knotans 360, verision 3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

Tommy Luhr skrev:Det där är en tråkig stämpel att få, Man kan alla göra misstag.
Men då bör det vara något enstaka exemplar som felar som sedan rättas till utan krussiduller..

Men det var mycket fel du hade knotan på din topp :(
jag funderade länge om jag skulle skriva nå om detta men jag tycker inte om när sånna saker tystas ner
alla kan givetvis göra misstag men de var inte problemet i detta fall utan de var rent slarv och väldigt oseriös bearbetning och de är ju tråkigt speciellt för den som betalar
får man säga de rent ut så såg de ut som om man hade gett ett barn sin första dremel från jula och han skulle få en kexchoklad när han portat toppen klar
och sånt är aldrig kul att se när man öppnar ett paket och har betalat för en seriös topplocksbearbetning
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

nu vet jag inte alls vilken denna toppen du skriver om B_Christoffersson gäller och jag har inte något med den toppen att göra...

jag har aldrig haft några som helst bekymmer med jobben jag fått gjort från musen,

jens, toppen som kim skickade upp till det va ett projekt som va påbörjat av SAM steffansson, den va som sagt i dåligt skick redan då, men vid det tilfället så va det bara en lätt moddad b230 som efterfrågades, med max 400 körbara hässtar, trots mina varningar så ville han ha en lättare portning och jag byggde även en t4 turbo med 360 lager å lite annat till honom,
likadan topp och turbo hade vi bromsat 420 häst ur med en b21 std bottendel så det skulle han vara nöjd med hette det då...

strax efter jag va klar så hade effektmålet ökat till 500 hästar så då sa jag att släng i en enemkam (iom det va det värsta jag kände till då , dvs för 3-4 år sedan) sen fick jag lämna in toppen till musen för å få sätena mirade.

musen gjorde mao inget annat än mirafräsningen på den toppen och jag gjorde en mycket lätt portning iom jag inte tyckte dte va värt att göra mer på en topp i det skicket.

ang min egna topp så va dte en sprickfri stomme när jag började med den, jag slog isär toppen å musen bytte några ventilstyrningar samt mirafräste säten mm, jag gjorde själv val av kamaxel och gjorde ventilspelsjusteringarna osv. jag har vart grymt nöjd med toppen och den har ju funkat sjukt bra, men 200 mil utan nån som helst service förutom oljebyte slitter ner en topp, speicellt som jag är varvstoppskåt å vanligen ligger långa stunder på fullt varv... att den toppen vart sliten ser jag absolut inget galet med...

hade det bara vart slitna styrningar å säten så hade jag fixxat den toppen direkt och kört vidare, men iom det nu är sprickor som letat sej ner långt mellan insug å avgaskanalaen å har läckt komp både ut till vatten och insugskanaler så känner jag att den får ligga på is tills vintern, det är bara ett par tillfällen kvar att köra i år och motorn funkar helt ok till det den är tänkt som den är nu...
därav tänker jag inte göra nått mer med toppen eller grenröret för i år...

attt den absolut inte kommer lämna i närheten av max vad den skulle kunna göra är jag 100% medveten om, men den funkar som sagt bra till det den är tänkt... finns bra med vrid redan från 3000 rpm å fullt ladd runt 4000 sen drar den bra till 6500-7000 på de lägre växlarna vilket innebär att den spinner utan att tveka från stillastående til ca 180 km/h... det är inte tänkt att ge några 600 drivhjulshästar, är bara nyfiken på att se hur myciket man kan pressa ur en std b230ft spis med en bra kam bra turbo å ett bra sprut... jag gissar på att jag ändå kommer ganska nära 500 hästar vilket vore en kul grej...
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

[quote="knotan"]nu vet jag inte alls vilken denna toppen du skriver om B_Christoffersson gäller och jag har inte något med den toppen att göra...
quote]

de var inte mening som någon anklagelse eller nå sånt mot dig ifall du uppfattade de jag skrev på de sättet

jag har undrat vem den dära musen är sen jag såg toppen som killen komme in med på jobbet och nu fick jag ju veta de och såg även lite bilder på hans sida som bekräftade min teori

nåja nu ska jag inte surra ner denna tråd om detta
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

får väll ta å lämna lite roligare uppdates än massa gnäll nu då :hihi:

var iväg tillsammans med några polare till kinnekulle i onsdags för å testa köra lite seriöst på banan (tog med slicks å lite fila på hjulinställlningarna istället för att bara bränna däck som vanligt)

självklart han man bara köra första passet innan regnet kom :doh:

men till å från under dagen så slutade det regna så man fick en del pass då det han torka upp lite så däcktempen steg :thumbright:

lite finjusteringar å provkörningar så började det kännas riktigt bra.

