BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ojoj jag vet inte riktigt var jag ska börja....
Erland, Jag har också använt AlSi5 till mina fälgar. Sid 39 i tråden är lite bilder.
Ännu verkar det hålla, att borra ett hål i slutet av sprickan och göra ordentlig fogberedning innan man blåser på med TIG är nog det bästa jag kan rekommendera.
Ang. däcken, alltså när jag köpte fälgarna så fick jag med två 255/40-17 Kumho Ecsta KU31.
"Tyvärr" fanns inte detta mönster längre att få tag på i 225/45 så jag köpte två Michelin Pilot Sport 3 fram.
Jag vart för snål att köpa två 255/40 Michelin när jag redan hade mina Kumho
Men jag får säga att den går fint på vägen och det bettar bra i asfalten
IDAG
Har jag vart i Knutstorp på BMW Klubb träff.
Hade inga egentliga funderingar på väg ner, vart mest glad att fälgarna vart på och att bilen lullade så fint söderut på E6an.
En bit ner pratar jag med en Fredrik från Ljungby och kollar om dom också är på väg, det var dom och han frågar om jag ska bromsa bilen, hmm njaee, eh.. hmm...
Pontus min CO-Driver hetsar lite, men jag låtsas opåverkad.
Väl nere på plats parkerar jag bilen på utställningen och efter ett tag går vi ner och pratar lite med Bert-Ola på Masens Motor.
Det har regnat ganska bra och regnar igen, jag kände att ska den bromsas 2010 så är det nu, Bert-Ola känns trygg bakom spakarna, och med ca. 20 grader i luften så är tempen helt OK.
OCH ?
Jag stirrar på alla mätare samtidigt på Laptopen.

Bert-Ola spakar (gasar)
Laddtryck med ramp upp till strax över 1,0 bar

Och så dom roliga pappren, dock med två "dippar" på 25Nm vid 3000 och 3500 Rpm. ?

Och så givetvis ett svep från loggen.

Jag kan inte ännu lista ut att "dipparna" är något annat än en "egenhet" på motorn, då jag inte kan se något som avviker i Loggen.
Loggen är den "blå" kurvan, den röda råkade Bert-Ola köra på 5an.
Så alltså 360 WHP som dom säger.
Eller 390 Hp i motorn @ 5000 Rpm. räknat på 11% förluster i drivlinan.
Men det roligaste på denna motorn. (Eftersom detta är vad jag ville ha)
Över 300Nm från 1500 Rpm.
Över 500Nm från 2700 Rpm.
Max 595Nm@4200 Rpm.
Som jag brukar säga, den går som en bra Turbodiesel upp till 2500Rpm. sen bara ökar det
Jag känner mig riktigt nöjd och effekten vart ganska i linje med vad jag hoppades på, jag brukade gissa "över" 350 om någon frågade, och det vart ju närmare 400 faktiskt.
Givetvis kan man få bättre effekt på 1,0 bar med ett stort aggregat, med denna motorkaraktären passar mig och bilen klockrent.
Bild från utställningen, man kan ana Ernelands B7 Turbo i bakgrunden.

Äh va fasen, en bild till orkar vi nog med. (från igår)

Slut på en ganska lång dag, ska nog ta mig en ÖL i soffan och begrunda dagen.
A justde 32mil och 32liter bensin för denna dagen, räkna kan ni göra själva
Erland, Jag har också använt AlSi5 till mina fälgar. Sid 39 i tråden är lite bilder.
Ännu verkar det hålla, att borra ett hål i slutet av sprickan och göra ordentlig fogberedning innan man blåser på med TIG är nog det bästa jag kan rekommendera.
Ang. däcken, alltså när jag köpte fälgarna så fick jag med två 255/40-17 Kumho Ecsta KU31.
"Tyvärr" fanns inte detta mönster längre att få tag på i 225/45 så jag köpte två Michelin Pilot Sport 3 fram.
Jag vart för snål att köpa två 255/40 Michelin när jag redan hade mina Kumho

