B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)
Blir lite sugen å komma dit som (Oanmäld?) åskådare
Kul å träffa lite folk!
Och kör ju ändå förbi Görans verkstad 3-4 gånger i veckan (Ormeshaga ligger i Lessebo kommun, om det var nån som ville veta
)
Inte för att man behöver komma dit å störa er i dom allra "viktigaste" diskutionerna, Men stanna till å träffas (snacka skit?) en stund borde väl va okej???

Och kör ju ändå förbi Görans verkstad 3-4 gånger i veckan (Ormeshaga ligger i Lessebo kommun, om det var nån som ville veta

Inte för att man behöver komma dit å störa er i dom allra "viktigaste" diskutionerna, Men stanna till å träffas (snacka skit?) en stund borde väl va okej???
David B
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
jag tycker att de värsta när man portat gjutjärnstoppar är allt man äter och luktar på blir som sött smak av
och sen när man nyser sig så blir de kolsvart i pappret och de är nog inte så nyttigt
du har ingen bild erland på ett sådan dära dragskåp
vad jag hörd kan man få stendamslunga av att porta gjutjärnstoppar om ventilationen är dålig
och sen när man nyser sig så blir de kolsvart i pappret och de är nog inte så nyttigt
du har ingen bild erland på ett sådan dära dragskåp
vad jag hörd kan man få stendamslunga av att porta gjutjärnstoppar om ventilationen är dålig
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag har byggt ett eget i trä med ett hål på framsidan där jag lägger in toppen. Sen har jag en kraftig sidokanalsfläkt som suger in allt damm. Fläktluften kan man rena med ett filter eller genom att blåsa ut luften i ett fat med vatten. Det är det fina dammet som är farligt, inte spånorna. Dessutom har jag en pappersfiltermask. Nån gul historia med ventiler på från Biltema. Det kan vara bra att använda skydd när man slipar ventiler eller gör annat som dammar och ryker också. Jag vet verkstadsjobbare som fått kol och det är inget man vill få.
Erland.
Erland.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
Då kan jag meddela att "B20 Flow & Dyno shootout" kommer att genomföras.
Datum: 23-24 oktober 2010
Plats: Görans Motor Teknik i Ormeshaga, Hovmantorp.
Startavgift: 1500 kr per deltagare/topp. Betalas på plats. Vill du skicka en topp betalar du avgift+returfrakt när du får tillbaka toppen.
Anmälan senast söndag 29 augusti 2010.
Anmälan görs via PM till mig. Uppge namn, tel.nr. och om du kommer att vara på plats, eller vill skicka toppen.
Anmälda deltagare kommer att redovisas efter hand på sidan 1.
Regler för toppen:
B18 eller B20 standard stomme.
Valfri ventilstorlek. Standard längd.
8 mm ventilskaft, får ej svarvas.
Ventiltallrik får bearbetas.
Ventiler får flyttas.
Ventilstyrning för insug ska vara minst 50 mm lång. Utstickande del i kanalen får konas.
Volymen i varje förbränningsrum ska vara minst 42 cc, får alltså vara mer. 42 cc ger ca 11,5:1 i kompressionsförhållande.
Längd på förbränningsrum max 93 mm.
Inget material får läggas till i kanaler eller förbränningsrum.
Vid bromsningen används en B20E grenrörspackning med ca 42 mm diameter på insugshål och ca 28x41 mm hål för avgas.
Kontrollera att ventilerna klarar 13 mm lyft med ventiltätningar monterade.
Rekommenderat ventilfjädertryck ca 110 kg vid 13 mm lyft.
Toppen ska vara helt komplett med ventiler, fjädrar,brickor,knaster, ventiltätningar och pinnbultar. Väl rengjord och klar för montering på motor.
Topparnas insugskanal för cylinder nr 2 flödesmäts mellan 2 mm och 16 mm ventillyft, med 2 mm intervall och vid 28" vattenpelare. Med 92 mm cylinder.
Medelvärde och högsta värde noteras.
Bottendel och övrigt:
Slagvolym 2126 cc.
Borr 92 mm.
Slag 80 mm.
B21E kolvar, plan kolvtopp. Vänder vid blockplan.
