Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I dag började jag slipa kl 7 i morse och hunnit med att fått dit kanterna runt rutorna och gjort klart all grovslipning, förutom på scoopet som jag kom på jag skulle ändra lite på, men det blir klart i morn.

Började med att märka upp med lasern och maskeringstejp för att sen spreja på tejpen och få ut formen på rutan, där kapade jag sen ett spår med vinkelslipen.
Bild

Som jag satte ned tryckluft slang i för att ha något att spackla i mot.
Bild

Sen efter några kilo spackel och några timmars slipande såg det ut så här
Bild

Lägger på ett lager filler för att kunna se alla småfel som är kvar att åtgärda.
Bild

Så här ser den ut nu
Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Fy fanken vad fint det blir, jag tar av mig hatten och bugar!

Inte nog med att det är svårt, det är massa hårt arbete också :shock:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

Ja jösses...här arbetas det på bra... :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Blir ju riktigt bra.

Känslan att lägga på slipgrunden efter allt frenetiskt spacklande och slipade är helt overklig...allt liksom bara läggs till rätta på något vis.

Har fått möjligheten att känna den känslan några ggr...helt fantastiskt...

För du timdagbok? Riktigt roligt att bläddra igenom när det gått en tid...eller så undrar man kanske bara vad man håller på med... :lol:

Ahh riktigt roligt detta... :thumbright: kämpa på!
Användarvisningsbild
LarsAllan
För lite laddtryck

Inlägg av LarsAllan »

Har inte följt projektet på mycket länge, men det var en glad överaskning att se att du har kommit så långt.
Nu ägare av en Impreza WRX STi Type RA -99. /Erik Lund
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Heggen skrev:Ja jösses...här arbetas det på bra... :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Blir ju riktigt bra.

Känslan att lägga på slipgrunden efter allt frenetiskt spacklande och slipade är helt overklig...allt liksom bara läggs till rätta på något vis.

Har fått möjligheten att känna den känslan några ggr...helt fantastiskt...

För du timdagbok? Riktigt roligt att bläddra igenom när det gått en tid...eller så undrar man kanske bara vad man håller på med... :lol:

Ahh riktigt roligt detta... :thumbright: kämpa på!

Jag skulle säga att det är tvärtom med slipgrunden, helt plötsligt ser man alla fel som är. I dag har jag hittat jättemånga småfel och ett par större. För närvarande ser bilen ungefär lika olikfärgad som innan slipgrunden, med enda skillnaden att det är grott på botten och inte vitt.
Men efter nästa slipgrund borde det börja närma sig.

Jag för inte tiddagbok över det här bygget, det får ta den tid det tar.
När jag byggde Spriten förde jag tiddagbok och det kom upp i ca 3500 arbetstimmar och då var inte fundering, städning och inköp av delar inräknad så det var nog säkert närmare 10000timmar på den.
Dallleee
För mycket laddtryck

Inlägg av Dallleee »

Så j*vla fränt :) Ska bli kul å se slutresultat :thumbright:
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

Ajden skrev:
Jag skulle säga att det är tvärtom med slipgrunden, helt plötsligt ser man alla fel som är. I dag har jag hittat jättemånga småfel och ett par större. För närvarande ser bilen ungefär lika olikfärgad som innan slipgrunden, med enda skillnaden att det är grott på botten och inte vitt.
Men efter nästa slipgrund borde det börja närma sig.

Jag för inte tiddagbok över det här bygget, det får ta den tid det tar.
När jag byggde Spriten förde jag tiddagbok och det kom upp i ca 3500 arbetstimmar och då var inte fundering, städning och inköp av delar inräknad så det var nog säkert närmare 10000timmar på den.
Jo iochförsig är det så...slipgrunden visar ju trots allt det som inte är bra också. Men man känner ändå att nått man spacklat på en tid börjar ta form så att säga.

Oja timmarna har en tendens att flyga iväg...det känner man nu när man bygger hus å verkstad och allt...var tog mina 6 veckor långa semester vägen??? :scratch:

Skall bli spännande å se hur resultatet blir när du lägger topplacken på pluggen eller kör du endast slipgrunden som topp innan vaxning?

Själv brukar jag alternera lite...ibland lack...ibland sliggrund...innan formbyggnation.

Slipa lungt :thumbright:
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

På den här blir det topplack, för jag fick tag på en skvätt gammal 2komp färg och att gjuter man direckt på sliprgrunden brukar det ha en tendens att följa med flagor upp på formen som man måste pillra loss sen.
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I kväll la vi på det sista lagret slipgrund, nu ska nog allt vara klarspacklat och ska slipa det i morn och lägga på slutgiltiga färgen på fredag, för att sen kunna börja förbereda för gjutning i helgen.

Tog ett par kort i eftermiddag innan jag började spackla på näst sista lagret bara för att kunna få några lite ljusare bilder.

Bild

Bild

En bild på hur det ser ut i "garaget" på kvällarna.

Bild
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Daniel J #43 »

Jag tittade lite på hur du byggt rattstången då jag själv håller på med min. Tänkte fråga om du svetsat fast knutkorsen direkt på splinsen på kuggstången eller hur du gjort? Har du satt vanliga eller nållagrade?

Jag är också intresserad av vad du har för material till din krängningshämmare. Har sett att det säljs hämmare som är tillverkade i Crome moly och mig veterligen är det inte ett fjäderstål så jag undrar om det går att bygga en i vanliga sömlösa stålrör som man bygger chassin av (2391, 2393?)

För övrigt är ditt bygge det mest seriösa jag sett. mvh Daniel
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

kanske kan vara idé att släpa ut den (om det går att lyfta den utan att ha sönder den dvs) och titta från lite håll på olika vinklar hur det ser ut både generellt och symetrin.

Säkert jag som inte har det hela klart, men bollar upp det iaf, ut i fall att... Tänkte på de smala hjulhusen och styrutslagen? lirar det?
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Jag gjorde en ny splinsning som jag svetsade fast knutkorset i. Dom knutkors jag använder nu kommer jag nog byta ut för att dom där industrikorsen tål tydligen inte riktigt de krafter som är i styrningen, blir att jag köper en gammal strystång och tar korsen i från.

Det går tyvärr inte att flytta på den då kommer den att ramla sönder.

Det gick lite snabbare att slipa det sista än vad jag räknat med så vi blåste på ett lager grön färg för att få en slät och blank yta.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Ser grymt ut, hade varit jävligt häftigt om du fick den gatlegal också :thumbright:
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Helt otroligt :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nu banan, det tar sig. :shock: :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar