
Vad händer i Marmanders garage?
- MasterDevil
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 249
- Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:10 pm
- Ort: Edsbyn
- Kontakt:
Något diskret tror jag också på.
Tror många börjar bli lite småtrötta på ett motorutrymme som ser ut som ett diskotek från åttiotvå.
Själv skulle jag gärna köpt en naturanodiserad dump (alu-finish).
Ej högglanspolerad utan den lite mer matta ytan på aluminiumet som blir då.
/J
Tror många börjar bli lite småtrötta på ett motorutrymme som ser ut som ett diskotek från åttiotvå.
Själv skulle jag gärna köpt en naturanodiserad dump (alu-finish).
Ej högglanspolerad utan den lite mer matta ytan på aluminiumet som blir då.
/J
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Kalas 
Eftersom den inte tillverkas i så stor upplaga så måste man ju få reda på ungefär hur man skall fördela färgerna till antalet ventiler.
Svart och silver verkar alltså mest poppis än så länge. Blå ventiler måste jag nog göra några också, eller?
Har för mig att det fanns ngn form av omröstningsfunktion på forumet, hittar dock inte denna nu..

Eftersom den inte tillverkas i så stor upplaga så måste man ju få reda på ungefär hur man skall fördela färgerna till antalet ventiler.
Svart och silver verkar alltså mest poppis än så länge. Blå ventiler måste jag nog göra några också, eller?
Har för mig att det fanns ngn form av omröstningsfunktion på forumet, hittar dock inte denna nu..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Hej!
Nu har man haft lite långledigt, mesta tiden har "gått åt skogen" på trädfällning och vedklyvning
Men även lite annat har hunnits med, ett par timmar på skärtorsdagen och några på långfredagen gick till turbokonvertera Dextan
Tog ca 5-6h inkl. skärning av flänsar, bygge av grenrör etc. Allt är byggt av material som fanns hemma, därav är det inget "SEMA-bygge".
Turbon kommer är ett litet mitsuagg. till volvo s80 t6.
Laddar i nuläget bara ca 4psi, men oj oj vilken skillnad på traktor, utan att ha ställt på pumpen så orkar den acca och varva ur på högsta växeln i uppförsbackar som jag tidigare fått växla ner i för att orka upp.
För att få det att fungera fint med den vakuumstyrda pumpen fick jag plugga den ventilerade sidan och sätta en anslutning på turbosidan om gasspjället (kolla på den blå slangen från pumpen), förut ville den skena direkt när det blev lite motstånd.


En liten taskig mobilfilm på tomgasning får man väl bifoga också...

Ska iväg och jobba en vecka, men efter det kommer även uppdateringar på 164:an (bygger Cheva 8,5"axel och trelänk). Har även en polares 945 med b230-bygge på gång i garaget, minst 400Whp räknar vi med där, kan nog komma lite bilder och info om det.
Nu har man haft lite långledigt, mesta tiden har "gått åt skogen" på trädfällning och vedklyvning

Men även lite annat har hunnits med, ett par timmar på skärtorsdagen och några på långfredagen gick till turbokonvertera Dextan

Tog ca 5-6h inkl. skärning av flänsar, bygge av grenrör etc. Allt är byggt av material som fanns hemma, därav är det inget "SEMA-bygge".
Turbon kommer är ett litet mitsuagg. till volvo s80 t6.
Laddar i nuläget bara ca 4psi, men oj oj vilken skillnad på traktor, utan att ha ställt på pumpen så orkar den acca och varva ur på högsta växeln i uppförsbackar som jag tidigare fått växla ner i för att orka upp.
För att få det att fungera fint med den vakuumstyrda pumpen fick jag plugga den ventilerade sidan och sätta en anslutning på turbosidan om gasspjället (kolla på den blå slangen från pumpen), förut ville den skena direkt när det blev lite motstånd.


En liten taskig mobilfilm på tomgasning får man väl bifoga också...

