megasquirt V3 hjälp

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

volvo 240 turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:06 pm

megasquirt V3 hjälp

Inlägg av volvo 240 turbo »

hej jag har ett proplem med att jag inte får någon gnista
bränslet verkar fungera men varvräknaren i megatune visar inget varvtal och så är den röd och lamporna på boxen lyser inte
motorn är en b230ft-96 med orginal trigger på svänghjulet
//daniel
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

sprutet får inte in någon varvtals signal från din trigger givare alt läs felkoderna i mini terminal
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
volvo 240 turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:06 pm

Inlägg av volvo 240 turbo »

fel koder i mini terminal???
vad kan det vara för fel på triggern jag har provat att bytt den mot en annan,vänt på kablarna till givaren utan någon skillnad
kablarna på givaren är rosa vit och en som är oisolerad
och vad jag fått veta via andra forum så är
vit=signal
rosa=plus
och den oisolerade kabeln är skärm och ska jordas på samma ställe som boxen
///Daniel
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Har du kört den i simulator så du vet att det inte är något fel på boxen? Isåfall kan du testa en VR-givare från BMW, dom brukar ge starkare signaler.
Chevelle SS -65
volvo 240 turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:06 pm

Inlägg av volvo 240 turbo »

den är körd i simulator enligt han jag köpte av.
jag fundera på att köpa en annan vr givare från turbobanditen.se
men det ska ju funka med en orginal givare jag fundera om det kan vara fel svänghjul jag har det med hål i med 2 hål borta på ett ställe kan det kanske var att jag bara har fel svänghjul//daniel
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

nej du har rätt svänghjul, du kan behöva justera triggernivån och störnings filtret, sitter två justerbara motstånd i boxen som man kan få hålla på vrida på tills man får en stadig och fin varvtalsignal, detta finns att läsa i megamanualen
felkoder i mini terminal = på communication eller hur det stavas i MegaTune finns det en grej som heter mini terminal öppna den sen slår du av och på boxen och då kommer det upp felkoder om du har nån lagrad
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
volvo 240 turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:06 pm

Inlägg av volvo 240 turbo »

jo jag har varit och skruvat på dom skruvarna på kortet har vridit upp dom i topp och sedan ner 5 varv som jag läste om på ett annat forum utan att det blir någon reaktion på megatune har även provat att skruvat dom i topp tills det klicka och skruva sedan ned dom ett varv itaget utan någon skillnad
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Är den verkligen konfirurerad rätt då?
Kanske är inställd för HALL?
volvo 240 turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:06 pm

Inlägg av volvo 240 turbo »

jag har beställt det för vr givare på svänghjulet så det borde ju vara så...
är det vågon som har koll på hur kablarna från vr givaren ska vara kopplad till boxen///daniel
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

VR-givaren ska kopplas på pin 24 och jord om jag inte minns fel, i mitt fall fick jag varvtalssignal hur jag än polvände givaren, men den funkade bäst på ett håll.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

För att bestämma om du ska köra VR eller Hall/Opti så ska man jumpra inne i boxen, På undersidan. Läs där det är jumprat. Nu kommer inte jag ihåg på rak arm vad jumprarna hette men det säger sig självt när man kollar.

Ska vara typ Tachselect till VRIN och något mer om jag inte missminner mig.
Chevelle SS -65
volvo 240 turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:06 pm

Inlägg av volvo 240 turbo »

kablarna på min givare är vit,rosa och en som är oisolerad
kabeln från boxen är en ganska stor grå och i den är det en vit kabel
hur ska det då kopplas
jag undrar en till sak vart i megatune kan jag se signalen från vr givaren när jag justerar potensimetrarna på kortet i boxen..
och det var en sak till jag undra jag hade data haveri i garaget igår så jag var och köpte en ny dator med windows 7 funkar det med megasquirt
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anders_Karlsson »

Vit och rosa i din originalgivare är signal samt jord från själva givaren. Den oisolerade kabeln är en skärm som ligger runt givarkablarna.
Anslut skärmen till ett av jordstiften på den 37 poliga kontakten på MS-boxen.
Nu vet jag inte vilken av den vita och rosa som är signal och vilken som är jord, men signalkabeln ska kopplas till pin 24 på 37 poliga kontakten.
Pin 24 ska vara den tunna vita kabeln inuti den tjocka gråa kabeln.
Det borde även finnas en skärm i den grå kabeln, den går till jord i 37 poliga kontakten.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
volvo 240 turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:06 pm

Inlägg av volvo 240 turbo »

tack så väldigt mycket du hade rätt den rosa ska till jord jag hadde satt den på plus jag jorda kabeln och motorn hosta till och jag fick varvtal på megatune.. äntligen
ska jag dra skärm kabeln från både boxen och triggern till samma jord som boxen är jordad..
tack än en gång//daniel
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anders_Karlsson »

Om du kollar på det här kopplingsschemat så blir det lättare att koppla in allt.
Bild

Det som heter "Tach/Crank position input Hall/VR/Coil -" är din VR-givare.
Kablarna ska kopplas som på bilden, skärmen från Volvons kabel kan du ansluta till skärmen på kabeln som kommer från MS-boxen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar