Gordons Mercedes 190E 16V, 9.98 238 och etta på Action Meet!
vi drack bärs i en husvagn strax bakom din bil i fredags, vad var det som havererat för dig?
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
affe.andersson@hotmail.com
Jag och min polare Andreas Karlsson(Silver S2) körde i fredags morse till Mantorp med våra bilar.
Väl framme och igenom besiktningen så bestämmer sig tvåans grenrörspipa för att spricka rakt av inne mot toppen. Jag blev lite halvsur för man hade ju tänkt att prova rätt många repor.
Efter ett litet tag kom jag på att J Björk bor väldigt nära, så jag slog han en signal, och som tur väl var han i garaget(som vanligt
) och han ställde upp på att hjälpa mig att svetsa ihop röret. Många tack!
Sen vart det bara att mecka bort röret vilket inte är det lättaste, men det gick med lite vilja.
12 timmar senare satt röret äntligen på plats och uppstart av motorn blev runt 23 på kvällen. Det firades med en launch och två burkar öl!:thumbright:
Felet berodde på att jag inte hade dragit åt en stötta som avlastar grenröret från turbons vikt. Det blev kraftiga vibrationer vid ca 2500rpm på ditresan... Det frestar på röret det. Skruvar till det tiggde jag till mig av Jonas Björk!
På lördagen vart det bara lite småfix, jag justerade gasstoppet lite för att minimera risken för att inte få full öppning på spjällen och efterdrog toppen. Det kändes vettigt när jag hade åkt 22mil med bilen på ditvägen.
De enda sakerna som strulade under dagen var att jag glömde tändningen på en gång så att batteriet tog slut, men som tur väl hann vi kabla igång den innan den repan. Sen brinner en plastslang av som är till tomgångsmotorn lite då och då, men det ska nog gå att lösa.
Angående körningarna så spann jag bort mig på alla repor utom Nr4 som jag slirade iväg med kopplingen på.
Repa:
Nr 1: 6.92@178; 10.41@222.8 1.81 med 1.5bar 1-2an;1.8bar 3-4an
Nr 2: 6.87@178; 10.33@228.4 1.85 med 1.5bar 1-2an;1.8bar 3-4an
Nr 3: 7.31@161; 11.19@209.1 1.76 med 1.5bar 1an; 2.1bar 2an; 2.2bar 3-4an Denna repan spann det på tvåan och trean. Hade även sänkt däcktrycket här.
Nr 4: 6.80@183; 10.18@235.6 1.77 med 1bar 1an; 2bar 2an; 2.2bar 3-4an. Denna repa utan hjulslir och mer luft i däcken igen.
Nr 5: 7.21@180; 10.62@234.9 1.95 med 1bar 1an; 2bar 2an; 2.2bar 3-4an. Spann bort mig i starten igen...
Sen blev det inte mer åkt på banan, utan det blev att byta bakhjul och styra hemåt istället!
Det man kan säga är att jag blev sjukt sugen på att ta nian under dagen, men det blev inte så. Men jag är väldigt nöjd med att bli tvåa i denna tuffa klass!
Lite mer rutin på bilen hade nog inte skadat, med tanke på att jag är ringrostig och att det mesta på bilen är nytt för i år så kunde nog inte gått mycket bättre!
Sen har jag fått förnyat förtroende för motorn, vid 2.2bar går spridarna på 93% duty cycle och verkar ju lämna en del effekt för att vara gatmappad av mig!
Nu är det dags att sova!
Väl framme och igenom besiktningen så bestämmer sig tvåans grenrörspipa för att spricka rakt av inne mot toppen. Jag blev lite halvsur för man hade ju tänkt att prova rätt många repor.
Efter ett litet tag kom jag på att J Björk bor väldigt nära, så jag slog han en signal, och som tur väl var han i garaget(som vanligt