den lättputsade 530 toppen med v kam va helt perfekt på den banan, använde mer eller mindre enbart 3an å 4an med varvtalspannet mellan 2-5000 rpm, enbart på långa rakan kunde man lägga i 5an med ca 195 km/h på mätaren innnan högfartsbööjjen, lägsta hastighet på banan var i 90 gradersböjjen innan staråmålrajkan, där var jag nerer på 50km/h men trots det kunde jag ligga kvar på 3ans växel å dra mej ut på rent vridmoment på rakan tills hjulspinn kom vid 3500 rpm å det va dags å släppa av lite å strax dra i 4an , helt perfekt :thumbright:

blev en hel del tuffa dueller. många som såg lätt överskade ut i depån, bla. nån s60 challangebil som ville åka ifrån mej men va tvugen att släppa av efter ett 10 tal varv , troligen pga överhettade däck/bromsar :hihi: '
samma visa med en camarocupbil som fick ge sej efter ett 10tal varv...

andra bilar på listan va nån 944turbo (porrrrche) som med fick släppa om mej efter ett gäng varv :lol:

gissar att jag låg runt 1.05-1.10 tider eller något så det va inte så våldsamt snabbt ( med hänsyn till våt/kall asfalt) men kunde ändå hålla tempot utan att överhetta vare sej motor eller bromsar :thumbright:

nästa uppdate kom idag, fick kammen av jens häromdagen så idag va det dags att montera...
ventiljuseteringen gick rätt snabbt å efter en varmkörning gjordes en andra justering, hamnade mellan 0.30-0.35 på samtliga ventiler.
hade ju tagit lite tider innan i loggen på hastighetsmätaren,
till min besvikelse så opå dem pullen där jag drog från 1500-varvstopp så loosade nya kammen på både 3ans- 4ans å 5ans växel. :doh:

men på dem distanser där jag drog över flera växlar vann den nya kammen...

lite loggning och justeringar visar att nya kammen tappa masssor på botten, sämmre svar på gasen mellan 1500-3000 rpm, + mer turbolagg, mellan 3000-5000 är motorn mer eller mindre densamma, men efter 5000-7000 är den nya kammen heeelt överlägsen :thumbright:

lite finjuseteringar med kamdrev å tändkurvan så svarar den lite bättre, nu i dagslägets å har jag kammen ställd tilll att avgasnock öppnar ca 0.5 mer vid ÖDP än insugsnock, detta ska vad jag förstått vara en ganska basic inställning som verkar funka bäst...

efter ytterligare lite justeringar i mappen med bla ökad dwell till laddvetnil i låg å mellanregister (mer motryck på låga varvtal till ovansidan av membranet) så börjar responen på gaspedalen likna den gamla och turbolagget börjar avta.

kändes ändå inte riktigt rätt så gjorde en trycksättning av IC systemet och hittar en spricka i en siliconslang, dennna har troligen varit där sedan kinnekulle då jag tyckte jag tappade lite gasrepsons redan då. byte av den slangen gjorde hela skillnaden..... :D

nu går den nästan lika bra på botten och mellanregister som förut men öser på betydligt bättre mellan 5000-7000 :thumbright:

plus att den lagade slangen gjorde att jag fickk upp laddet till 2.5 bar från förut 2.1 så nu känns det som ett jävla ös igen :D

enda nackdelen om man nu ska vara gnällig är att den nya kammen ger något sämmmre vakum så bromsservot funkar sämmre :thumbdown:
visserligen ingen jättekatastrof, men på bana så vill man gärna slippa all anstärngning som möjligt, speciellt när man är så extremt ovältränad som jag är :hihi:
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende

Inlägg av Landa_in_Racing »

Du går från klarhet till klarhet :D :thumbright:
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att du börjar få årdning på allt :thumbright:

berätta mer om tuningen, typ lambda på olika rpm/laddtryck och tändkurvan på olika rpm och belastningar.

vad hade du för vakum på vilken tomgång förut och nu? vilken lambda och tändning på tomgång?

mvh jens
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Det var fränt att få se den live. Den andas race hela den bilen.

