8v eller 16v till 270 hk?

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kadett4wd skrev:
men det som är viktigt i mina ögon är juh 'trapped volume'
den volymen färskgas man lyckas fånga in och slutligen förbränna.
Och att denna inte är onödigt uppvärmd...

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har funderat på att dra en hel motor och på så sätt helt simulera pumpningen. Men hur ska jag då mäta flödet? Avgas i en pumpad motor kommer ju att strypa då. Jag får ha ett medelplenumtryck som motsvarar medelvärdet över insugningstakten. Annars får jag mäta luftflödet direkt i en motor på en bromsbänk och det blir mer komplicerat. Tanken var bara att försöka få till ett pulserande flöde på insug för att nåt så när kunna se skillnader mellan statiskt och dynamiskt flöde. Jag kör hela insugningskanalen med insug och förgasare. jag kan inte simulera vad som händer under överlapp exakt men jag kommer att ha ett undertryck i förbränningsrummet över hela insugningstakten. Ramningen märks nog ändå mot den stängande ventilen fast inte trycket stiger i cylindern.

Erland.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Flödet kan du väl mäta med en luftmängds/massemätare som man gör i ett insprut :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Visst kan jag det men hur mycket som helst kan läcka ut under överlapp. Det är möjligt att få ett VE på 130% fast bara 110% stannar kvar i motorn. Dessutom är det bra mycket enklare att göra bägge testen i flödesbänken med så få yttre påverkningar som möjligt så att man isolerar det man vill testa.

Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Spelar det nån roll?

Det är juh mängden man lurat in i cylindern som är den viktiga.
att det läcker ut i overlap spelar ingen roll, så länge det drar in en större luftmassa än testet innan så har man juh dragit in just en större luftmassa.

det var juh detta jag menade vad ett riktigt grenrör kan göra för motorn, det kan man inte simulera med en 'oförbränd cykel'
men man kan få ett rejält hum om motorn drar i sig luft eller om den spottar ut den i insuget igen.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Erland: Kan ikke man ta "pulsed flow" i CFD? Thomas på www.atomracing.se bor jo bare 10-12 km fra deg...
-Bjørn
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tyvärr så går Thomas på Atom racing inte att prata med. Jag kan det inte och jag känner ingen annan här som kan det heller. Jag har försökt men han sa bara att jag skulle släcka ner min hemsida för att den informationen behövde bara vi trimmare ha. Sen slutade han bara att svara i telefon och jag slutade att ringa. Synd för vi kunde säkert haft mycket utbyte men det är inte många trimmare som vill prata med mig. Inte öppet i varje fall men jag får många email om designhjälp. Då menar jag företag och inte privatpersoner. Sen står det aldrig något om att jag hjälpt till, för mycket prestige kanske? Jag bryr mig inte om prestige utan jag har bara ett brinnande intresse. När det gäller CFD så har jag aldrig sett ett sådant program som överhuvudtaget har kommit i närheten av verkligheten. Tyvärr. Som Kadett 4WD skriver så är det ju intressant att prova verkligheten också och då kan jag ju köra 3 olika test och se vad skillnaden på olika sätt att mäta blir. Flödesbänk, flödesbänk med motordriven kam och motor i bromsbänk. Jag har köpt en MJP motorcykelbromsbänk. Så fort jag har portat undan och satt ihop min 142:a så ska den få högsta prioritet.

Erland.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

hur skulle bli om man monterar en flödesbänk på avgassidan och suger igenom motorn medans den snurrar och mäter mängden luft
då kan de ju bli en liten sorts ejektorverkan och eventuellt kan de gå simulera lite överlapp med den ideen
sen kan man ju mäta ingående luft också

problemet ifall detta skulle gå är väl att de tar ett bra tag innan man lärt sig denna bänk om de alls funkar

eller tänker jag fel nu
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Problemet är att man inte får hjälp av avgastrycket för att tömma cylindern. Utan förbränning och högt tryck stryper avgas. Gashastigheten blir lägre på avgas än i verkligheten eftersom ljudhastigheten sjunker med lägre temperatur.

Erland.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Erland, du bor ju i Lund!
Kan du inte kika förbi universitetet där och fika lite med förbränningsmotornissarna o diskutera teorier?
De har 10 doktorander står det, och såna kan ju även ha lite schyssta föredrag som man kan gå på. Brukar va öppna för allmänheten att gå på. Så var det iallafall på KTH där jag gick, men ingen visste väl när det var nåt skoj så det var inte ofta de kom nån utifrån!

http://www.ce.energy.lth.se/
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har hjälpt Universitetet i Lund med en Formula SAE bil och hoppades väl få ut lite mer av det än vad jag fick. Teoretiska och praktiska kunskaper är milsvitt skilda och ibland verkar dom inte ens passa ihop.
Deras lärare förkastade alla mina teorier utan att läsa på dom för kan man inte räkna rätt i GT Power kan man inte räkna ut saker på ett enkelt sätt. De med teoretisk utbildning saknar tyvärr oftast grundförståelsen för hur saker fungerar.
Jag har försökt diskutera med Blair men det var lönlöst. Min förra lärare i matte och fysik är vice rektor för fysiska instutitionen i Lund. Jag har både ringt och mailat honom med frågor men aldrig fått ett svar.
Jag har ett fåtal personer på internet som jag kan föra vettiga diskussioner med. Problemet på ett forum som detta är prestigen. Oftast slutar en tråd tvärt så fort det börjar bli lite avancerat.
Om ingen har svaret eller inte förstår så var inte rädda att be om en förklaring. Många diskussioner tvingar en att titta på saker från många olika vinklar. Om jag blir ifrågasatt så måste jag verifiera för mig själv att jag har rätt.
Många gånger får man en liten pusselbit av någon annan som gör att man löser ett problem. Det vore kul om avancerad motorteknik kunde bli avancerad på riktigt.
För några år sen doktorerade Henrik Nordgren som håller på med roadracing på Lunds Universitet och vi blev vänner för livet. Jag får hoppas att det kommer fler som honom framöver.

Erland.
extrazz
Lite mer laddtryck

Re: 8v eller 16v till 270 hk?

Inlägg av extrazz »

Lyfter tråden lite då det står mycket matnyttigt i den.

iofs har jag själv planer på att bygga en sugmotor fast kostnaden sticker iväg rätt snabbt.
Vad Skulle behövas göras för att få ut 200häst från en b230F?
Skriv svar