Sen vart det bara att mecka bort röret vilket inte är det lättaste, men det gick med lite vilja.
12 timmar senare satt röret äntligen på plats och uppstart av motorn blev runt 23 på kvällen. Det firades med en launch och två burkar öl!:thumbright:
Felet berodde på att jag inte hade dragit åt en stötta som avlastar grenröret från turbons vikt. Det blev kraftiga vibrationer vid ca 2500rpm på ditresan... Det frestar på röret det. Skruvar till det tiggde jag till mig av Jonas Björk!
På lördagen vart det bara lite småfix, jag justerade gasstoppet lite för att minimera risken för att inte få full öppning på spjällen och efterdrog toppen. Det kändes vettigt när jag hade åkt 22mil med bilen på ditvägen.
De enda sakerna som strulade under dagen var att jag glömde tändningen på en gång så att batteriet tog slut, men som tur väl hann vi kabla igång den innan den repan. Sen brinner en plastslang av som är till tomgångsmotorn lite då och då, men det ska nog gå att lösa.
Angående körningarna så spann jag bort mig på alla repor utom Nr4 som jag slirade iväg med kopplingen på.
Repa:
Nr 1: 6.92@178; 10.41@222.8 1.81 med 1.5bar 1-2an;1.8bar 3-4an
Nr 2: 6.87@178; 10.33@228.4 1.85 med 1.5bar 1-2an;1.8bar 3-4an
Nr 3: 7.31@161; 11.19@209.1 1.76 med 1.5bar 1an; 2.1bar 2an; 2.2bar 3-4an Denna repan spann det på tvåan och trean. Hade även sänkt däcktrycket här.
Nr 4: 6.80@183; 10.18@235.6 1.77 med 1bar 1an; 2bar 2an; 2.2bar 3-4an. Denna repa utan hjulslir och mer luft i däcken igen.
Nr 5: 7.21@180; 10.62@234.9 1.95 med 1bar 1an; 2bar 2an; 2.2bar 3-4an. Spann bort mig i starten igen...
Sen blev det inte mer åkt på banan, utan det blev att byta bakhjul och styra hemåt istället!
Det man kan säga är att jag blev sjukt sugen på att ta nian under dagen, men det blev inte så. Men jag är väldigt nöjd med att bli tvåa i denna tuffa klass!
Lite mer rutin på bilen hade nog inte skadat, med tanke på att jag är ringrostig och att det mesta på bilen är nytt för i år så kunde nog inte gått mycket bättre!
Sen har jag fått förnyat förtroende för motorn, vid 2.2bar går spridarna på 93% duty cycle och verkar ju lämna en del effekt för att vara gatmappad av mig!
Nu är det dags att sova!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Det var så lite så, kul att det fungerade sedan
Och fort gick det ju också

Och fort gick det ju också

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Tack för kommentarerna.
Jag går i funderingar på att byta växellåda till en från en dieselbil.
nu har jag följande hastighet vid 8500rpm:
1an 85 diesel 69
2an 145 diesel 125
3an 217 diesel 196
4an 291 diesel 291
5an 360 diesel 360
Vad tror ni om det?
Det borde vara lättare att komma iväg med tanke på slir, men samtidigt mer kraft i backen.
Mvh Gordon
Jag går i funderingar på att byta växellåda till en från en dieselbil.
nu har jag följande hastighet vid 8500rpm:
1an 85 diesel 69
2an 145 diesel 125
3an 217 diesel 196
4an 291 diesel 291
5an 360 diesel 360
Vad tror ni om det?
Det borde vara lättare att komma iväg med tanke på slir, men samtidigt mer kraft i backen.
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Jo lite steg blir det. Hittade en jätteschysst sida för uträkning av sånt:Dennis Öhman skrev:Blir stort steg 3an till 4an
http://www.gtsparkplugs.com/GearCalc.html
Diesel:
Gear Change RPM drop (change @7500) RPM drop (change @8500)
*************************************************************
1->2 -3346 (To 4154) -3792 (To 4708)
2->3 -2760 (To 4740) -3128 (To 5372)
3->4 -2349 (To 5151) -2662 (To 5838)
4->5 -1500 (To 6000) -1700 (To 6800)
*************************************************************
Bensinlåda:
Gear Change RPM drop (change @7500) RPM drop (change @8500)
*************************************************************
1->2 -3054 (To 4446) -3461 (To 5039)
2->3 -2500 (To 5000) -2833 (To 5667)
3->4 -1852 (To 5648) -2099 (To 6401)
4->5 -1500 (To 6000) -1700 (To 6800)
*************************************************************
Mitt register skall nog klara ut att köra med en sådan låda, men det gäller att inte växla för tidigt då. Jag tror jag måste prova iaf!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Här är ett klipp på två av helgens repor, den första och den bästa.
Man ser klart att fjädrarna är hårda bak, frågan är om det blir bättre med mjuka? Kanske blir det lite lättare att starta utan att slå loss hjulen?
http://www.youtube.com/watch?v=34z3wp-CYt8
Tack David Johansson "DJFOTO.SE"
Man ser klart att fjädrarna är hårda bak, frågan är om det blir bättre med mjuka? Kanske blir det lite lättare att starta utan att slå loss hjulen?
http://www.youtube.com/watch?v=34z3wp-CYt8
Tack David Johansson "DJFOTO.SE"
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Jag har sedan ett tag handlat på mig 530D låda, så man kan vara lite säkrare på att ta sig från och till tävling. Detta ska vara en av de grövsta lådorna man kan få tag i när det gäller fempet.
Den ska inte på riktigt ännu, då jag måste korta kardan och ha tag i en ny lamell och lite så.
Idag hade jag inte så mycket att göra, så jag tänkte att jag skulle försöka ge mig på att fixa till en tronarvinge till min nuvarande låda.
Jag åkte bort till Mercedes i Växjö och snackade med en jag känner där om han hade någon kass liggandes... Till slut hittade vi en låda i containern som var från en Sprinter så den fick duga som svepdonator. Det tackar vi för!
ZF TDS; ZF 530D; Sprinter





