Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du menar som egemter lysena?
Det måste jag nog titta närmare på, det kan ju vara en idé..

Nu ser den ut så här:

Bild

Har börjat gjuta på lite, tills glasfibern tog slut..
Blev mellan 1 och 2 lager.

Skärmkanter:

Bild

Bild

Kom fram till att det skiljer lite.
Pressningen på "orginalet" är kantigare i början och slutet än på mitten.
Den jag har gjort har likadan kant hela vägen.

Alltså den raka kanten innan det viker in mot hjulet eller vad man ska säga, alltså inte själva formen runt hjulet.
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

Kadett4wd skrev:jag fick bara en idé...
luftintaget i spoilern..
samma rundning som ute i skärmarna,, kan det vara en idé?
Då ser den ju glad ut, om man inte använder rundningen upp och ner.

Bilar ska se förbannnade ut enligt min mening :thumbright:

/Otto
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

j björk skrev:Den är hyfsat stabil, det ska nog funka.
Lite tung är den väl, 7-7,5kg tror jag det var.
Dock betydligt bättre än orginalets 23kg.

Men min våg verkar inte stämma riktigt, provade med en kalibreringvikt (mig själv) och den visade helt klart för mycket :roll:
oki...det låter ju bra... :thumbright:

Om krackeleringarna händer för mig så är det när jag lägger andra lagret med gelcoat + att jag inte vänt på formen tillräckligt så att styrengasen kan "rinna" av.

Den ser ARG ut i nosen!!!:twisted: :twisted: :twisted: :hihi:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är meningen att den ska se arg ut :twisted:

Men borde inte krakeleringarna bli på djupaste stället då?
Här är det ju mest på en av de högre punkterna.

När jag gjöt första skärmen fick jag en massa krakeleringar också.
Då sprutade jag på gelcoaten, och då tror jag att det var att det hann börja härda när jag blandade till nytt och sprutade vidare.
Då var det väldigt varmt.
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

j björk skrev:Det är meningen att den ska se arg ut :twisted:

Men borde inte krakeleringarna bli på djupaste stället då?
Här är det ju mest på en av de högre punkterna.

När jag gjöt första skärmen fick jag en massa krakeleringar också.
Då sprutade jag på gelcoaten, och då tror jag att det var att det hann börja härda när jag blandade till nytt och sprutade vidare.
Då var det väldigt varmt.
ARG= :thumbright:

Jadu det borde det ju varit...det är bara att ge sig på huven å slipa rent groparna å spackla loss som du så fint gjort innan...
Har du några händer och fingrar kvar efter alla slipningar???....hade själv problem med sånt när jag slipade å spacklade som mest....gick ju åt en hel påse med handskar... :doh: :doh: :doh: :hihi:

Snart kan du sätta en stort X i loggboken för snart är ju plasten avklarat eller har du mer ESS i rockärmen???
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jodå, alla fingrar kvar :thumbright:

Nog har det gått åt några hanskar..

Visst, det lär nog gå rätt bra att fixa till, men jag vill komma till botten med varför det händer.
Nu märkte jag ju tom. att gelcoaten släppte från formen medans jag gjöt utan att jag använde något våld.

Kan jag använda för mycket släppmedel eller något?
Jag brukar ha skapligt i en svamp och lägga på så det blir ett tydligt blankt skikt.

Att det släppte när jag drog bort rowingväven var inte så konstigt, för den satt fast ganska hårt.
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

j björk skrev:Jodå, alla fingrar kvar :thumbright:

Nog har det gått åt några hanskar..

Visst, det lär nog gå rätt bra att fixa till, men jag vill komma till botten med varför det händer.
Nu märkte jag ju tom. att gelcoaten släppte från formen medans jag gjöt utan att jag använde något våld.

Kan jag använda för mycket släppmedel eller något?
Jag brukar ha skapligt i en svamp och lägga på så det blir ett tydligt blankt skikt.

Att det släppte när jag drog bort rowingväven var inte så konstigt, för den satt fast ganska hårt.
Snarare vad för vax de använt under föregående gjutningar...finns ju vaxer som släpper på tok för bra...

Har själv råkat utför samma...och det var på en huvform det också....hade då ett vax som var för bra helt enkelt...så det använde jag inte ofta sen kan jag säga...

Du kan inte ha vridet formen under pågående gjutning eller nått???finns ju risk att gelcoaten kan släppa om man har otur....
Hellre släppa än fastna...förvisso... :wink:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Formen är väldigt stadig, det är nog ingen risk att den rört sig.
Jag har inte lyft eller bänt på den eller något heller.

Jag använder norpol vaxet, samma som du hade.

