filipwängelin skrev:
Det är kolvarna som satt i b230 bottendelen, får se hur länge dom hänger med, dom är svarvade 3mm så att man får frigång för ventilerna.
Mvh
har du gjort en ny märkning på kolvarna nu när pilen ör bortsvarvad? svarva du dom hela vägen eller du spara en bit ute i kanten?
Ja jag har gjort en markering under kolven
Jag har plansvarvat dom, vet att ringlandet är lite känsligt men provar mig fram !
NiclasA skrev:är det 16v kolvar du svarvat av eller är det vanliga turbo kolvar?:P och hur mkt svarvade du:)?
Mvh
Det är kolvarna som satt i b230 bottendelen, får se hur länge dom hänger med, dom är svarvade 3mm så att man får frigång för ventilerna.
Mvh
okej okej, hoppas dom håller än stund iaf:P tänkte höra om detta är motorn det sitter 531 å vx3 org:P? för ja ska nämlig åxå bygga 16v, tänkte då att ja skulle utgå från samma motor som dig då olje kylningen under kolvarna kan vara goa att ha, men vill inte kosta på ett fk/ft block i onödan då ja ändå ska i med h-profil:)
filipwängelin skrev:
Det är kolvarna som satt i b230 bottendelen, får se hur länge dom hänger med, dom är svarvade 3mm så att man får frigång för ventilerna.
Mvh
okej okej, hoppas dom håller än stund iaf:P tänkte höra om detta är motorn det sitter 531 å vx3 org:P? för ja ska nämlig åxå bygga 16v, tänkte då att ja skulle utgå från samma motor som dig då olje kylningen under kolvarna kan vara goa att ha, men vill inte kosta på ett fk/ft block i onödan då ja ändå ska i med h-profil:)
Ja de kan man ju hoppas !
Nej det är inte b230fb utan b230fd ! jag vet inte riktigt vilka de sitter oljekylda kolvar i förutom fk/ft. Men i min FD satt de i iallafall. FD är den så kallade ekonomi motorn med EGR-rening.
vill inte racka ner egentligen, men varför tog du inte kolvarna från 16v blocket? du kommer att spräcka ringlandet i ett nafs med minsta spikningstendens!
sen så senast volvo kallade en rödblockare för "ekonomi/lågfriktionsmotorn var 1985, sen har mer eller mindre samtliga motorer inom b230 familjen haft egr...
angående växellåda så e de bara att byta direkt, ingen idé att harva runt med skitlådor som m46/47/90, gjort slut på totalt 7 m90lådor nu på min 945a å enda anlöedningen till att ja har kört dom är att ja kommit över dom för en 500ing stycket å att ja har koppling som är anpassad för m90..
skaffa en zf direkt!
lille-skutt skrev:vill inte racka ner egentligen, men varför tog du inte kolvarna från 16v blocket? du kommer att spräcka ringlandet i ett nafs med minsta spikningstendens!
sen så senast volvo kallade en rödblockare för "ekonomi/lågfriktionsmotorn var 1985, sen har mer eller mindre samtliga motorer inom b230 familjen haft egr...
angående växellåda så e de bara att byta direkt, ingen idé att harva runt med skitlådor som m46/47/90, gjort slut på totalt 7 m90lådor nu på min 945a å enda anlöedningen till att ja har kört dom är att ja kommit över dom för en 500ing stycket å att ja har koppling som är anpassad för m90..
skaffa en zf direkt!
De gör garanterat alla original kolvar även en ft kolv kan rasa av den minsta spikningen.
16v kolvarna har mindre yta till första ringen om man svarvar och blir mycket mer ömtåligare ! jag ska köra på bensin och måste svarva ner 16v kolvarna iallafall, 10:1 komp går inge bra med turbo och bensin, då kan du räkna med spikningar
Man kan nog få en m90 att hålla bara man inte kamikaze växlar. finns många exempel. ska ju inte köra på strippen med bilen. men som sagt vetinte än hur det blir med v-låda.
lille-skutt skrev:vill inte racka ner egentligen, men varför tog du inte kolvarna från 16v blocket? du kommer att spräcka ringlandet i ett nafs med minsta spikningstendens!
sen så senast volvo kallade en rödblockare för "ekonomi/lågfriktionsmotorn var 1985, sen har mer eller mindre samtliga motorer inom b230 familjen haft egr...
angående växellåda så e de bara att byta direkt, ingen idé att harva runt med skitlådor som m46/47/90, gjort slut på totalt 7 m90lådor nu på min 945a å enda anlöedningen till att ja har kört dom är att ja kommit över dom för en 500ing stycket å att ja har koppling som är anpassad för m90..
skaffa en zf direkt!
De gör garanterat alla original kolvar även en ft kolv kan rasa av den minsta spikningen.
16v kolvarna har mindre yta till första ringen om man svarvar och blir mycket mer ömtåligare ! jag ska köra på bensin och måste svarva ner 16v kolvarna iallafall, 10:1 komp går inge bra med turbo och bensin, då kan du räkna med spikningar
Man kan nog få en m90 att hålla bara man inte kamikaze växlar. finns många exempel. ska ju inte köra på strippen med bilen. men som sagt vetinte än hur det blir med v-låda.
sparar man 3-4 mm runom i gropen klarar de sig rätt bra. vi testa en 16v med massa tändning och den klara rätt många elaka repor. då med fk kolvar ej helt planade
Dra ner på tempot nu grabben, du börjar komma ikapp mig;) skämt åsido, har tittat bakom "kulisserna" och kan intyga om att det ser bra ut!
hoppas på att h-profilarna rullar in snart då så du kan montera ihop botten!
m90 lådor håller fint, största orsaken till att lådor rasar är ju körstilen! säger dock inte att dom är bättre än zf, men det har ju filip redan klarlagt tidigare i tråden.
Ang. spikningar tror jag nog filip kommer var lugn på tändningen, så vi får väl se resultat sen