H-profil vevstakar.
Balanserat vevparti med lättat svänghjul.
Ståldrev, crommoly stötstänger, std vipparmsbrygga.
Kamaxel AGAP-F 13.3-272. Slipad på Volvo original ämne. Ett stort tack till Reine på AGAP som sponsrar med slipningen. Kolla deras hemsida, http://www.agap.se/Motor.htm Där finns också mer info om kammen, under produkter.
Tändning MSD 6al. Brytarlöst.
Dubbla Weber 45 DCOE. 38 mm halsring. Fullradietrattar.
Misab insug, längd 120 mm. 46 mm hål mot förgasare, 41 mm mot topp.
Total längd från topp (vid grenrörspackningen) till trattkant 275 mm.
Grenrör 4-2-1 KG/Timo typ 3.
1 3/4" primärrör, ca 400 mm.
2" sekundärrör, ca 600 mm.
2,5" utlopp.
Rördim är utvändiga, godstjocklek ca 1,5 mm. Längder är ungefärliga, skiljer en del mellan rören.
Elring topplockspackning av skärringstyp, 93,7 mm diameter, 1,25 mm tjock.
Motorn kommer att köras in, provbromsas och bestyckas i förväg, dock ej med någon "tävlingstopp". Vi väljer då lämplig grundbestyckning, som alla får börja med. Mätning mellan 4000-7000 rpm. Kanske något högre om det vid provbromsningen visar sig behövas.
Shell V-power bensin.
Varje deltagare får totalt 5 bromsningar var. Mellan varje mätning får förgasarbestyckning ändras, dock ej emulsionsrör. Ändringar bestäms av deltagare, eller överlåts till Göran.
Vi kommer att köra med samma tändförställning hela tiden. Det blir för mycket jobb med att ändra tändningen också, som sedan måste ställas tillbaka exakt till samma punkt mellan varje toppbyte. En lämplig tändning fastställs vid provbromsningen, den brukar oftast hamna runt 37 grader.
Medel och maxeffekt noteras.
Tävlingen gäller alltså:
1. Medelvärde på flödning.
2. Max flöde.
3. Medeleffekt.
4. Maxeffekt.
Varje deltagare får utskrift på flödning och bromsning.
Särskild information till deltagare ges via PM före tävlingsdags.
Vi ser gärna att deltagarna som är på plats hjälper till att skruva.
Göran på GMT kommer att förtydliga en del gällande flödning och bromsning.
Hoppas att jag fått med det mesta och viktigaste. Kom med frågor annars, det är lätt att glömma något.
Stefan Lindqvist
Datum: 23-24 oktober 2010
Plats: Görans Motor Teknik i Ormeshaga, Hovmantorp.
Startavgift: 1500 kr per deltagare/topp. Betalas på plats. Vill du skicka en topp betalar du avgift+returfrakt när du får tillbaka toppen.
Anmälan senast söndag 29 augusti 2010.
Anmälan görs via PM till mig. Uppge namn, tel.nr. och om du kommer att vara på plats, eller vill skicka toppen.
Anmälda deltagare kommer att redovisas efter hand på sidan 1.
Regler för toppen:
B18 eller B20 standard stomme.
Valfri ventilstorlek. Standard längd.
8 mm ventilskaft, får ej svarvas.
Ventiltallrik får bearbetas.
Ventiler får flyttas.
Ventilstyrning för insug ska vara minst 50 mm lång. Utstickande del i kanalen får konas.
Volymen i varje förbränningsrum ska vara minst 42 cc, får alltså vara mer. 42 cc ger ca 11,5:1 i kompressionsförhållande.
Längd på förbränningsrum max 93 mm.
Inget material får läggas till i kanaler eller förbränningsrum.
Vid bromsningen används en B20E grenrörspackning med ca 42 mm diameter på insugshål och ca 28x41 mm hål för avgas.
Kontrollera att ventilerna klarar 13 mm lyft med ventiltätningar monterade.
Rekommenderat ventilfjädertryck ca 110 kg vid 13 mm lyft.
Toppen ska vara helt komplett med ventiler, fjädrar,brickor,knaster, ventiltätningar och pinnbultar. Väl rengjord och klar för montering på motor.
