Får konstiga lambda värden!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Hasse
För mycket laddtryck
Kontakt:

Får konstiga lambda värden!

Inlägg av Hasse »

Tjena håller på och ska mappa min 940 som har ms2 v3. Det är standard soppa system med 1260cc spridare och sprit i tanken och en Vems BB lambda

Nu är de så att lambdan kan antingen ligga på 0.7-0.8 på tomgång en stund sen om man kört en liten sväng så kan de ligga på 1.2-1.3 ungefär och vara väldigt ojämn i gången.

Sen när man kör så går den snålare ju mer man gasar och ju mer laddtryck som kommer, även om man fetar på i sprutet.

Så vad kan vara anledningen till detta? Kan ju läggas till att bilen hade stabilt lambda värde igår första gången vi var ute med den.

Kan de vara btr´n som lever ett eget liv?
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Har ni koll på bränsletrycket så att det inte sjunker när ni står på med blyfoten ?
Det skulle iaf kunna förklara snålningen vid fullt spett.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Hasse
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hasse »

Nä vi har tyvärr ingen mätare till de, allt i soppa systemet är som sagt standard som sitter på en 940 turbo från -91 förutom då spridarna :)
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Om du behöver så stora spridare så tror inte jag att soppa pumpen räcker till.Försök mäta soppatrycket i fuelrailen.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Thörn
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Thörn »

om det bluddrar och går ojämt kan det visa höga lambda då det är oförbränt bränsle och luft (syre ) som går igenom motorn,
prova dra ner tändningen på tomgång.
Wikstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikstrom »

jag och jiiim som mappar, tändingen är låg på tomgång, men det börja skumma sig redan när man bara står och tom varvar dvs utan belastning...
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Hasse
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hasse »

Ska testa byta btr till en annan orginal och se om de bli någon skillnad.
Hasse
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hasse »

Blev ingen skillnad med btr´n iaf.
Frpe82
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Frpe82 »

För att sätta P för allt detta... SOPPAPUMPEN KLARAR INTE 4x 1260cc SPRIDARE.

Det är knappt en Walbro 255:a klarar det.

Jag hade den nya versionen av Volvos in-tank pump på min gamla 940 (art. nr. slutar på 420). Den klarade strax över 4x 600cc vid ett mätt övertryck på 4.5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.).

Sen bytte jag till en Walbro 255:a och den klarade 4x 788cc vid ett mätt övertryck på 5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.). Men gränsen var i princip nådd där.

Därmed basta.
Wikstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikstrom »

Frpe82 skrev:För att sätta P för allt detta... SOPPAPUMPEN KLARAR INTE 4x 1260cc SPRIDARE.

Jag hade den nya versionen av Volvos in-tank pump på min gamla 940 (art. nr. slutar på 420). Den klarade strax över 4x 600cc vid ett mätt övertryck på 4.5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.).

Sen bytte jag till en Walbro 255:a och den klarade 4x 788cc vid ett mätt övertryck på 5 bar (3 bar grund + turbotryck + tröghet i filter etc.). Men gränsen var i princip nådd där.

Därmed basta.
men förhelvete läs vad vi skriver innan du kommer besserwisserbäver, den börjar fetta/snåla om vartannat redan vid tom varvning, har omöjligt nånting göra med de stora spridarna då det funkade fint för ca en vecka sen
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Hasse
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hasse »

Frpe82 skrev:För att sätta P för allt detta... SOPPAPUMPEN KLARAR INTE 4x 1260cc SPRIDARE.

Därmed basta.
Förstår vad du menar, men de är inte direkt så att jag ligger på 2 kilo i ladd och maxar spridarna och sen undrar varför soppan inte räcker till. Den börjar snåla vid körning så fort övertrycket kommer, men ska försöka hitta någon lämplig bränsletrycksmätare då ser man ju rätt fort hur de verkligen står till. :)

//Hasse
Frpe82
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Frpe82 »

Wikstrom skrev:

Därmed basta.
men förhelvete läs vad vi skriver innan du kommer besserwisserbäver, den börjar fetta/snåla om vartannat redan vid tom varvning, har omöjligt nånting göra med de stora spridarna då det funkade fint för ca en vecka sen
Sorry att jag var en sån besserwisser.

Men att köra 1260cc spridare med original bränslesystem är ingen bra idé i vilket fall som helst.

Sen är det ju så klart svårt att få motorn att gå bra vid så korta öppningstider som det blir med så stora spridare.

Även om MS2 är monterat, och det faktum att det har mycket bra upplösning på spridartiderna, så spelar ju så klart "dötiden" på spridarna in. Dvs. hur lång tid det tar för dem att öppna/stänga.

Ännu en gång: Ledsen att jag skulle vara en sån besserwisser.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

är det inte så att du med dessa stora spridare får köra så låg duty på tomgång att dom blir oprecis å går fett och snålt omvartannat som du säger?
Frpe82
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Frpe82 »

Johan Lindberg skrev:är det inte så att du med dessa stora spridare får köra så låg duty på tomgång att dom blir oprecis å går fett och snålt omvartannat som du säger?
Ja, det var precis det jag tänkte.
Wikstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikstrom »

men grejjen är ju den att den gör ju det även på last, om vartannat..
Johannes wikström
0768486335

Skriv svar