Bmw 525 TDS -93
- sphinx
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis dec 26, 2006 9:12 pm
- Ort: Ronneby
- Kontakt:
Bmw 525 TDS -93
Nån som vet vad en Bmw 525 TDS -93 ska ha för bränsletryck efter förpump samt efter huvudpump?
Sen kanske nån vet vad en sån här bil ska ge för turbotryck original?
Denna är i princip orkeslös innan 2300rpm och anar att det är förpumpen som är knas.
Sen kanske nån vet vad en sån här bil ska ge för turbotryck original?
Denna är i princip orkeslös innan 2300rpm och anar att det är förpumpen som är knas.
Senast redigerad av sphinx den lör jul 31, 2010 10:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- sphinx
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis dec 26, 2006 9:12 pm
- Ort: Ronneby
- Kontakt:
Ok, men så här slö verkar märkligt, när man ska starta på ettan så får man ge fullgas och slira på kopplingen för att den ska ge sig iväg, släpper kan kopplingen normalt och gasar så rullar den bara iväg på tomgång och ökar knappt alls...
Köpte bilen igår och hann inte titta på den så mycket men hittade idag en rejäl bränsle-läcka i höjd med bakaxeln, alltså då snackar vi rinnande läcka, inte droppande... bytte slangar och startade bilen, då skjuts en av småslangarna på en spridare bort och en diesel-stråle på 4-meter rakt upp i luften (huven öppen).
Anar att jag behöver byta även de slangarna då de var rätt hårda, vad ska det vara för typ av slang till det? klarar vanlig vacuumslang från exempelvis mekonomen diesel?
En annan märklig sak är att vid kallstart så går det inte gasa alls, ger gasen i botten och inget händer... den bara står där på tomgång i ca: 2minuter... sen går det plötsligt att gasa... är det också normalt?
Tack på förhand
Köpte bilen igår och hann inte titta på den så mycket men hittade idag en rejäl bränsle-läcka i höjd med bakaxeln, alltså då snackar vi rinnande läcka, inte droppande... bytte slangar och startade bilen, då skjuts en av småslangarna på en spridare bort och en diesel-stråle på 4-meter rakt upp i luften (huven öppen).
Anar att jag behöver byta även de slangarna då de var rätt hårda, vad ska det vara för typ av slang till det? klarar vanlig vacuumslang från exempelvis mekonomen diesel?
En annan märklig sak är att vid kallstart så går det inte gasa alls, ger gasen i botten och inget händer... den bara står där på tomgång i ca: 2minuter... sen går det plötsligt att gasa... är det också normalt?
Tack på förhand

- sphinx
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis dec 26, 2006 9:12 pm
- Ort: Ronneby
- Kontakt:
Har nu bytt alla slangar, vad jag har fattat så ska denna vara självluftande?
Låter den stå på med tändningen på till pumpen stannar och startar den, motorn funkar i 20sekunder sen dör den, under tiden går det ej att gasa.
När den dör ser man i den genomskinliga slangen att en massa luft går tillbaka i filtret, vid start igen så far luften fram vid spridarna och motorn går i 20 sekunder, sen dör... luften far tillbaka i filtret...
hur luftar jag denna manuellt? Vid spridarna?
Besiktning på Torsdag
Låter den stå på med tändningen på till pumpen stannar och startar den, motorn funkar i 20sekunder sen dör den, under tiden går det ej att gasa.
När den dör ser man i den genomskinliga slangen att en massa luft går tillbaka i filtret, vid start igen så far luften fram vid spridarna och motorn går i 20 sekunder, sen dör... luften far tillbaka i filtret...
hur luftar jag denna manuellt? Vid spridarna?
Besiktning på Torsdag

