. VOC har ju oxå blivit dyrt.. tyvärr..

Och släpper dom sprut på 2150 ändras förhållandena direkt för dom med mindre börs..
Dänniz 073-8447664
B_Christoffersson
Forumsberoende

Dennis Öhman skrev:Tror det snart e billigare bygga en super nationell bil än en 2400 :thumbdown: Helt sjukt att enda grejen man ska ha råd med verkar vara folkrace.. VOC har ju oxå blivit dyrt.. tyvärr..

Och släpper dom sprut på 2150 ändras förhållandena direkt för dom med mindre börs..
jo de är ju sant
2150 skulle ju vara sporten som var billig men dom som styr och ställer släpper på reglerna mer och mer
de finns nog inte en 2150 idag som klarar sin besiktning heller men poängsystemet dom har

och tyvär är de ju så att knåpar man ihop en 2150 hemma idag så är man ju tyvär långt ner i startfältet
dom värsta 2150 idag ligger ju på fler hästar än många 2400 gör
se bara linus westmans gamla motor han körde med i 2 år i 2400 den bromsade dom 205 hk som max efter massor av justeringar
och de var inte mycke vrid i den heller
nu har han dock köpt en evo snurra för 200 papp

tyvär är de ju så att missar man lite på en sugmotor så visar det sig direkt och framför allt på en liten 2150
de finns inga genvägar på en sugmotor
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

jag har en billig 2150 motor du kan köpa..

har även en start klar bil till salu..

de är väldigt svårt att bygga en konkurans kraftig bil till rimliga pengar.. tyvärr
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jo jag såg Linus vestman på bränna berget iår. Helvete vad den gick mot förut!!
Dänniz 073-8447664
MattiasH
Forumsberoende

Inlägg av MattiasH »

Du behöver absolut inte mer än 200 hk för att vara med och slåss längst fram.
En liten och lätt bil (gärna FWD :hihi: ) med bra väghållning och lagom med effekt. Det är fortfarande mellan ratten och ryggstådet det avgörs ;)

Originalinsprutning får man ju åka med om man vill göra det lätt för sig, åkta jag själv med på min bil.
Bergström motorsport
Ganska mycket laddtryck

rallycross bil

Inlägg av Bergström motorsport »

Hej finns en opel ascona a i Flarken/Robertsfors komun 2150 komplett båge all plast plastrutor
ingen motor eller låda under del kan följa med ingen bakaxel men väghållning finns ring för mer info 0702127576
krille.j
För lite laddtryck

..

Inlägg av krille.j »

Hejsan, tänkte bara säga det att ang, pris på ett RC-bygge till 2150.

Vi (min farbror & farsa & jag) byggde en Volvo 240 2150 Helt startklar för 50-60.000:- Det vi satsa på var väghållning mest och den gick att hänga med bra i toppen. Vi gjorde mycket själv till den. Det vi inte gjort själv är motorn då vi inte hade tid för det. Men allt annat gjorde vi i stora drag själva.

Så priser är helt upp till var och en hur mycket man vill & kan göra själv :)
Utför blästring av olika grejer. Tex, motorblock, toppar,fälgar,motordetaljer mm.

Utför även svarvning av kolvar och mindre grejer.

Ring för bokning/frågor.

070-221 98 15

Mvh Christian Johansson
Bergström motorsport
Ganska mycket laddtryck

motorer 2150

Inlägg av Bergström motorsport »

Håller med mattias sluta fixera vid siffror har sett mattias köra och nog räckte motorn till. Själv var vi kval etta i skellefteå i 2150 före både alexandra och bodlund och vi har inte 200 hk bromsat i gunnars prffesorns bänk.
så bygg och kör så får vi se.
B_Christoffersson
Forumsberoende

självklart går de bygga en 2150 hyfsat billigt och de skulle jag rekomendera också och de är ju som hela ideen med denna klass

sen är de ju som sagt personen bakom ratten som är mest avgörande och inte motorn däremot har en bra chafför och en bra motor bättre förutsättningar

jag har haft planer på att börja köra 2150 eller 2400 men jag har inte råd då jag bygger en gatbil i stället
men sen så är ju bilen nästan den lilla utgiften
man ska ju ha tävlingskläder och hjälm ,släp eller buss ,däck, startavgifter ,sopparäkningar mm ta ledigt från jobbet mm

hur man än vrider på sake roch ting så kostar de tyvär pengar frågan är ju hur pass mycke man vill satsa

jag skulle dock rekomendera att köpa en fördig bil med eller utan motor och utgå ifrån de
att bygga en bil själv kan ju vara en ide men de kostar alltid mer än vad man räknat på och tiden blir alltid de dubbla
Jocke Wik
För lite laddtryck

Inlägg av Jocke Wik »

Nu är de klart. Blir Folkrace ist, Billigt och bra :P
Skriv svar