Men jag får säga att den går fint på vägen och det bettar bra i asfalten

IDAG
Har jag vart i Knutstorp på BMW Klubb träff.
Hade inga egentliga funderingar på väg ner, vart mest glad att fälgarna vart på och att bilen lullade så fint söderut på E6an.
En bit ner pratar jag med en Fredrik från Ljungby och kollar om dom också är på väg, det var dom och han frågar om jag ska bromsa bilen, hmm njaee, eh.. hmm...
Pontus min CO-Driver hetsar lite, men jag låtsas opåverkad.
Väl nere på plats parkerar jag bilen på utställningen och efter ett tag går vi ner och pratar lite med Bert-Ola på Masens Motor.
Det har regnat ganska bra och regnar igen, jag kände att ska den bromsas 2010 så är det nu, Bert-Ola känns trygg bakom spakarna, och med ca. 20 grader i luften så är tempen helt OK.
OCH ?
Jag stirrar på alla mätare samtidigt på Laptopen.

Bert-Ola spakar (gasar)

Laddtryck med ramp upp till strax över 1,0 bar

Och så dom roliga pappren, dock med två "dippar" på 25Nm vid 3000 och 3500 Rpm. ?

Och så givetvis ett svep från loggen.

Jag kan inte ännu lista ut att "dipparna" är något annat än en "egenhet" på motorn, då jag inte kan se något som avviker i Loggen.
Loggen är den "blå" kurvan, den röda råkade Bert-Ola köra på 5an.
Så alltså 360 WHP som dom säger.
Eller 390 Hp i motorn @ 5000 Rpm. räknat på 11% förluster i drivlinan.
Men det roligaste på denna motorn. (Eftersom detta är vad jag ville ha)
Över 300Nm från 1500 Rpm.
Över 500Nm från 2700 Rpm.
Max 595Nm@4200 Rpm.
Som jag brukar säga, den går som en bra Turbodiesel upp till 2500Rpm. sen bara ökar det

Jag känner mig riktigt nöjd och effekten vart ganska i linje med vad jag hoppades på, jag brukade gissa "över" 350 om någon frågade, och det vart ju närmare 400 faktiskt.
Givetvis kan man få bättre effekt på 1,0 bar med ett stort aggregat, med denna motorkaraktären passar mig och bilen klockrent.
Bild från utställningen, man kan ana Ernelands B7 Turbo i bakgrunden.

Äh va fasen, en bild till orkar vi nog med. (från igår)

Slut på en ganska lång dag, ska nog ta mig en ÖL i soffan och begrunda dagen.
A justde 32mil och 32liter bensin för denna dagen, räkna kan ni göra själva

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Grattis till fin och användbar effekt!
Riktigt fin och stilren bil också, kul läsning i tråden dessutom!

Riktigt fin och stilren bil också, kul läsning i tråden dessutom!
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kul
Men går den magrare på svepet på 5:an, eller är det inte fullgas kanske?
Om man tittar på effektkurvan har ju inte den vänt neråt på den röda kurvan när ni släpper.
Skulle kanske kunna gå att hämta en del på att magra av lite på högre varv

Men går den magrare på svepet på 5:an, eller är det inte fullgas kanske?
Om man tittar på effektkurvan har ju inte den vänt neråt på den röda kurvan när ni släpper.
Skulle kanske kunna gå att hämta en del på att magra av lite på högre varv

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Allså regnig väg och fullgas och bilen svarar på mindre en en sekund och BETTAR så det bokstavligt talat kittlar i magen!
Har åkt bilar med 500hk och det är inte i närheten av denna bil!
Tack för igår Daniel, tyvärr kan jag inte bjuda på lika behaglig 32 mils tur i min bil, men om du tar med peltorlurar så har du musik iallafall!
vi ses!
Har åkt bilar med 500hk och det är inte i närheten av denna bil!
Tack för igår Daniel, tyvärr kan jag inte bjuda på lika behaglig 32 mils tur i min bil, men om du tar med peltorlurar så har du musik iallafall!

