får väll ta å lämna lite roligare uppdates än massa gnäll nu då
var iväg tillsammans med några polare till kinnekulle i onsdags för å testa köra lite seriöst på banan (tog med slicks å lite fila på hjulinställlningarna istället för att bara bränna däck som vanligt)
självklart han man bara köra första passet innan regnet kom
men till å från under dagen så slutade det regna så man fick en del pass då det han torka upp lite så däcktempen steg
lite finjusteringar å provkörningar så började det kännas riktigt bra.
den lättputsade 530 toppen med v kam va helt perfekt på den banan, använde mer eller mindre enbart 3an å 4an med varvtalspannet mellan 2-5000 rpm, enbart på långa rakan kunde man lägga i 5an med ca 195 km/h på mätaren innnan högfartsbööjjen, lägsta hastighet på banan var i 90 gradersböjjen innan staråmålrajkan, där var jag nerer på 50km/h men trots det kunde jag ligga kvar på 3ans växel å dra mej ut på rent vridmoment på rakan tills hjulspinn kom vid 3500 rpm å det va dags å släppa av lite å strax dra i 4an , helt perfekt
blev en hel del tuffa dueller. många som såg lätt överskade ut i depån, bla. nån s60 challangebil som ville åka ifrån mej men va tvugen att släppa av efter ett 10 tal varv , troligen pga överhettade däck/bromsar

'
samma visa med en camarocupbil som fick ge sej efter ett 10tal varv...
andra bilar på listan va nån 944turbo (porrrrche) som med fick släppa om mej efter ett gäng varv
gissar att jag låg runt 1.05-1.10 tider eller något så det va inte så våldsamt snabbt ( med hänsyn till våt/kall asfalt) men kunde ändå hålla tempot utan att överhetta vare sej motor eller bromsar
nästa uppdate kom idag, fick kammen av jens häromdagen så idag va det dags att montera...
ventiljuseteringen gick rätt snabbt å efter en varmkörning gjordes en andra justering, hamnade mellan 0.30-0.35 på samtliga ventiler.
hade ju tagit lite tider innan i loggen på hastighetsmätaren,
till min besvikelse så opå dem pullen där jag drog från 1500-varvstopp så loosade nya kammen på både 3ans- 4ans å 5ans växel.
men på dem distanser där jag drog över flera växlar vann den nya kammen...
lite loggning och justeringar visar att nya kammen tappa masssor på botten, sämmre svar på gasen mellan 1500-3000 rpm, + mer turbolagg, mellan 3000-5000 är motorn mer eller mindre densamma, men efter 5000-7000 är den nya kammen heeelt överlägsen
lite finjuseteringar med kamdrev å tändkurvan så svarar den lite bättre, nu i dagslägets å har jag kammen ställd tilll att avgasnock öppnar ca 0.5 mer vid ÖDP än insugsnock, detta ska vad jag förstått vara en ganska basic inställning som verkar funka bäst...
efter ytterligare lite justeringar i mappen med bla ökad dwell till laddvetnil i låg å mellanregister (mer motryck på låga varvtal till ovansidan av membranet) så börjar responen på gaspedalen likna den gamla och turbolagget börjar avta.
kändes ändå inte riktigt rätt så gjorde en trycksättning av IC systemet och hittar en spricka i en siliconslang, dennna har troligen varit där sedan kinnekulle då jag tyckte jag tappade lite gasrepsons redan då. byte av den slangen gjorde hela skillnaden.....
nu går den nästan lika bra på botten och mellanregister som förut men öser på betydligt bättre mellan 5000-7000
plus att den lagade slangen gjorde att jag fickk upp laddet till 2.5 bar från förut 2.1 så nu känns det som ett jävla ös igen
enda nackdelen om man nu ska vara gnällig är att den nya kammen ger något sämmmre vakum så bromsservot funkar sämmre
visserligen ingen jättekatastrof, men på bana så vill man gärna slippa all anstärngning som möjligt, speciellt när man är så extremt ovältränad som jag är