turbo på motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Pittbull
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 19, 2006 4:28 pm
Ort: östkusten

turbo på motor

Inlägg av Pittbull »

villket ökar mest på en motor när turbo monteras vridet eller hkr
var på ett forum där någon skrev att amerikaska
bilar och motorer var skit och och va jag fattar så är väl
usa ledande när det gäller dragracing,
snabba svar ni som har erfarenhet
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Effekt är produkten av varvtal gånger vridmoment. Om vi ökar vridmomentet 10% vid ett visst varvtal kommer effekten också ha ökat 10% vid det varvtalet. Så ett svar på din fråga är att båda ökar exakt lika mycket vid varje specifikt varvtal. Om du undrar vad som händer med maxeffekt vs. maxvrid (som man ju får vid olika varvtal) så beror det på om turbokonverteringen optimeras mest för det varvtal man hade maxvrid på eller det där man hade maxeffekt.


Amerikanerna har alltid varit bra på att bygga bilmotorer med stor volym. Om dom hade lagt lite mer jobb på att dessutom låta den stora volymen andas fritt hade dom kunnat utveckla rätt mycket effekt. :wink:
Pittbull
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 19, 2006 4:28 pm
Ort: östkusten

Inlägg av Pittbull »

Hej tack för ditt svar, men är det inte så här" usa motorerna ger fruktansvärt med effekt just med turbo koventering, finns duktiga killar
här på forumet som åker grymt fort med v8 turbo. och effekten finns ju me Min tanke är...en formel 1 bil ger ju otroligt med effekt och varvar ju så himlen gråter, jag har svårt att se en sådan bil dra en lastbil på 30 ton
men en motor med vrid type v8 klarar det eller?

vad menar du när du skrev
Amerikanerna har alltid varit bra på att bygga bilmotorer med stor volym. Om dom hade lagt lite mer jobb på att dessutom låta den stora volymen andas fritt hade dom kunnat utveckla rätt mycket effekt.
dumma frågor av mig :roll: kan inte så mycket om turbo och dess lagar.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

F1 eller jänkev8 gör ingen skillnad med korrekt utväxling...
Lastbil handlar om vridmomentet på hjulen.

F1 åker med V8 på max 2.4liter btw ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Pittbull
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 19, 2006 4:28 pm
Ort: östkusten

Inlägg av Pittbull »

jag förstår, en motor på 2,5 lite och tusen hästar+ varvar 16 tusen
varv är bara frågan om utväxling? då har vridet i motorn ingen betydelse
om volymen är större typ v8?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Pittbull skrev:jag förstår...
Jag är inte lika säker som du... 8)
Pittbull
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 19, 2006 4:28 pm
Ort: östkusten

Inlägg av Pittbull »

:hihi:
Skriv svar