Problem med Surge! 740 Turbo -90

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck

Problem med Surge! 740 Turbo -90

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Pratade idag både med GIK turbo & Turbocenter angånde mitt problem med min turbo.
Verkar som om det enligt dom e surge som e problemet. Så blev så less så jag tog och plocka av turbon och rev den för att se vad det var för mått på "propellrarna" (kommer inte på vad dom heter) e amatör på det här med turbo!

Men iallafall så fick jag fram lite mått.

Kompressor: A/R 60
Inducer: 48,5-49mm
Exducer: 70mm

Avgas: 0.63
Inducer: 58.5-59mm
Exducer: 48.5mm

Mätt med skjutmått så måtten kanske inte e exakt på micromillimetern.

Lite bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Någon som kan komma med lite hjälp om vad det kan vara för något som gör att det blir surge? Jag själv kan inget alls om det här, så all hjälp jag kan få e jag tacksam för.

Mvh
Volvo 740 M50
Användarvisningsbild
Fritte
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Fritte »

Har du återcirkulerande dumpventil ? Kan vara den som läcker tillbaka till turbon och då blir de surge.
Fredrik Sandqvist

f.sandqvist@gmail.com
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

prova en turbo med purted shroud så ska det nog försvinna. kan vara turbons kompressor map som är för "bred" för motor.
är det hela tiden det blir surge eller är det vid ett visst laddtryck?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:59 am, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck

Fritte skrev:Har du återcirkulerande dumpventil ? Kan vara den som läcker tillbaka till turbon och då blir de surge.

Har jbraceparts återcirkulerande dumpventil, har testat att både spänna den och göra den mjukare, det blir samma resultat. Turbon går i surge men inte lika mkt när dumpen inte e så hårt spänd.
Volvo 740 M50
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck

ogge skrev:prova en turbo med purted shroud så ska det nog försvinna. kan vara turbons kompressor map som är för "bred" för motor.
är det hela tiden det blir surge eller är det vid ett visst laddtryck?

Kör jag upp för en normal brant backe på för hög växel så blir det surge, kör jag lång-körning och ska köra om blir det surge precis då det börjar bli övertryck i insuget. Och det vanliga kvittrandet hörs ifrån turbon.
Volvo 740 M50
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck

Big Al skrev:Ser ut att vara nån T04 turbo. (T04B?)
49mm säger att den är lämplig runt 400 (upptill 450)hk.
70mm backwheel på det säger att turbon är som mest effektiv vid 2bars laddtryck.

Enklaste att avhjälpa problemet är att byta avgashus till ett större.
Annars är det ny turbo som är det bästa alternativet då turbon är fel för motorn.
Turbon är byggd av turbo tech.

Det är en TB03/04 turbo som skall ha en kapacitet till 350 hk, 3kanals skruvat 270graders axial-lager samt original turbin del, jag har dock bytt avgashus ifrån 0.48 till 0.63.

Turbo tech envisas med att kompressorn inte ska vara för stor och att han byggt flera sådana här aggregat tidigare till 740 turbos.

Men det är ju solklart att det inte funkar om det ska!

Står även på kvittot att max rekommenderat laddtryck är 1.5bar!
Känner mig skaplig förvirrad då du skriver 49mm inducer räcker upp till 400häst och att 70mm exducer upp till 2bars ladd..

Jag tvivlar inte på dina kunskaper, blir bara förvirrad och vill bara få problemet löst.

Vad tror ni det finns för möjligheter till att bygga om kompressorn? Som skrivet innan, kan inte ett enda skit om det här med turbos. Jag förstår konstruktionen och hur det funkar men det där med inducer,exducer trim mm är överkurs för mig.

Tacksam för all hjälp. Mvh
Volvo 740 M50
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:59 am, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck

Big Al skrev:Tror poletten börjar trilla ner för mig.

