Bmw 535 Turbo !TILL SALU 40.000:-!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Bild
Där är pottarna Rickard
Vi kan kolla på det imöra, jag slår en pling när jag kommer hem från jobbet.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Aha vare så dom såg ut. Japp blir bra det.
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Körde en vända runt kvarteret idag. Grymt kul trots att jag körde lugnt, pga omappat. Gjorde om oljereturen igår, ser tät ut än så länge iaf :)

Tvätta även av den så nu är den inte så dammig längre.
Kvar på listan nu är bara en avlufting till tanken, ev. luftning av bromsarna igen.

Och just ja, ska ju till Göteborg torsdag-söndag på Metaltown, känns nästan lite surt just nu när man är så sugen på att åka :roll:
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Nu är bilen helt klar för mappning. Fixade dom sitta sakerna idag; skärmning till luftfilter, WG-utblås, stötfångarfäste.

Ska nog lacka tryckrören svarta i helgen med. Sedan hoppas jag på mappning ute på gatan tills nästa vecka.

Bild
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Finns det någon i Örebro trakten som har en Megasquirt V3 box att låna ut ev. sälja så hör av dig till mig :)

Behöver bara kunna styra en spole och VR-givare.
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Inlägg av icklas »

Lyckades få ut bilderna från kamran tillslut :roll:

Bild

Bild

Bild


och här är ett litet klipp som visar att bilen lever iaf :)
http://www.garaget.org/video/j2479q2viu1y
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Nu är felet hittat! Koppla på ett motstånd (12kohm) på signalkabeln till VR-givaren. Så nu varvar den upp till ca 5300rpm, så blir bara att byta till lite mer ohm så ska den nog dra hela vägen.

Sedan vart det ut med Nicklas på lite loggning.
Drog ett par repor sedan sköt jag ett tryckrör, så blev en paus med meck och lite bilder..

Var en "dålig" klämma som orsakade detta, så imorn ska jag köpa ett gäng ABBA klämmor.
Bild

Meckar av stötisen.
Bild

Bild

Bild

Och så den välstädade kupén :)

Bild

Och ja, vi körde på 0,95bars laddtryck, så jag tycker det är rätt så bra fart i grejerna. Drar löst utan problem på torr asfalt på 3an :wink:

Imorgon ska jag börja snygga till elen lite, löda dit ett "större" motstånd och kanske fixa oljereturen (som läcker lite) om jag hinner..
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Motgång.. Det blev sämre med ett 18kohm motstånd, nu varvar den bara till lite drygt 4000rpm..
Dock så gick det att "segdra" den upp till en bit över 5000rpm, då den inte fick något laddtryck.

Dock så drog den ju som sagt fint ända till 5200rpm @ 1bars laddtryck, med 12kohm..

Fan kan det betyda? gå ner till 10kohm och prova kanske?
Har dock inte vridit på pottarna med motstånden inkopplade..

Ska till Arvika på festival nu så hoppas jag har några bra svar på min fråga när jag är hemma igen :hihi: :roll:
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Verkar ju helt klart som att dina problem har med triggern att göra, Jonas pratade något om att BMW.s VR-givare ger för hög signalspänning.

Prova byta VR-givare?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

BMW's givare strular aldrig när man kopplar den till andra styrsystem. :roll:

Det måste gå att modifiera MS trigger-ingång så den matchar den här givaren. Det är lite lägre resistans i den här givaren än t.ex vanligt på Volvo/Audi så den ger lite kraftigare signal, men det handlar bara om att matcha det på ingången. Vridpottarna är väl till för det?
För övrigt skulle jag hitta vilka inställningar det är och sen löda dit riktiga motstånd.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Inlägg av icklas »

RickardP skrev:
Ska till Arvika på festival nu

Då kan du ta med en 740 som står där borta till mig då, right? ;)
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

justera trigger nivån på motståndet i boxen tills du får signal hela vägen, sen justerar du upp störnings filtret också så du itne får nå cp signaler

Kör med bmws trigger givare i min 244 för volvos givare kände inte av trigger hålen i svänghjulet med mset..
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Det här är ett väldigt lustigt problem

Jag har ALDRIG haft något som helst problem med BMW orginalgivare, skulle nästan vilja påstå att det är bästa givaren som går att få tag på.
Har stött på flertalet andra givare så som Volvo och Ford som bara strular och man får börja med att skruva på pottarna i MS t.ex
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Använder Mercedes originalgivare till mitt MS och det funkade utan att behöva skruva på pottarna alls.

Hade grova problem i början då den vägrade varva över 4K men en omflashning löste detta.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Haha, verkar ju grymt skumt detta :P
Om det inte regnar ikväll så ska jag försöka komma ut och köra några repor med lite olika motstånd utan att löda fast dom före.

Känns till 98% som att det är det som strular + att sedan vrida på pottarna om det behövs.
Rickard Persson
070-4353595

Bmw 535 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43568
Skriv svar