Bmw 525 TDS -93

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Bmw 525 TDS -93

Inlägg av sphinx »

Nån som vet vad en Bmw 525 TDS -93 ska ha för bränsletryck efter förpump samt efter huvudpump?

Sen kanske nån vet vad en sån här bil ska ge för turbotryck original?

Denna är i princip orkeslös innan 2300rpm och anar att det är förpumpen som är knas.
Senast redigerad av sphinx den lör jul 31, 2010 10:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Marcs
Lite mer laddtryck

Inlägg av Marcs »

Bmw dieslarna är så, iallafall TDSen.

Den är "helt död" till ungefär 1900 - 2000 varv..
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sphinx »

Ok, men så här slö verkar märkligt, när man ska starta på ettan så får man ge fullgas och slira på kopplingen för att den ska ge sig iväg, släpper kan kopplingen normalt och gasar så rullar den bara iväg på tomgång och ökar knappt alls...

Köpte bilen igår och hann inte titta på den så mycket men hittade idag en rejäl bränsle-läcka i höjd med bakaxeln, alltså då snackar vi rinnande läcka, inte droppande... bytte slangar och startade bilen, då skjuts en av småslangarna på en spridare bort och en diesel-stråle på 4-meter rakt upp i luften (huven öppen).

Anar att jag behöver byta även de slangarna då de var rätt hårda, vad ska det vara för typ av slang till det? klarar vanlig vacuumslang från exempelvis mekonomen diesel?

En annan märklig sak är att vid kallstart så går det inte gasa alls, ger gasen i botten och inget händer... den bara står där på tomgång i ca: 2minuter... sen går det plötsligt att gasa... är det också normalt?

Tack på förhand :)
Marcs
Lite mer laddtryck

Inlägg av Marcs »

Det där med att det inte händer något nr du gasar på tomgång lät knepigt, såklart den ska reagera när du ger gas fastän den är kall.. Aldrig hört om det felet förut..
K_Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K_Nilsson »

Den där skulle jag kolla upp ställverket i pumpen på.. Samt kika så pumpen står rätt... Ja och ha hela slangar också såklart..
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sphinx »

det där med ställverk och kolla pumpen får du gärna utveckla lite hur man gör :)
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sphinx »

Har nu bytt alla slangar, vad jag har fattat så ska denna vara självluftande?

Låter den stå på med tändningen på till pumpen stannar och startar den, motorn funkar i 20sekunder sen dör den, under tiden går det ej att gasa.

När den dör ser man i den genomskinliga slangen att en massa luft går tillbaka i filtret, vid start igen så far luften fram vid spridarna och motorn går i 20 sekunder, sen dör... luften far tillbaka i filtret...

hur luftar jag denna manuellt? Vid spridarna?

Besiktning på Torsdag :doh:
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

du kan ju öppna något spridar rör och lufta den vägen men jag tror inte de är ditt problem
har du kollat upp förpumpen ännu
den är ett vanligt fel på dessa bmw dieslar och de kan vara därför den inte vill varva upp om diesel runnit tillbaka i tanken

vrid lös plastringen på tanken och ta upp pumpen och kolla den
annars är de bara söka efter andra läckor eller kolla upp pumpen på verkstad
vandrar den på tomgången så brukar de vara ställverket
och bmw dieslarna har tyvär ingen bra pump

därmot när dom går som dom ska är de en bra motor med lite pulver i

vad jag har för mig så har även dessa en bottenplugg i dieselfiltret och den kan du ju öppna och kolla så filtret inte är halvfullt i vatten
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sphinx »

Har provat det mesta och letat fram en annan förpump som jag ska prova ikväll.

När jag vrider på tändningen så rör sig luftbubblorna åt "fel" håll... låter som förpump och hoppas verkligen på det.
B_Christoffersson
Forumsberoende

går returen ner i bränslefiltret igen som på min audi tex eller går den direkt tillbaka i tanken

på tex min audi blir den tokig om packboxan bakom pumpen är dålig för då drar den in luft i pumpen och de far då ut i spridar rörena och i returen som går ner i bränslefiltret igen och tillbaka in i pumpen igen
en ond cirkel helt enkelt och jag förstår inte vitsen men den lösningen
returen vill man ju ha direkt tillbaka i tanken och inte till bränslefiltret igen
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sphinx »

Returen går direkt tillbaka till tanken, har bytt förpumpen ikväll till en annan som togs från fungerande bil.

Resultatet är detsamma, enligt Bmw-verkstan i stan så skulle man köra glödning 6gånger så förpumpen cirkulerar bort luften.

Men när jag kör förpumpen så går luftbubblorna åt fel håll, alltså mot strömmen tillbaka till filtret i matar-slangen, kan inte tänka mig att det ska vara så?

Det jag tänker göra är att sätta en luftning på slangen mellan filter och pump. Får se om det löser sig då.
B_Christoffersson
Forumsberoende

sitter inte filtret högre upp på bmw än vad dieselpumpen gör

luften stiger ju alltid uppåt

finns de ingen avlyftning på hållaren till dieselfiltret då

annars har ju bmw dom dära plastkopplingarna på slangarna till dieselfiltret kolla så dom inte har fått samma sjukdom som mercedes e-klass alltid åker på och börjar läka dära och dra tjuvluft
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sphinx »

jo slangen till filtret är högsta punkten, har kollat de snabbkopplingarna och oringarna är fräscha.

Fyllde upp filtret igen och slangen från filtret till pumpen.

Tillverkade en luftnippel på jobbet idag men tyvärr är det ingen backventil så den sög luft istället.

Alla som har mekat såna här bmw säger att man ska fylla filtret och köra förpumpen 5-6 gånger, jag gjorde så och körde pumpen minst 60 gånger utan att det luftas.

Det konstiga är att när man kör förpumpen så går bränslet åt fel håll, ska det vara så?
Vart är det tänkt att luften ska ta vägen? fattar ingenting om jag ska vara ärlig.
B_Christoffersson
Forumsberoende

ta lös matarledningen och vrid på nyckeln och se om de sprutar diesel
då vet du att den pumpar soppa i alla fall

låter konstigt om den skulle suga åt fel håll men man blir ju inte förvånad värre saker har man ju varit med om :hihi:
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sphinx »

jo jag tog bort matar-ledningen, men det kom ingen soppa där, däremot kommer soppan som sagt från motor-hållet :roll:

Och inget högt tryck, jag frågade en kille på bmw-verkstad om han visste hur mycket tryck en förpump ska ge...

hans svar... " Jo det är ganska lågt"
jag: Jo men i bar så jag kan mäta det.
Han: nja, det är inte så speciellt mycket så det behöver du inte mäta....

:doh:
Skriv svar