Topparnas insugskanal för cylinder nr 2 flödesmäts mellan 2 mm och 16 mm ventillyft, med 2 mm intervall och vid 28" vattenpelare. Med 92 mm cylinder.
Medelvärde och högsta värde noteras.
Bottendel och övrigt:
Slagvolym 2126 cc.
Borr 92 mm.
Slag 80 mm.
B21E kolvar, plan kolvtopp. Vänder vid blockplan.
H-profil vevstakar.
Balanserat vevparti med lättat svänghjul.
Ståldrev, crommoly stötstänger, std vipparmsbrygga.
Kamaxel AGAP-F 13.3-272. Slipad på Volvo original ämne. Ett stort tack till Reine på AGAP som sponsrar med slipningen. Kolla deras hemsida, http://www.agap.se/Motor.htm Där finns också mer info om kammen, under produkter.
Tändning MSD 6al. Brytarlöst.
Dubbla Weber 45 DCOE. 38 mm halsring. Fullradietrattar.
Misab insug, längd 120 mm. 46 mm hål mot förgasare, 41 mm mot topp.
Total längd från topp (vid grenrörspackningen) till trattkant 275 mm.
Grenrör 4-2-1 KG/Timo typ 3.
1 3/4" primärrör, ca 400 mm.
2" sekundärrör, ca 600 mm.
2,5" utlopp.
Rördim är utvändiga, godstjocklek ca 1,5 mm. Längder är ungefärliga, skiljer en del mellan rören.
Elring topplockspackning av skärringstyp, 93,7 mm diameter, 1,25 mm tjock.
Motorn kommer att köras in, provbromsas och bestyckas i förväg, dock ej med någon "tävlingstopp". Vi väljer då lämplig grundbestyckning, som alla får börja med. Mätning mellan 4000-7000 rpm. Kanske något högre om det vid provbromsningen visar sig behövas.
Shell V-power bensin.
Varje deltagare får totalt 5 bromsningar var. Mellan varje mätning får förgasarbestyckning ändras, dock ej emulsionsrör. Ändringar bestäms av deltagare, eller överlåts till Göran.
Vi kommer att köra med samma tändförställning hela tiden. Det blir för mycket jobb med att ändra tändningen också, som sedan måste ställas tillbaka exakt till samma punkt mellan varje toppbyte. En lämplig tändning fastställs vid provbromsningen, den brukar oftast hamna runt 37 grader.
Medel och maxeffekt noteras.
Tävlingen gäller alltså:
1. Medelvärde på flödning.
2. Max flöde.
3. Medeleffekt.
4. Maxeffekt.
Varje deltagare får utskrift på flödning och bromsning.
Särskild information till deltagare ges via PM före tävlingsdags.
Vi ser gärna att deltagarna som är på plats hjälper till att skruva.
Göran på GMT kommer att förtydliga en del gällande flödning och bromsning.
Hoppas att jag fått med det mesta och viktigaste. Kom med frågor annars, det är lätt att glömma något.
Stefan Lindqvist
Senast redigerad av Lindqvist Racing den mån aug 23, 2010 11:44 am, redigerad totalt 3 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det får du av Reine, inga bekymmer. I excel format tex.Lindqvist Racing skrev:Jag ska kolla med Reine om han kan ge mig uppgifter på det.Erland Cox skrev:Lindkvist. Kan du ordna en lista med lyft jämfört gradtal på kammen? Framför allt hur mycket den lyfter runt 75 grader ETDC. Jag dimensionerar kanalen efter det.
Erland.
/Andre'
power
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det finns nog många hemmapulare som är duktigare än erkända trimmare. Det är en kul grej att komma ut och träffa lite folk, titta på varandras toppar och diskutera. Jag tror nog att om det är några som fegar ur så är det erkända trimmare. Bromsbänken är en hård domare och långt ifrån alla vågar ställa upp till bevis. Jag tror att alla som kommer dit kommer att ha trevligt och lära sig en hel del på köpet.wuffee skrev:Fasen nu när de är så många erkända trimmare med så vågar man ju fan itne ställa upp som glad amatör som kör mycket på känn.. Man blir inte utskrattad helt och hållet om man kommer sist eller?
Erland.