Ska iväg och jobba en vecka, men efter det kommer även uppdateringar på 164:an (bygger Cheva 8,5"axel och trelänk). Har även en polares 945 med b230-bygge på gång i garaget, minst 400Whp räknar vi med där, kan nog komma lite bilder och info om det.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 101
- Blev medlem: fre okt 03, 2008 8:01 am
- Ort: Norge
dexta
Grymt grymt grymt
Blir det filming med grove tømmerstokker og bakhjulskjøring?

Blir det filming med grove tømmerstokker og bakhjulskjøring?
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Ja, visst är det roligt med småprojekt som snabbt ger resultat 
Får väl se vad dextan kan prestera framöver, ska väl skruva upp laddet en hel del också, kanske även pumpen men lambdan ska ligga på ca 2,0 och avgastempen måste hållas nere om grejerna skall hålla.
Peter, det kommer nog en del bilder på den upphängningen, fästena i bakaxeln är redan utskurna och volvoändarna är påsvetsade på axeln.
Eftersom jag inte vill lägga ner allt för mkt pengar på 164:an så blir det en lite annorlunda lösning. Om ca två veckor lär bilen vara ute och nöta asfalt

Får väl se vad dextan kan prestera framöver, ska väl skruva upp laddet en hel del också, kanske även pumpen men lambdan ska ligga på ca 2,0 och avgastempen måste hållas nere om grejerna skall hålla.
Peter, det kommer nog en del bilder på den upphängningen, fästena i bakaxeln är redan utskurna och volvoändarna är påsvetsade på axeln.
Eftersom jag inte vill lägga ner allt för mkt pengar på 164:an så blir det en lite annorlunda lösning. Om ca två veckor lär bilen vara ute och nöta asfalt

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Dags för en uppdatering, är rätt kass på forumskrivandet numera, för mycket annat att prioritera helt enkelt. Men när man har planerat att lägga tak och byta fasad på verkstaden och vädret är blåst och spöregn så kan man ju roa sig lite vid datorn istället
Byggde cheva 8,5" axel i våras, har väl säkert nämnt detta tidigare i tråden..? Eatondiff, 3,08:1 utväxling, MW 30-splines axlar och Volvos lagerändar. skränkt ca 0,9-1grad/sida så jag fick svarva lite på drivaxlarna för att dom skulle gå fint in i diffen...



Upphängningen är en egen variant av 3-länk med superflex-bussningar i bakre bärarmsinfästningarna och 3/4" uniballs till resterande. Dubbla volvo 240-krängare bakochframvända. Volvo r-sportdämpare och Volvo 245-fjädrar.


Fick bli en ny soppapump också, Aeromotive A1000 med ett 1" spin-on-filter på sugsidan, klarar enligt spec 56l/min och finns billigt på verktygsboden

Bakvagnen fungerar klockrent på gata, har inte hunnit prova något på bana eller på strippen dock. Har bara ett problem och det är frigången i hjulhusen, måste bredda dom inåt och flytta dämparna till andra sidan rambalken... Åkte till Anderstorp och skulle köra lite, kom ca 1,5varv innan jag eldad upp däcken mot insidan hjulhusen, punka som resultat...

Byggde cheva 8,5" axel i våras, har väl säkert nämnt detta tidigare i tråden..? Eatondiff, 3,08:1 utväxling, MW 30-splines axlar och Volvos lagerändar. skränkt ca 0,9-1grad/sida så jag fick svarva lite på drivaxlarna för att dom skulle gå fint in i diffen...



Upphängningen är en egen variant av 3-länk med superflex-bussningar i bakre bärarmsinfästningarna och 3/4" uniballs till resterande. Dubbla volvo 240-krängare bakochframvända. Volvo r-sportdämpare och Volvo 245-fjädrar.


Fick bli en ny soppapump också, Aeromotive A1000 med ett 1" spin-on-filter på sugsidan, klarar enligt spec 56l/min och finns billigt på verktygsboden


Bakvagnen fungerar klockrent på gata, har inte hunnit prova något på bana eller på strippen dock. Har bara ett problem och det är frigången i hjulhusen, måste bredda dom inåt och flytta dämparna till andra sidan rambalken... Åkte till Anderstorp och skulle köra lite, kom ca 1,5varv innan jag eldad upp däcken mot insidan hjulhusen, punka som resultat...
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Dubbla inlägg på raken!
Håller som sagt på att bygga om garaget lite, nytt tak och fasad, ett skärmtak utanför portarna och en carport vid sidan om, som sedan skall anslutas mot framtida utbygget bakom det befintliga (9x9m).
Takstolsbygge till skärmtaket.