T34 brukar faktiskt ha de måtten, det som skiljer motför en "vanlig Garrett" är att kompressorn är även 8bladig motför t.ex Garretts som är 7bladiga ser jag nu när jag tittar efter, så fakum är att den levererar mer luft vid lägre varvtal (större risk för surge) och har ännu lättare att klara av höga PR.
Låter iaf väldigt konstigt att ett enda blad extra på kompressorn ska göra så att du hamnar i surge. Så enormt stor skillnad ska det inte direkt vara.

Anledningen varför han rekommenderar max laddtryck 1.5bar beror nog på att det bara sitter 270lager i den.

49mm inducer räcker utan problem till 400hk teoretiskt.
Men problemet med t34:or är att både turbin är lite för liten så avgasmottrycket sticker och att kompressorn har en gammal design som har dålig verkningsgrad, så 350hk är nog inte alltför långt från sanningen.

Brukar inte Grupp A 240 ha T34 turbo? Nu är jag tyvärr väldigt dålig på volvo och vad som skiljer 240 å 740.

Bygga om kompressorn är lite småsvårt det går förståss svarva av backwheel för att få ner vid vilket laddtryck den är mest effektiv men då måste även turbon balanseras om.
Annars kan man bygga ported shroud på kompressorhuset (om det nu inte går köpa) är endel småpill men jag har själv lyckats bygga.

Hummm... Vad tycker du verkar vettigast för mig att göra i min situation?
Sälja den här turbon och köpa en annan kanske?
Volvo 740 M50
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

tror inte det er turbon som er fel her. er jo många som kjör med likadan agg utan problem. felsøka lite. prova at "dumpa" luften istellet för at returnera den
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck

Kristoffer Helle skrev:tror inte det er turbon som er fel her. er jo många som kjör med likadan agg utan problem. felsøka lite. prova at "dumpa" luften istellet för at returnera den
Kör jag men öppen dump så dör bilen på tomgång åsså får jag felkoder. Så det blir ju inte direkt något bättre resultat.

Men det är lite intressant att du skriver att det inte är turbon som e felet. Vad finns det för andra saker som spelar in?
Volvo 740 M50
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

Montera lmm på trykksidan. efter IC. men före tomgångs regulatoren. då kan du kjöra med dump hvis du vil.
Många nordmenn har kjört sånn i många år :thumbright:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck

Big Al skrev:Jag personligen skulle börja felsöka så man är säker på att det är turbon som är problemet.

Sen några saker som kanske skiljer sig på din bil mot andra.
Vad har du för laddtrycksstyrning?
Det går ju t.ex låta wg:n vara lite slappare och istället pysa upp trycket, på så sätt kan man klara surge tröskeln.
Hur är bilen mappad? Det går t.ex delvis mappa bort surge.
Vad sitter det för insugs och avgaskam på den?
Är topplocket portat?
Jah kör med original sprut/tändning, LH 2.4 Jetronic och EZ 116K.
Slangen till wg-klockan sitter på insuget och så har jag en turbosmart pys-ventil. Jag kör med original tändchip men har vikingchip i bränsleboxen.

Original topplock (530) och volvos V-kam. (V-kam Lyft: 11.37, Duration: 245.4) Körde med original-kamen tidigare (T-kam Lyft: 9.94) men det var likadan då bilen. Hade den här turbon på en annan tic tidigare, och den betedde sig ganska likt på den. Men den bilen hade motronic styrsystem med en luftmängdmätare. Så när turbon surga på den bilen stängde klaffen helt i lmm och hela bilen dog typ. Man fick fri-koppla och pumpgasa när det blev så om man höll på att sladda lite runt runt med bilen.

Skumt...
Volvo 740 M50
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck

Kristoffer Helle skrev:Montera lmm på trykksidan. efter IC. men före tomgångs regulatoren. då kan du kjöra med dump hvis du vil.
Många nordmenn har kjört sånn i många år :thumbright:

Har testat det med men tycker inte det funka något bra. När man var ute och lekte och bus-körde så orka inte intercoolern kyla luften tillräckligt så lmm när den satt på tryck-sidan blev varm som fan och resultera i att bilen gick skit.

Men men iallafall så surga turbon då också när lmm:en satt på trycksidan.
Volvo 740 M50
Skriv svar