villket ökar mest på en motor när turbo monteras vridet eller hkr
var på ett forum där någon skrev att amerikaska
bilar och motorer var skit och och va jag fattar så är väl
usa ledande när det gäller dragracing,
snabba svar ni som har erfarenhet
turbo på motor
Effekt är produkten av varvtal gånger vridmoment. Om vi ökar vridmomentet 10% vid ett visst varvtal kommer effekten också ha ökat 10% vid det varvtalet. Så ett svar på din fråga är att båda ökar exakt lika mycket vid varje specifikt varvtal. Om du undrar vad som händer med maxeffekt vs. maxvrid (som man ju får vid olika varvtal) så beror det på om turbokonverteringen optimeras mest för det varvtal man hade maxvrid på eller det där man hade maxeffekt.
Amerikanerna har alltid varit bra på att bygga bilmotorer med stor volym. Om dom hade lagt lite mer jobb på att dessutom låta den stora volymen andas fritt hade dom kunnat utveckla rätt mycket effekt.
Amerikanerna har alltid varit bra på att bygga bilmotorer med stor volym. Om dom hade lagt lite mer jobb på att dessutom låta den stora volymen andas fritt hade dom kunnat utveckla rätt mycket effekt.

Hej tack för ditt svar, men är det inte så här" usa motorerna ger fruktansvärt med effekt just med turbo koventering, finns duktiga killar
här på forumet som åker grymt fort med v8 turbo. och effekten finns ju me Min tanke är...en formel 1 bil ger ju otroligt med effekt och varvar ju så himlen gråter, jag har svårt att se en sådan bil dra en lastbil på 30 ton
men en motor med vrid type v8 klarar det eller?
vad menar du när du skrev
dumma frågor av mig
kan inte så mycket om turbo och dess lagar.
här på forumet som åker grymt fort med v8 turbo. och effekten finns ju me Min tanke är...en formel 1 bil ger ju otroligt med effekt och varvar ju så himlen gråter, jag har svårt att se en sådan bil dra en lastbil på 30 ton
men en motor med vrid type v8 klarar det eller?
vad menar du när du skrev
dumma frågor av mig