Fick aldrig duellerat något med dig dock på Kullen.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

kul med lite berättelse om nya kammen ska med köra s200 turbo och 247 kam är de tänkt
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

ligger ca lambda 1 på tomgång och runt 20 graders tänining.
direkt vid gaspådrag ligger jag mot lambda 0.85 och vid fullt ös upp till 2 bar siktar jag på 0.8 å över 2 bar ligger jag på i krokarna 0.78.

minns inte täning vuid fullt ös nu men rätt högt typ 15 vid 4500 rpm å typ 20 grader vid varvstopp på 2.5 bar. blir ca egt 850 på 1-4an å på femman så kryper det upp mot 900...

hade tidigare typ 40-50 kpa på tomgång å nu runt 70-80 på tomgång å ungefär samma vid lugnkörning

har inte hunnit göra en redigt bra mappåning än iom jag har vart själv i gaarget senaste veckan elelr så har jag haft ungarna med så kan man inte ta några längre turer å lämna dem några längre stunder ensamma i garaget :roll:

har bara gjort korta provkörningar å loggat så vågar inte dra den fulklt på femman ännu, men det finns nog mer å hämta i körbarheten med mappningen...

ska in till tony på AGs på onsdag så får han följa med en sväng å justera det sista.

ska väll inte säga säkert ännu men har troligen en köpare som kommer ta hand om motorn om ungefär en månad, sen ska jag börja bygga M30 istället :hihi:
men vill helst få denna motorn bromsad en gång för jag är sjukt sugen att se hur mycket den lämnar, men är rätt övertgyad om att jag kommer få mer toppeffekt än den förra motorn plus minst 1000rpm bredare användbart register...

den går sjukt väl om man sedr till vad för mtoor det är. jag har nog ärligt talat inte kört nån "snabbare" motor även om jag kört många med mer toppeffekt så är denna sjukt bred å körbar i registret
Senast redigerad av knotan den mån aug 16, 2010 4:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

varför inte m50?m30 är ju sjukt tung sen vippor är väl ingen höjdare för dig som gillar varvstopp
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

micke999 skrev:varför inte m50?m30 är ju sjukt tung sen vippor är väl ingen höjdare för dig som gillar varvstopp
för att jag redabn har en m30 står...

jo jag vet detta med vippor. :doh: men ska se hur det funkar, bygger jag om för denna motorn så passar ju en s38 hybrid ganska enkelt senare omd et strular för mycket , eller om jag helt enkelt kännner för att uppgradera :thumbright:

ang vikten så är det lite av tanken, den kommer bli typ 100-150 kilo tyngre än idag,
men då kommer jag flytta vikten nästan en halvmeter bakåt i bilen vilket kommer ge mej betydligt bättre viktbalans än jag har i dagsläget...
andy_b
Forumsberoende

Inlägg av andy_b »

har en fin m30 till salu i säljes om det skulle vara intresant :D
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

som sagt så har jag redan en m30 står, och sen har polaren 2st kompletta står med :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

knotan skrev:ska väll inte säga säkert ännu men har troligen en köpare som kommer ta hand om motorn om ungefär en månad, sen ska jag börja bygga M30 istället :hihi:
jag hjälper dig annars i vinter med en värre 530 topp sen en ritning på ett optimalt grenrör och jag hanse kan fixa fram en värre turbo också då har du nog ca 150+hk på samma laddtryck utan att tappa nått på låga varvtal. spoluppen blir bättre också med ett nytt enkelt grenrör.

hur hög kompa har du och vilken klämspalt?
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jag har nog redan bestämmt mej för bmw6a ändå iom jag vart sjukt sugen på en sån i några år nu, å b230 va nog mest ett steg tebax för denna säsongen för å utvärdera om bilen som sådan skulle funka. (vilket den enligt mej gjort)

men självklart är jag tacksam för att du erbjuder dej Jens :thumbright:

jag ligger på ungefär 9.1 nu med med 2mm spalt mellan kolv/förbrännigsrum
(3mm kortare stakar med 1mm toppdeck och 2mm planad topp)
jag vet att dennna setupen är helt galen, men det blev lite som det blev efter att jag köpte stakarna med hänsyn IFALL jag skulle bygga serieladdning i framtiden med samma motor (vilket idag inte kännns aktuellt längre)

ska jag vara ärlig så har jag sån sjuk abstinens efter mera motorvolym och det vridmoment som följer sedan jag sålde supran och efter att ha åkt med ett gäng olika bmwturbos så har ju inte suget blivit mindre.

har kollat lite på strokervevar men det känns inte riktigt prisvärt, får nog stå över det tills senare...

å andra sidan så har jag flera polare som fortsatt kommer köra volvomotorer och hjälper andra folk titt som tätt bygga rödblockare för både gata å banbruk så även fast jag kommer byta motor i min egen bil så är ju volvobyggandet alltid nära tills hands...
håller på å övertalar en kollega att bygga en banbil med grund på en liknande fast lite värrre än min motor så förhoppningvis kan jag fortsätta exprimentera vidare, utan att själv behöva stå för pengarna :hihi:
Skriv svar