Big Al skrev:Ser ut att vara nån T04 turbo. (T04B?)
49mm säger att den är lämplig runt 400 (upptill 450)hk.
70mm backwheel på det säger att turbon är som mest effektiv vid 2bars laddtryck.
Enklaste att avhjälpa problemet är att byta avgashus till ett större.
Annars är det ny turbo som är det bästa alternativet då turbon är fel för motorn.
Turbon är byggd av turbo tech.
Det är en TB03/04 turbo som skall ha en kapacitet till 350 hk, 3kanals skruvat 270graders axial-lager samt original turbin del, jag har dock bytt avgashus ifrån 0.48 till 0.63.
Turbo tech envisas med att kompressorn inte ska vara för stor och att han byggt flera sådana här aggregat tidigare till 740 turbos.
Men det är ju solklart att det inte funkar om det ska!
Står även på kvittot att max rekommenderat laddtryck är 1.5bar!
Känner mig skaplig förvirrad då du skriver 49mm inducer räcker upp till 400häst och att 70mm exducer upp till 2bars ladd..
Jag tvivlar inte på dina kunskaper, blir bara förvirrad och vill bara få problemet löst.
Vad tror ni det finns för möjligheter till att bygga om kompressorn? Som skrivet innan, kan inte ett enda skit om det här med turbos. Jag förstår konstruktionen och hur det funkar men det där med inducer,exducer trim mm är överkurs för mig.
Tacksam för all hjälp. Mvh