Det borde inte vara från gjutningen innan mig tycker jag, för det var inte samma problem med krakelering förra försöket. Dock tror jag det fanns någon liten.

Jag vaxade dock ganska mycket, tror det blev 5 ggr innan första gjutningen.
Sedan tvätt och 3 vaxningar innan gjutning 2.
Var det för mycket kanske?

Lite har väl hänt sedan sist, blev ju bakläxa på skärmkanterna:

Bild

Blev lite fix med kanterna, nu ser det ut så här:

Bild

Bild

Nu ser det ut att bli godkänt :thumbright:
Men jag får se ordentligt när jag börjar slipa på dem.

Börjat bråka lite med en bakstötfångare:

Bild

Den är lite ovillig att gå isär..

Fortsatt lite till på frontspoilern:

Bild

Nu får det nog vara färdigjutet framifrån, blir intressant att se hur det går att få loss den..

Blir nog att gjuta ett par lager bakifrån sedan också, innan jag börjar slipa på den.

Tänkte ha ett par sådana här också sedan:

Bild

Ville ha mer koniska egentligen, men det här var vad jag hittade.
Ska nog sätta dem på insidan så kan jag spackla upp mer kona.

Får se hur formen går ihop med det kantiga luftintaget :scratch:
Det borde ju funka med de runda lysena.
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

j björk skrev:Formen är väldigt stadig, det är nog ingen risk att den rört sig.
Jag har inte lyft eller bänt på den eller något heller.

Jag använder norpol vaxet, samma som du hade.

Det borde inte vara från gjutningen innan mig tycker jag, för det var inte samma problem med krakelering förra försöket. Dock tror jag det fanns någon liten.

Jag vaxade dock ganska mycket, tror det blev 5 ggr innan första gjutningen.
Sedan tvätt och 3 vaxningar innan gjutning 2.
Var det för mycket kanske?
Njae...tycker det låter lagom med antalet vaxningar...man sparar ju formen på så vis...
Kan undra om det är schampot vid tvättningen som busar??? :scratch:
Skall höra med min lokala båtbyggare om problemet...han om någon borde veta med 50års vetskap av glasfiberbyggande...
Men jag kan också råka ut för en massa krångel ibland som innan funkat utan några som helst problem...

Fronten= :thumbright: do it in carbon... :hihi:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Dom dära bakstötfångarna är inte roliga att jobba med :thumbdown:

http://www.garaget.org/?car=68670&image=1427085

Min bakre är ju i glasfiber.
165 cm bred ytterbredd
75 cm djup från hjulhus till ytterkant "gummit"

Om det kan tänkas vara något har jag en halvdan form du kan låna.
(Du kanske tittade på den vid ditt studie besök?)

Kapar man bort den undre delen är den ju ganska lik 3,0ans
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har varit iväg och "semestrat" nu i några dagar.
Låvade några kompisar att umgås lite, och inte bara jobba hela tiden :wink:

Kom hem ikväll så det har inte blivit så mycket gjort, men har iaf. slipat skärmkanterna:

Bild

Nu ska det bara på lite klarlack också.

Har lyckats få loss fronten också, det var jäklar ingen lek..

Bild

Bild

Vad lite tejp kan sitta, det följde med lite färg och så där :wink:

Hmm, Daniel, kan nog mycket väl ha sett den..
Men det var ju en del annat att titta på också, kommer inte riktigt ihåg :doh:

Jag får väl mäta lite sedan och kolla.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jobbat vidare lite med spoilern:

Bild

Första och antagligen ganska långt från sista spacklingen :doh:

Fått färg på skärmkanterna:

Bild

Färgsprutan skulle ju förstås "spotta" en del, fick lägga på ganska mycket för att det skulle flyta ut ordentligt.
Det flöt lite för bra på den ena :roll:
Blir till att våtslipa lite.

Har fått en rörstump och klamma av moggemx, tackar :thumbright:

Bild

Hmm, 5" rör..
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

:thumbright: Blir sjuuukt frään! Vill ha, vill ha...
Magnus Helin 0707816992
mbma
För mycket laddtryck
Inlägg: 317
Blev medlem: tor aug 27, 2009 12:48 pm
Ort: karlshamn

Inlägg av mbma »

nej nu får du visa upp något nytt tycker jag, du ligger ju på sida två din slöfock :lol: hehe

nej men händer det något här? : ) eller du jobbar på för mycket och har andra saker som tar upp tiden?
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jisses vad bra det blir, du har verkligen fått in snitsen med glasfibern nu =)

Gillar designen på fronten den kommer nog göra sig bra till resten av bilen. När du ändå håller på med grunden för den kanske de är läge att förbereda för dragögla med? Men det har du säkert redan tänkt på.

Mvh
Cristofer
Skriv svar