koppla in elfläkt

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

koppla in elfläkt

Inlägg av reine »

har lite problem med att få till min elfläkt på bilen.
vet inte om jag fått hjärnblödning eller bara tänkt helt fel.

har satt dit en fläkt ifrån nån volvo, s80 tror jag.
ganska stor iallafall. och har satt en givare 96C ifrån biltema på nedre kylarslangen.
men får inte den att gå igång. lägger in en bild på hur det är kopplat.

vad är felet?
är det så att jag ska ha + på givaren och sen in i relät?
eller + på 85 på relät?

Bild
Senast redigerad av reine den tor jul 15, 2010 3:17 pm, redigerad totalt 2 gång.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

som du har ritat och kopplat är väl bägge sidorna av givaren och reläts manöverström jord?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

koppla som så här.


från batteri +---> 85 (relä) 86 ---> tempgivare-----> jord
från batteri +--->30 (Relä) 87-----> Fläkt----> Jord

De lättaste är å bara dra en + kabel fram till relät å sen bryggar du mellan 85 och 30 så båda från ström samtidigt.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

alltså såhär

Bild

ser ju helt klart mycket bättre ut än de jag tänkte :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Den kopplingen bör fungera fint.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

funkade inget vidare de där heller.
säkringen går så fort fläkten ska köra igång.
testade att jorda relät istället för att köra via givaren men det kan ju inte spela nå roll.

har säkrat av med en 30A ca 5cm ifrån batteri.
det är ju en beg fläkt men den funkar ju om man bara lägger kablarna direkt på batteriet..

vad är felet? kasta fläkten i soporna kanske? :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

går säkringen om du kopplar den direkt på ström med avsäkrad kabel?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Fläktarna på nya Volvo drar ström något så inåt h-vete!
Satte in en från en (V70?) på isbilen och den drar 50-60a i starten (sen går det såklart ned men man får avsäkra med ordentliga prylar. Tror inte du har nå fel på prylarna sätt in typ en sån där bilstereosäkring och ett riktigt kraftigt relä så ska du se de funkar. Fläkten går ju att testköra om man bara lägger polerna på ett batteri, men var beredd på att hålla fast fläkten :D
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Sätt dit en trögare säkring istället för en större, Som klarar lite startlast. Det är normalt på elmotorer att dom har hög startström.

Och dra grova kablar, För 30A säkring behöver du 4mm2 minimum.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Ohm mät med ett instrumment över plus och minus på fläkten (inget annat ska vara inkopplat)

Sen räknar vi ut hur mycket ström fläkten drar när den snurrar.
Då ser formeln ut så här.
U= I x R
Men eftersom vi ska räkna ut stömmen så får vi göra om formlen.
I=U/R

U= batterispänning
I= Ström
R= resistansen i lindningen

Så nu är det bara att plocka in dina värden och så ser vi vilken typ av säkring du ska ha.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

The yes säkringen går på en gång om man bara kör direkt ström.

Ersviken haha, jo jag testade att testköra den när jag höll i den i handen.. var inte helt lätt :)
så en sån där slutstegssäkring kan funka då.. men känns ju lite overkill..
hur funkar de i vanliga v70is tex.. lär väll inte sitta 60A säkringar där?

Stener vart får man tag i en trögare säkring? aldrig hört talas om :) har ganska grova kablar, har dragit samma som det sitter orginal på fläkten så det bör ju funka då det gör det orginal.

Hanky Tackar för den formeln :thumbright:
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

dom härvorna jag har från 850/x70 med elfläkt sitter de inga säkringar på.. möljigen om de sitter i relät.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

I 230/400V med automatsäkringar så betecknas dom med A, B, C osv. för trögheten. I 12v system är jag osäker men trögare säkringar måste det ju finnas. Ju trögare säkring desto längre klarar den av högre belastning innan den smäller.

Någon som är mer insatt på bil-el än jag kanske kan svara på det? Hittar ingen info om det på Elfa iaf.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

vet att vanliga glassäkringar, (dom mindre än bilstereo) finns snabba och tröga på..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Hanky skrev:Ohm mät med ett instrumment över plus och minus på fläkten (inget annat ska vara inkopplat)

Sen räknar vi ut hur mycket ström fläkten drar när den snurrar.
Då ser formeln ut så här.
U= I x R
Men eftersom vi ska räkna ut stömmen så får vi göra om formlen.
I=U/R

U= batterispänning
I= Ström
R= resistansen i lindningen

Så nu är det bara att plocka in dina värden och så ser vi vilken typ av säkring du ska ha.
Det visar inte hur mycket ström fläkten drar när den snurrar, det visar hur mycket ström den teoretiskt kan dra med ström på men med axeln låst så den inte kan snurra. Toppförbrukningen just vid start kan vara nästan så hög, men förbrukningen under normal drift blir mycket lägre.
Skriv svar