Sen har jag försökt koppla in flat shift med en mikrobrytare på kopplingspedalen, men inte fått det att funka riktigt.
Jag hade gjort en liten miss i programvaran.
Tyvärr har jag inte hunnit tanka in ändringarna och provat ännu.
Den ska inte på riktigt ännu, då jag måste korta kardan och ha tag i en ny lamell och lite så.
Idag hade jag inte så mycket att göra, så jag tänkte att jag skulle försöka ge mig på att fixa till en tronarvinge till min nuvarande låda.
Jag åkte bort till Mercedes i Växjö och snackade med en jag känner där om han hade någon kass liggandes... Till slut hittade vi en låda i containern som var från en Sprinter så den fick duga som svepdonator. Det tackar vi för!
ZF TDS; ZF 530D; Sprinter





Sen har jag försökt koppla in flat shift med en mikrobrytare på kopplingspedalen, men inte fått det att funka riktigt.
Jag hade gjort en liten miss i programvaran.
Tyvärr har jag inte hunnit tanka in ändringarna och provat ännu.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
denna är ändå bäst.. http://www.youtube.com/watch?v=3Q4yjgtR ... re=related
varför åker du inte med mb:s ZF?? det åks ju med över 800nm med dessa utan bekymmer? passar ju dessutom bolt-on
varför åker du inte med mb:s ZF?? det åks ju med över 800nm med dessa utan bekymmer? passar ju dessutom bolt-on
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK
W123 DIESEL~274HK
Hej!
Jo det kanske funkar med en sådan låda, men när jag byggde om fanns ingen kunskap om vilka Mercedeslådor som var bra. Iaf hade ingen sagt det till mig. Jag skulle tro att min motor ligger på runt 800Nm nu och då vill man ju gärna ha lite marginal.
Med BMW är det enklare. Utbudet är mycket större och de är bevisat stabila, lättväxlade och tål mycket stryk. Priset är inte så farligt heller faktiskt.
Jag ångrar inte en sekund att jag bytte till M3 låda.
Hade jag knäckt en Merca ZF och inte hittat en ny hade det ju varit lite jobbigt.
Sen sparar jag ju några hundradelar på att inte ettan är framåt på BMWs lådor
Jo det kanske funkar med en sådan låda, men när jag byggde om fanns ingen kunskap om vilka Mercedeslådor som var bra. Iaf hade ingen sagt det till mig. Jag skulle tro att min motor ligger på runt 800Nm nu och då vill man ju gärna ha lite marginal.
Med BMW är det enklare. Utbudet är mycket större och de är bevisat stabila, lättväxlade och tål mycket stryk. Priset är inte så farligt heller faktiskt.
Jag ångrar inte en sekund att jag bytte till M3 låda.
Hade jag knäckt en Merca ZF och inte hittat en ny hade det ju varit lite jobbigt.
Sen sparar jag ju några hundradelar på att inte ettan är framåt på BMWs lådor

Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h