MS II 3.0 strul med gnista.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Fullboost
För mycket laddtryck
Inlägg: 181
Blev medlem: sön okt 11, 2009 9:29 pm
Ort: strängnäs

MS II 3.0 strul med gnista.

Inlägg av Fullboost »

det är följande MSII 3.0 3 tändutgångar wastefire 6cyl. BMW hursomhelst så är det inget problem att gå online och alla funktioner där verkar lira som det ska , men så vevar vi runt motorn och ingen gnista men isetupen stod det GOING HIGH (INVERTED) samt rising edge och D14 spark A på tänd setupen. så när det ändrades till GOING LOW (NORMAL) och falling edge kom gnista medans vi körde runt på starten okay tänkte man då skulle prova starta inget liv tog ut stiftet kikade igen sen dess är det totalt dött. har man bränt något eller har någon vart med om liknande? tacksam för ideer o tips.
Fullboost
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Triggar du externa tändmoduler via 5V signaler från boxen eller kör du sex effektsteg i boxen? Vilka spolar/tändmoduler?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Fullboost
För mycket laddtryck
Inlägg: 181
Blev medlem: sön okt 11, 2009 9:29 pm
Ort: strängnäs

Inlägg av Fullboost »

okay ingen modul utan jag kör direkt från drivstegen ut till en edis 6a spole.
Fullboost
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Kolla att inte säkringen till tändspolarna har gått.

Du ska inte ändra ignition output (Going high or going low) om du inte vet att tändstegen kräver det.
Normalt ska man köra med Going high.

Däremot falling eller rising edge kan du polvända VR givaren med.

Du får varvtal osv i när du försökter starta?

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Fullboost
För mycket laddtryck
Inlägg: 181
Blev medlem: sön okt 11, 2009 9:29 pm
Ort: strängnäs

Inlägg av Fullboost »

o jag förstår det nu och jag vet ärligt inte om drivstegen klarar det kan jag ha skadat dem tro.? och varvtal perfekt stabilt , temp värden på luft o vatten och trottel visar som det ska. men någon säkring till spolen sattes inte dit fick jag höra i går. som jag förstått nu har dem dragit pluskabel från spolen direkt till plus 12v. :?
Fullboost
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Kolla så det inte är avbrott i spolarna..

Drivstegen brukar vara tåliga, speciellt om det är av nyare typen BIP373 och inte VB921:orna
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Fullboost
För mycket laddtryck
Inlägg: 181
Blev medlem: sön okt 11, 2009 9:29 pm
Ort: strängnäs

Inlägg av Fullboost »

har testat med 3st spolar nu och tyvärr ingen skillnad. jag vet inte om det sitter vb 921 som drivsteg. det va skumt gnistan kom perfekt och sen för att bara totalt försvinna hela härvan är upmätt och summerton kollad allt är ok. trodde först att nåt avbrott skulle ha skett då det plötsligt uteblivit gnista.
Fullboost
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Öppna och kolla vad som står på tändstegen. Står det VB921 i texten nånstans på dem så är de mest troligen brända..

Har de ett bosch märke är de av den nyare sorten och bör ha överlevt.

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Det sitter en BIB 373 och sen sitter det 2st IGBT 10A som vanligtvis sitter i Vemsboxarna.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Vilken kodversion kör du i MS-2 processorn?
Om du har extra koden kan du testa med, output test mode, så slipper du nöta på startmotorn..

Då kan du köra tändkanalerna och testa dem att de fungera..

Annars kan du prova att Going high, Going low och se om spänningen pendlar mellan 12V och 0V på den sidan av tändspolen som går till boxen.

Det andra är att mäta på jordplanet i ms:et, med BIP så har det hänt att man bränt jordplanet i ms:et vid liknande fall.. de är alldeles för tåliga ;)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Fullboost
För mycket laddtryck
Inlägg: 181
Blev medlem: sön okt 11, 2009 9:29 pm
Ort: strängnäs

Inlägg av Fullboost »

det tror jag det är extra koden jag kör, tunerstudio samt att jag tycker mig känna igen test mode menyn där . det där är något jag aldrig kört i testmode faktist jag är inte typ jätte hemma på ms ärligt. hur ska jag gå tillväga sen när jag ska testa utgångarna?
Fullboost
Skriv svar