vi ses!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tack allihopa.
Erneland, japp det är kul att träffa lite av er alla "från internet"
Jonas, jag tror att Bert-Ola flyttade/ändrade lite på lambdasonden bak i slutröret mellan första och de två andra reporna?
För han kommenterade att den leanade ut lite, men sen fick vi mer lika mätvärden.
Dock tror jag som du säger att man skulle kunna plocka några hästar till med att köra lite magrare i min logg visar lambdan tom. 0,79 mot slutet.
och ca. 0,83 på bänkens Sond.
Eftersom den "röda" repan kördes på 5an så varvade det bara ca. 4800 Rpm. därav att den kurvan pekar mer uppåt i slutet.
Jag har egentligen inte finjusterat detta sen jag höjde trycket från ca. 0,8 till 1,0 bar så även tändningen är nog kanske lite onödigt låg.
Jag har bara konstaterat att den går "safe" och pysslat med mina fälgar instället
Erneland, japp det är kul att träffa lite av er alla "från internet"

Jonas, jag tror att Bert-Ola flyttade/ändrade lite på lambdasonden bak i slutröret mellan första och de två andra reporna?
För han kommenterade att den leanade ut lite, men sen fick vi mer lika mätvärden.
Dock tror jag som du säger att man skulle kunna plocka några hästar till med att köra lite magrare i min logg visar lambdan tom. 0,79 mot slutet.
och ca. 0,83 på bänkens Sond.
Eftersom den "röda" repan kördes på 5an så varvade det bara ca. 4800 Rpm. därav att den kurvan pekar mer uppåt i slutet.
Jag har egentligen inte finjusterat detta sen jag höjde trycket från ca. 0,8 till 1,0 bar så även tändningen är nog kanske lite onödigt låg.
Jag har bara konstaterat att den går "safe" och pysslat med mina fälgar instället

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Visst hade du ändå provat att höja tändningen lite grann tidigare i sommar, men att det "knastrat" lite ?
Jag tror inte det är en dum idé att köra 0.83 eller fetare på slutet då aggregaten säkert är lite stressade.
Dipparna i vrid var märkligt, är det nåt du känner i bilen? Det syns inte direkt några tecken på det i övrigt på värdena i dataloggen, vad jag kan se.
Jag tror inte det är en dum idé att köra 0.83 eller fetare på slutet då aggregaten säkert är lite stressade.
Dipparna i vrid var märkligt, är det nåt du känner i bilen? Det syns inte direkt några tecken på det i övrigt på värdena i dataloggen, vad jag kan se.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Hej! Grattis till ett bra register i motorn. Jag har exakt samma dippar vid ungefär samma varvtal när jag mäter effekten i en likadan bromsutrustning, jag känner inte dessa svackor och kan inte se något skumt i loggen ifrån bromstestet. Jag har dynotestat 2 ggr, 2008 och för ett par veckor sedan och båda gångerna har liknande svackor på vid samma varvtal trots att effekten var nästan den dubbla vid den senaste mätningen. Har inte klurat ut detta men misstänker att det är min styrdator som hittar på något, helst nu när jag ser att din kurva är likadan.
Jag kör V8 med turbo (s372) och megasquirt 2 V.3.57 med Edis 8 , jag har inte läst hela din tråd ännu men jag misstänker att du använder megalogviewer och kanske megasquirt. mvh // Kristian Englund
Jag kör V8 med turbo (s372) och megasquirt 2 V.3.57 med Edis 8 , jag har inte läst hela din tråd ännu men jag misstänker att du använder megalogviewer och kanske megasquirt. mvh // Kristian Englund
Camaro IROC Turbo 587 whp 927nm
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kristian jag kör med VEMS.
För flera år sedan bromsade jag bilen på rullar med 3,2 liters original motorn, det bromspappret visar på liknande dipp strax efter 3500 Rpm. liknande det som jag fick här nu. (Bromsades från 3000Rpm. så båda finns inta)
Eftersom loggen ser riktig ut, så är det fortfarande lite av ett
Så här i efterhand skulle man ryckt ut sladdarna till magnetventilen och kört en repa till på 0,5 bar.
Bert-Ola kanske har lite tankar kring dipparna ? (om han läser)
Dipparna i vrid känns inte vad jag tänkt på i bilen, men Bert-Ola kände det vid bromsningen tyckte han.
Mattias, ja du har delvis rätt med tändningen, det spikade efter bytet till 1.1.74
Jag tror att det skiljde lite "mot nollan" i justering på 1.0.78 och 1.1.74 mappen jag har nu, därav spikade det med "samma" tändmapp som 2009, så då sänkte jag den när jag åkte på 0,8 bar.
Men nu på 1,0bar ligger jag nog ca. 3 grader ytterligare lägre, och dessutom har jag inte provat något vidare över vridmax. (10 grader som lägst)
Men troligen rör det sig om max 3-4 grader, jag tycker att det borde gå med 16 grader@1,0bar och 6000 Rpm.
Lite egotrippat, men jag läste lite i min egen tråd, jädra intressant kring sid 26, står en hel del om tändning där som jag glömt
Får nog upprepa lite av mina övningar på detta.
För flera år sedan bromsade jag bilen på rullar med 3,2 liters original motorn, det bromspappret visar på liknande dipp strax efter 3500 Rpm. liknande det som jag fick här nu. (Bromsades från 3000Rpm. så båda finns inta)
Eftersom loggen ser riktig ut, så är det fortfarande lite av ett

