Får konstiga lambda värden!
Får konstiga lambda värden!
Tjena håller på och ska mappa min 940 som har ms2 v3. Det är standard soppa system med 1260cc spridare och sprit i tanken och en Vems BB lambda
Nu är de så att lambdan kan antingen ligga på 0.7-0.8 på tomgång en stund sen om man kört en liten sväng så kan de ligga på 1.2-1.3 ungefär och vara väldigt ojämn i gången.
Sen när man kör så går den snålare ju mer man gasar och ju mer laddtryck som kommer, även om man fetar på i sprutet.
Så vad kan vara anledningen till detta? Kan ju läggas till att bilen hade stabilt lambda värde igår första gången vi var ute med den.
Kan de vara btr´n som lever ett eget liv?
Nu är de så att lambdan kan antingen ligga på 0.7-0.8 på tomgång en stund sen om man kört en liten sväng så kan de ligga på 1.2-1.3 ungefär och vara väldigt ojämn i gången.
Sen när man kör så går den snålare ju mer man gasar och ju mer laddtryck som kommer, även om man fetar på i sprutet.
Så vad kan vara anledningen till detta? Kan ju läggas till att bilen hade stabilt lambda värde igår första gången vi var ute med den.
Kan de vara btr´n som lever ett eget liv?
För att sätta P för allt detta... SOPPAPUMPEN KLARAR INTE 4x 1260cc SPRIDARE.
Det är knappt en Walbro 255:a klarar det.
Jag hade den nya versionen av Volvos in-tank pump på min gamla 940 (art. nr. slutar på 420). Den klarade strax över 4x 600cc vid ett mätt övertryck på 4.5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.).
Sen bytte jag till en Walbro 255:a och den klarade 4x 788cc vid ett mätt övertryck på 5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.). Men gränsen var i princip nådd där.
Därmed basta.
Det är knappt en Walbro 255:a klarar det.
Jag hade den nya versionen av Volvos in-tank pump på min gamla 940 (art. nr. slutar på 420). Den klarade strax över 4x 600cc vid ett mätt övertryck på 4.5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.).
Sen bytte jag till en Walbro 255:a och den klarade 4x 788cc vid ett mätt övertryck på 5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.). Men gränsen var i princip nådd där.
Därmed basta.
men förhelvete läs vad vi skriver innan du kommer besserwisserbäver, den börjar fetta/snåla om vartannat redan vid tom varvning, har omöjligt nånting göra med de stora spridarna då det funkade fint för ca en vecka senFrpe82 skrev:För att sätta P för allt detta... SOPPAPUMPEN KLARAR INTE 4x 1260cc SPRIDARE.
Det är knappt en Walbro 255:a klarar det.
Jag hade den nya versionen av Volvos in-tank pump på min gamla 940 (art. nr. slutar på 420). Den klarade strax över 4x 600cc vid ett mätt övertryck på 4.5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.).
Sen bytte jag till en Walbro 255:a och den klarade 4x 788cc vid ett mätt övertryck på 5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.). Men gränsen var i princip nådd där.
Därmed basta.
Johannes wikström
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Förstår vad du menar, men de är inte direkt så att jag ligger på 2 kilo i ladd och maxar spridarna och sen undrar varför soppan inte räcker till. Den börjar snåla vid körning så fort övertrycket kommer, men ska försöka hitta någon lämplig bränsletrycksmätare då ser man ju rätt fort hur de verkligen står till.Frpe82 skrev:För att sätta P för allt detta... SOPPAPUMPEN KLARAR INTE 4x 1260cc SPRIDARE.
Det är knappt en Walbro 255:a klarar det.
Jag hade den nya versionen av Volvos in-tank pump på min gamla 940 (art. nr. slutar på 420). Den klarade strax över 4x 600cc vid ett mätt övertryck på 4.5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.).
Sen bytte jag till en Walbro 255:a och den klarade 4x 788cc vid ett mätt övertryck på 5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.). Men gränsen var i princip nådd där.
Därmed basta.

//Hasse
Sorry att jag var en sån besserwisser.Wikstrom skrev:men förhelvete läs vad vi skriver innan du kommer besserwisserbäver, den börjar fetta/snåla om vartannat redan vid tom varvning, har omöjligt nånting göra med de stora spridarna då det funkade fint för ca en vecka senFrpe82 skrev:För att sätta P för allt detta... SOPPAPUMPEN KLARAR INTE 4x 1260cc SPRIDARE.
Det är knappt en Walbro 255:a klarar det.
Jag hade den nya versionen av Volvos in-tank pump på min gamla 940 (art. nr. slutar på 420). Den klarade strax över 4x 600cc vid ett mätt övertryck på 4.5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.).
Sen bytte jag till en Walbro 255:a och den klarade 4x 788cc vid ett mätt övertryck på 5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.). Men gränsen var i princip nådd där.
Därmed basta.
Men att köra 1260cc spridare med original bränslesystem är ingen bra idé i vilket fall som helst.
Sen är det ju så klart svårt att få motorn att gå bra vid så korta öppningstider som det blir med så stora spridare.
Även om MS2 är monterat, och det faktum att det har mycket bra upplösning på spridartiderna, så spelar ju så klart "dötiden" på spridarna in. Dvs. hur lång tid det tar för dem att öppna/stänga.
Ännu en gång: Ledsen att jag skulle vara en sån besserwisser.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt: