knotans 360, verision 3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

knotan skrev:
micke999 skrev:varför inte m50?m30 är ju sjukt tung sen vippor är väl ingen höjdare för dig som gillar varvstopp
för att jag redabn har en m30 står...

jo jag vet detta med vippor. :doh: men ska se hur det funkar, bygger jag om för denna motorn så passar ju en s38 hybrid ganska enkelt senare omd et strular för mycket , eller om jag helt enkelt kännner för att uppgradera :thumbright:

ang vikten så är det lite av tanken, den kommer bli typ 100-150 kilo tyngre än idag,
men då kommer jag flytta vikten nästan en halvmeter bakåt i bilen vilket kommer ge mej betydligt bättre viktbalans än jag har i dagsläget...
okej

blir de 3,5l nu eller?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är bra med 2-3 mm mellan kolv och topp :thumbright: lugnar förbräningen, säkert därför den håller så pass bra än fast du laddar galet mycket på hög kompa :)

en B23 axel som slipas för B230 stakar blir på 86mm och håller fint och är inte jätte dyr nuförtiden annas (mickes motor här i umeå fixar :thumbright: )
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jo jag vet att lite "mer" klämspaltsmellanrum minskar risken för spik, men lär väll även vara en del i att den inte svarar riktigt bra innan laddet kommer???

nu ska ni ju inte tolka mej som att jag tycker den är trött, den är fortfarande helt hysterisk efter att jag nu väl fått det mesta injusterat,
jag och alla som åkt med i bilen är sjukt imponerade hur fort det kan gå med så enkel motor..... jag är helt övertygad om att sprutet i kombination med en sjukt bra turbo är "hemligheten"
att sen kammen fick motorn att dra upp tilll 7500 med en mer eller mindre std 530 topp är ju ännu ballare :thumbright:

idag fick jag iallafall byta bultar mellan grenrör och turbon, körde iorginal m8 bult och flänsmutter hitills men dte ville ju bara gänga ut sej å tillslut efterdrog jag av en pinnbult. bytte till rejäla avgaspinnbult från lokala rejsshoppen i m10 å sen nordlockbricka plus stukade kopparmuttrar,m så om det lossnar nu igen vetefan vad mer man kan göra :hihi:

ja M30 maskinen blir till en början en vanlig 3.5 liters med lite "normalportning" och marginellt hårdare fjädertryck. med orignalkam då...
vill inte lägga en krona mer än nödvändigt på den motorn till en början då jag vill utvärdera hur det funkar osv innan man plöjjer kontanter... kanke man tröttnar eller bryter vipparmar direkt så kan man ju redan under vårkanten byta till s38 toppen...
siktar på å vara klar med motobytet och torpedvägg/ny framvagn å nytt golv innan årskiftet, sen tar jag vidarebyggnationer på karossen och bakvagnen ska moddas lite under våren isåfall så den är redo innan säsongen drar igång.
därav att jag känner att det börjar bli dags att riva snart..

köparen på motorn vil ha den så snart som möjligt (innan jag hinner köra sönder kanke :hihi: )
och sista körningarna jag tänkt köra på är under två första veckorna i september så det blir ju rätt lagom.....
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

jaa.. M30 nu börjar de juh låta som en plan! :thumbright: :hihi:
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

E34 RRT skrev:jaa.. M30 nu börjar de juh låta som en plan! :thumbright: :hihi:
:hihi:
ja visst gör det.

var delvis innne på en hederlig gammal 7mgte med, men dem är svåra att hitta idag å dessutom "bara" 3 liter :hihi:
andy_b
Forumsberoende

Inlägg av andy_b »

knotan skrev:som sagt så har jag redan en m30 står, och sen har polaren 2st kompletta står med :hihi:
min är helsmidd med portad topp med kam vippor och fjädrar klart :)
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

det lät dyrt... :roll:
andy_b
Forumsberoende

Inlägg av andy_b »

knotan skrev:det lät dyrt... :roll:
mjooo .. beror ju på vad man jämför med ...
byggdes för att hålla 700whp iaf
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

då återstår bromsning nästa söndag på TPC träffen sen efter det ska motorn säljas.
men jag kommer bygga en ny liknande 2.3 "budgetmotor" och ha kvar i 360in, sen kommer jag skaffa ett lite sidoprojekt med mer gatinriktat stuk.

då kan jag köra lite med 360in på isen i vinter eller nått sånt :thumbright:
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av MadMange »

knotan skrev:sen kommer jag skaffa ett lite sidoprojekt med mer gatinriktat stuk.
"litet" är ju jävligt sant.. haha :lol:
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
ErikR
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikR »

MadMange skrev:
knotan skrev:sen kommer jag skaffa ett lite sidoprojekt med mer gatinriktat stuk.
"litet" är ju jävligt sant.. haha :lol:
Word!
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

Jo de kan man väll verkligen säga ;)
Micke Grönlund
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

sådär ja, nu är motorn ur och nya ägaren hämtar den på fredag.

ska fixxa lite med bilen så hjulupphägningen är korrekt sen ställer jag undan den tills vidare i ett avskilt gaarge så jag slipper se den ett tag, har blivit lite väl mycket skruva på sistonede så ska bli skönt å få lite plats för annat ett tag.

men ska köpa en hel donatorbil å ta saker ifrån så då tar man nog den motorn å byggger iordning lite för vintersäsongen om det skulle råka bli nån is i år (vilket jag iofs inte tror)

här kommer lite film från sista körningen för i år, ::)
blev ju lite väl spännnande på mantorp där ett tag på slutet HAHAH

http://www.streetfire.net/video/tpc-trf ... 057022.htm
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

najs film!! specielt börnisen på slutet!! :hihi: :thumbright:
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av MadMange »

Slängde upp den på tuben också -->> http://www.youtube.com/watch?v=H0szum-0urk
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Skriv svar