Så här i efterhand skulle man ryckt ut sladdarna till magnetventilen och kört en repa till på 0,5 bar.
Bert-Ola kanske har lite tankar kring dipparna ? (om han läser)
Dipparna i vrid känns inte vad jag tänkt på i bilen, men Bert-Ola kände det vid bromsningen tyckte han.
Mattias, ja du har delvis rätt med tändningen, det spikade efter bytet till 1.1.74
Jag tror att det skiljde lite "mot nollan" i justering på 1.0.78 och 1.1.74 mappen jag har nu, därav spikade det med "samma" tändmapp som 2009, så då sänkte jag den när jag åkte på 0,8 bar.
Men nu på 1,0bar ligger jag nog ca. 3 grader ytterligare lägre, och dessutom har jag inte provat något vidare över vridmax. (10 grader som lägst)
Men troligen rör det sig om max 3-4 grader, jag tycker att det borde gå med 16 grader@1,0bar och 6000 Rpm.

Lite egotrippat, men jag läste lite i min egen tråd, jädra intressant kring sid 26, står en hel del om tändning där som jag glömt

Får nog upprepa lite av mina övningar på detta.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Grattis till riktigt fin effektkurva och en lyckad bromsning.
Hittade en liten filmsnutt som kanske kan vara kul.
http://www.youtube.com/watch?v=9MnWcV3PVVU&feature=sub

Hittade en liten filmsnutt som kanske kan vara kul.
http://www.youtube.com/watch?v=9MnWcV3PVVU&feature=sub
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Grattis till en trevlig motor med dröm motor-karaktär, Daniel!
Blir svårt för mig att dra ifrån dig
/Farre

Blir svårt för mig att dra ifrån dig


/Farre
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Vill minnas att det var ungefär 400hk vi pratade om när vi körde G-tech och gissade utifrån vikt och slutfart på 402m.Daniel-635 skrev: Eller 390 Hp i motorn @ 5000 Rpm. räknat på 11% förluster i drivlinan.
Men det roligaste på denna motorn. (Eftersom detta är vad jag ville ha)
Över 300Nm från 1500 Rpm.
Över 500Nm från 2700 Rpm.
Max 595Nm@4200 Rpm.
Värt att nämnas igen att den går riktigt gott, ser brutalt rå ut i sin enkelhet och har en väldigt clean design under huven.