Resning av takstolar med min nya pärla, en 3ton minigrävare! Även tack till Markus för hjälpen!

Skärmtaket är bultat i dom gamla väggreglarna med 150mm långa franska m10. Ville inte ha stolpar i ytterändarna för att lättare kunna köra med bilar och maskiner på gårdsplanen.


Efter att ha rivit ett gammalt garage som var ihopbyggt med "kokstugan" så gjöt jag pintar till den nya carporten. På toppen av plintarna satte jag 10mm plåtar som ett antal armeringjärn var fastsvetsade i, därefter svetsade jag på M20-gängstänger för att hålla upp dom bärande stolparna.

Takstolarna utgår ifrån dom gamla och ansluter mot nocken.

Förstärkte takstolarna efter eget tycke med dubbla 21x120-glespanel istället för 45mm reglar och spikplåtar, gick både snabbare, blev snyggare och förmodligen också stabilare.

Håller som sagt på att bygga om garaget lite, nytt tak och fasad, ett skärmtak utanför portarna och en carport vid sidan om, som sedan skall anslutas mot framtida utbygget bakom det befintliga (9x9m).
Takstolsbygge till skärmtaket.

Resning av takstolar med min nya pärla, en 3ton minigrävare! Även tack till Markus för hjälpen!

Skärmtaket är bultat i dom gamla väggreglarna med 150mm långa franska m10. Ville inte ha stolpar i ytterändarna för att lättare kunna köra med bilar och maskiner på gårdsplanen.


Efter att ha rivit ett gammalt garage som var ihopbyggt med "kokstugan" så gjöt jag pintar till den nya carporten. På toppen av plintarna satte jag 10mm plåtar som ett antal armeringjärn var fastsvetsade i, därefter svetsade jag på M20-gängstänger för att hålla upp dom bärande stolparna.

Takstolarna utgår ifrån dom gamla och ansluter mot nocken.

Förstärkte takstolarna efter eget tycke med dubbla 21x120-glespanel istället för 45mm reglar och spikplåtar, gick både snabbare, blev snyggare och förmodligen också stabilare.

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
regn
kul med uppdate ser bra ut som vanligt håller med här regnar det som fan också har gjort hela dan lagom kul att upptäcka att taket o fasaden på mitt hus inte håller tätt längre vinden trycker på regnet som fan så det droppar mvh effe
förmodligen har du redan tänkt på det men skriver endå
tycker tomgången på traktorn ligger lite lågt för att vara nyttigt för turbo aggregatet, en gammal arbetskamrat berätta av egen erfarenhet att har man turbo på traktorn ska man vara noga med tomgången så man inte sliter ut lagerna i aggregatet i förtid då man står mycket tomgång.

tycker tomgången på traktorn ligger lite lågt för att vara nyttigt för turbo aggregatet, en gammal arbetskamrat berätta av egen erfarenhet att har man turbo på traktorn ska man vara noga med tomgången så man inte sliter ut lagerna i aggregatet i förtid då man står mycket tomgång.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Tack effe, vädret har väl inte varit optimalt för takbyte som sagt, men nu är plåten på 
Har haft fullt upp så forumet har legat på lågprioritet, kommer kanske en update om ett par veckor...
Elias, det kanske stämmer med tomgången, dock tror jag inte det spelar någon roll så länge aggregatet snurrar och har oljetryck hela tiden. Eftersom det är det hydrodynamiska trycket som skapar oljefilmen som skall smörja lagren så måste axeln alltid rotera.

Har haft fullt upp så forumet har legat på lågprioritet, kommer kanske en update om ett par veckor...
Elias, det kanske stämmer med tomgången, dock tror jag inte det spelar någon roll så länge aggregatet snurrar och har oljetryck hela tiden. Eftersom det är det hydrodynamiska trycket som skapar oljefilmen som skall smörja lagren så måste axeln alltid rotera.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon