har lite kylarbekymmer den gå upp i temp o börjar trycka vatten i expantionen..
de verkar va luft trots att ja luftar o luftar osv
nån som har nåt bra tips hur man gör för o få dom till o bli vettiga
mvh simon
m30b35 kylarproblem
Re: m30b35 kylarproblem
förmodligen en sprucken topp vanligt fel på bmw. när du bytt toppen o häller i nytt glykolvatten lyft då upp bilen i framkant med en domkraft så den berömda luftbubblan åker ur.
-
B_Christoffersson
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Re: m30b35 kylarproblem
berätta mer om den där berömda luftbubblan
för de är inte nå jag hört talas om men jag vet dock att en bmw med temp problem är ett problem utan dess like
jag kanske ska köpa en 725 turbodiesel väldigt billigt med nyplanad topp och ny blockpackning och den går ändå varm och jag vet att dom är jävliga att lufta men har ni nå specialtrick eller så
för de är inte nå jag hört talas om men jag vet dock att en bmw med temp problem är ett problem utan dess like
jag kanske ska köpa en 725 turbodiesel väldigt billigt med nyplanad topp och ny blockpackning och den går ändå varm och jag vet att dom är jävliga att lufta men har ni nå specialtrick eller så
-
Jonas Ohlsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
-
funkis_jackson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 4:45 pm
- Ort: Åkersberga/Stockholm
Re: m30b35 kylarproblem
Hej du din allvetare, titta hur det ser ut under huven på de flesta BMWs så kan du nog med din kunskap rätt fort se hur det kan tänkas bildas en luftbubbla i systemet då man tömt det och ska fylla igen.B_Christoffersson skrev:berätta mer om den där berömda luftbubblan
för de är inte nå jag hört talas om men jag vet dock att en bmw med temp problem är ett problem utan dess like
jag kanske ska köpa en 725 turbodiesel väldigt billigt med nyplanad topp och ny blockpackning och den går ändå varm och jag vet att dom är jävliga att lufta men har ni nå specialtrick eller så
Kram
Det är hårt - När man lever hårt
-
B_Christoffersson
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Re: m30b35 kylarproblem
här var man en lustigkurre
jo jag vet att dom har lite konstigt uppbyggt kylsystem de var därför jag undrade just om de var specialtrick som man missat men de verkar de ju inte vara
så då är du ju bara fortsätta lufta som vanligt
i övrigt så var de värmepaketet som hade gått sönder på bmw jag tänkte köpa och de var 20 timmars arbetstid på bmw verkstad för att byta paketet och de har jag ingen ork att börja med själv och jag betalar inte för de heller så jag kollar efter en annan bil i stället
jo jag vet att dom har lite konstigt uppbyggt kylsystem de var därför jag undrade just om de var specialtrick som man missat men de verkar de ju inte vara
så då är du ju bara fortsätta lufta som vanligt
i övrigt så var de värmepaketet som hade gått sönder på bmw jag tänkte köpa och de var 20 timmars arbetstid på bmw verkstad för att byta paketet och de har jag ingen ork att börja med själv och jag betalar inte för de heller så jag kollar efter en annan bil i stället
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2800
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Här jämförs det äpplen och päron.
m30B35 har jag aldrig haft problem med att lufta i alla fall inte i e28 eller e24 funkar klockrent varje gång.
De "nyare" bilarna med m50 motor mm.
Med den utomordentligt korkade konstruktionen, där man satt expansionskärlet på sidan på kylaren kan man dock bli smått galen på.
Höll på med en e39 528 för några veckor sedan, som allt som oftast ville koka, problemet på den bilen var att vatten pumpen vart tokslut, och troligen kom det in luft i systemet den vägen och då kokade bilen.
Men den läckte så lite att det inte syntes under bilen, trots glapp på flera mm.
m30B35 har jag aldrig haft problem med att lufta i alla fall inte i e28 eller e24 funkar klockrent varje gång.
De "nyare" bilarna med m50 motor mm.
Med den utomordentligt korkade konstruktionen, där man satt expansionskärlet på sidan på kylaren kan man dock bli smått galen på.
Höll på med en e39 528 för några veckor sedan, som allt som oftast ville koka, problemet på den bilen var att vatten pumpen vart tokslut, och troligen kom det in luft i systemet den vägen och då kokade bilen.
Men den läckte så lite att det inte syntes under bilen, trots glapp på flera mm.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