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
du kan ju öppna något spridar rör och lufta den vägen men jag tror inte de är ditt problem
har du kollat upp förpumpen ännu
den är ett vanligt fel på dessa bmw dieslar och de kan vara därför den inte vill varva upp om diesel runnit tillbaka i tanken
vrid lös plastringen på tanken och ta upp pumpen och kolla den
annars är de bara söka efter andra läckor eller kolla upp pumpen på verkstad
vandrar den på tomgången så brukar de vara ställverket
och bmw dieslarna har tyvär ingen bra pump
därmot när dom går som dom ska är de en bra motor med lite pulver i
vad jag har för mig så har även dessa en bottenplugg i dieselfiltret och den kan du ju öppna och kolla så filtret inte är halvfullt i vatten
har du kollat upp förpumpen ännu
den är ett vanligt fel på dessa bmw dieslar och de kan vara därför den inte vill varva upp om diesel runnit tillbaka i tanken
vrid lös plastringen på tanken och ta upp pumpen och kolla den
annars är de bara söka efter andra läckor eller kolla upp pumpen på verkstad
vandrar den på tomgången så brukar de vara ställverket
och bmw dieslarna har tyvär ingen bra pump
därmot när dom går som dom ska är de en bra motor med lite pulver i
vad jag har för mig så har även dessa en bottenplugg i dieselfiltret och den kan du ju öppna och kolla så filtret inte är halvfullt i vatten
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
går returen ner i bränslefiltret igen som på min audi tex eller går den direkt tillbaka i tanken
på tex min audi blir den tokig om packboxan bakom pumpen är dålig för då drar den in luft i pumpen och de far då ut i spridar rörena och i returen som går ner i bränslefiltret igen och tillbaka in i pumpen igen
en ond cirkel helt enkelt och jag förstår inte vitsen men den lösningen
returen vill man ju ha direkt tillbaka i tanken och inte till bränslefiltret igen
på tex min audi blir den tokig om packboxan bakom pumpen är dålig för då drar den in luft i pumpen och de far då ut i spridar rörena och i returen som går ner i bränslefiltret igen och tillbaka in i pumpen igen
en ond cirkel helt enkelt och jag förstår inte vitsen men den lösningen
returen vill man ju ha direkt tillbaka i tanken och inte till bränslefiltret igen
- sphinx
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis dec 26, 2006 9:12 pm
- Ort: Ronneby
- Kontakt:
Returen går direkt tillbaka till tanken, har bytt förpumpen ikväll till en annan som togs från fungerande bil.
Resultatet är detsamma, enligt Bmw-verkstan i stan så skulle man köra glödning 6gånger så förpumpen cirkulerar bort luften.
Men när jag kör förpumpen så går luftbubblorna åt fel håll, alltså mot strömmen tillbaka till filtret i matar-slangen, kan inte tänka mig att det ska vara så?
Det jag tänker göra är att sätta en luftning på slangen mellan filter och pump. Får se om det löser sig då.
Resultatet är detsamma, enligt Bmw-verkstan i stan så skulle man köra glödning 6gånger så förpumpen cirkulerar bort luften.
Men när jag kör förpumpen så går luftbubblorna åt fel håll, alltså mot strömmen tillbaka till filtret i matar-slangen, kan inte tänka mig att det ska vara så?
Det jag tänker göra är att sätta en luftning på slangen mellan filter och pump. Får se om det löser sig då.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
sitter inte filtret högre upp på bmw än vad dieselpumpen gör
luften stiger ju alltid uppåt
finns de ingen avlyftning på hållaren till dieselfiltret då
annars har ju bmw dom dära plastkopplingarna på slangarna till dieselfiltret kolla så dom inte har fått samma sjukdom som mercedes e-klass alltid åker på och börjar läka dära och dra tjuvluft
luften stiger ju alltid uppåt
finns de ingen avlyftning på hållaren till dieselfiltret då
annars har ju bmw dom dära plastkopplingarna på slangarna till dieselfiltret kolla så dom inte har fått samma sjukdom som mercedes e-klass alltid åker på och börjar läka dära och dra tjuvluft
- sphinx
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis dec 26, 2006 9:12 pm
- Ort: Ronneby
- Kontakt:
jo slangen till filtret är högsta punkten, har kollat de snabbkopplingarna och oringarna är fräscha.
Fyllde upp filtret igen och slangen från filtret till pumpen.
Tillverkade en luftnippel på jobbet idag men tyvärr är det ingen backventil så den sög luft istället.
Alla som har mekat såna här bmw säger att man ska fylla filtret och köra förpumpen 5-6 gånger, jag gjorde så och körde pumpen minst 60 gånger utan att det luftas.
Det konstiga är att när man kör förpumpen så går bränslet åt fel håll, ska det vara så?
Vart är det tänkt att luften ska ta vägen? fattar ingenting om jag ska vara ärlig.
Fyllde upp filtret igen och slangen från filtret till pumpen.
Tillverkade en luftnippel på jobbet idag men tyvärr är det ingen backventil så den sög luft istället.
Alla som har mekat såna här bmw säger att man ska fylla filtret och köra förpumpen 5-6 gånger, jag gjorde så och körde pumpen minst 60 gånger utan att det luftas.
Det konstiga är att när man kör förpumpen så går bränslet åt fel håll, ska det vara så?
Vart är det tänkt att luften ska ta vägen? fattar ingenting om jag ska vara ärlig.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
- sphinx
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis dec 26, 2006 9:12 pm
- Ort: Ronneby
- Kontakt:
jo jag tog bort matar-ledningen, men det kom ingen soppa där, däremot kommer soppan som sagt från motor-hållet
Och inget högt tryck, jag frågade en kille på bmw-verkstad om han visste hur mycket tryck en förpump ska ge...
hans svar... " Jo det är ganska lågt"
jag: Jo men i bar så jag kan mäta det.
Han: nja, det är inte så speciellt mycket så det behöver du inte mäta....


Och inget högt tryck, jag frågade en kille på bmw-verkstad om han visste hur mycket tryck en förpump ska ge...
hans svar... " Jo det är ganska lågt"
jag: Jo men i bar så jag kan mäta det.
Han: nja, det är inte så speciellt mycket så det behöver du inte mäta....
