...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

NiclasA skrev:är det 16v kolvar du svarvat av eller är det vanliga turbo kolvar?:P och hur mkt svarvade du:)?

Mvh

Det är kolvarna som satt i b230 bottendelen, får se hur länge dom hänger med, dom är svarvade 3mm så att man får frigång för ventilerna.

Mvh
janni_ruda
För mycket laddtryck

Inlägg av janni_ruda »

filipwängelin skrev:
NiclasA skrev:är det 16v kolvar du svarvat av eller är det vanliga turbo kolvar?:P och hur mkt svarvade du:)?

Mvh

Det är kolvarna som satt i b230 bottendelen, får se hur länge dom hänger med, dom är svarvade 3mm så att man får frigång för ventilerna.

Mvh
har du gjort en ny märkning på kolvarna nu när pilen ör bortsvarvad? svarva du dom hela vägen eller du spara en bit ute i kanten?
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

janni_ruda skrev:
filipwängelin skrev:

Mvh
har du gjort en ny märkning på kolvarna nu när pilen ör bortsvarvad? svarva du dom hela vägen eller du spara en bit ute i kanten?

Ja jag har gjort en markering under kolven :thumbright:

Jag har plansvarvat dom, vet att ringlandet är lite känsligt men provar mig fram !
NiclasA
Forumsberoende

Inlägg av NiclasA »

filipwängelin skrev:

Mvh

Mvh
okej okej, hoppas dom håller än stund iaf:P tänkte höra om detta är motorn det sitter 531 å vx3 org:P? för ja ska nämlig åxå bygga 16v, tänkte då att ja skulle utgå från samma motor som dig då olje kylningen under kolvarna kan vara goa att ha, men vill inte kosta på ett fk/ft block i onödan då ja ändå ska i med h-profil:)
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

NiclasA skrev:
filipwängelin skrev:

Mvh
okej okej, hoppas dom håller än stund iaf:P tänkte höra om detta är motorn det sitter 531 å vx3 org:P? för ja ska nämlig åxå bygga 16v, tänkte då att ja skulle utgå från samma motor som dig då olje kylningen under kolvarna kan vara goa att ha, men vill inte kosta på ett fk/ft block i onödan då ja ändå ska i med h-profil:)
Ja de kan man ju hoppas !
Nej det är inte b230fb utan b230fd ! jag vet inte riktigt vilka de sitter oljekylda kolvar i förutom fk/ft. Men i min FD satt de i iallafall. FD är den så kallade ekonomi motorn med EGR-rening. :wink:
NiclasA
Forumsberoende

Inlägg av NiclasA »

åh fan:P vad har du för års modell på din då:P?
Wikstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikstrom »

kör på sprit för fan :D helt klart värt det
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

NiclasA skrev:åh fan:P vad har du för års modell på din då:P?
Det är en -96a :)

Wikstrom skrev:kör på sprit för fan :D helt klart värt det
Funderat på det men kommer köra på bensin nu till en början :lol:
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

alla b230 block efter 95 har oljekylda kolvar vare sig de är en turbo eller inte
de har även samma koppling och nå mer saker kommer inte ihåg alla
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

Inte hänt så mycket, jobbar ganska mycket så har inte tid med bilen alla dagar... Men motorn har får sig nya lager, packningar och kolvaringar.

Fattas bara stakarna så kan jag smälla ihop botten ! :)

Bild

Det ser ut på bilderna som att det bara är nån mm till första kolvringen, men de är bara en synvilla ;)
Bild

Bild
lille-skutt
För mycket laddtryck

Inlägg av lille-skutt »

vill inte racka ner egentligen, men varför tog du inte kolvarna från 16v blocket? du kommer att spräcka ringlandet i ett nafs med minsta spikningstendens!

sen så senast volvo kallade en rödblockare för "ekonomi/lågfriktionsmotorn var 1985, sen har mer eller mindre samtliga motorer inom b230 familjen haft egr... :roll:

angående växellåda så e de bara att byta direkt, ingen idé att harva runt med skitlådor som m46/47/90, gjort slut på totalt 7 m90lådor nu på min 945a å enda anlöedningen till att ja har kört dom är att ja kommit över dom för en 500ing stycket å att ja har koppling som är anpassad för m90..
skaffa en zf direkt! :wink:
learning by trail and error
smurf
Lite mer laddtryck

Inlägg av smurf »

lille-skutt skrev:vill inte racka ner egentligen, men varför tog du inte kolvarna från 16v blocket? du kommer att spräcka ringlandet i ett nafs med minsta spikningstendens!

sen så senast volvo kallade en rödblockare för "ekonomi/lågfriktionsmotorn var 1985, sen har mer eller mindre samtliga motorer inom b230 familjen haft egr... :roll:

angående växellåda så e de bara att byta direkt, ingen idé att harva runt med skitlådor som m46/47/90, gjort slut på totalt 7 m90lådor nu på min 945a å enda anlöedningen till att ja har kört dom är att ja kommit över dom för en 500ing stycket å att ja har koppling som är anpassad för m90..

De gör garanterat alla original kolvar även en ft kolv kan rasa av den minsta spikningen.
16v kolvarna har mindre yta till första ringen om man svarvar och blir mycket mer ömtåligare ! jag ska köra på bensin och måste svarva ner 16v kolvarna iallafall, 10:1 komp går inge bra med turbo och bensin, då kan du räkna med spikningar :roll:

Man kan nog få en m90 att hålla bara man inte kamikaze växlar. finns många exempel. ska ju inte köra på strippen med bilen. men som sagt vetinte än hur det blir med v-låda. :wink:
janni_ruda
För mycket laddtryck

Inlägg av janni_ruda »

filipwängelin skrev:
lille-skutt skrev:vill inte racka ner egentligen, men varför tog du inte kolvarna från 16v blocket? du kommer att spräcka ringlandet i ett nafs med minsta spikningstendens!

De gör garanterat alla original kolvar även en ft kolv kan rasa av den minsta spikningen.
16v kolvarna har mindre yta till första ringen om man svarvar och blir mycket mer ömtåligare ! jag ska köra på bensin och måste svarva ner 16v kolvarna iallafall, 10:1 komp går inge bra med turbo och bensin, då kan du räkna med spikningar :roll:

Man kan nog få en m90 att hålla bara man inte kamikaze växlar. finns många exempel. ska ju inte köra på strippen med bilen. men som sagt vetinte än hur det blir med v-låda. :wink:
sparar man 3-4 mm runom i gropen klarar de sig rätt bra. vi testa en 16v med massa tändning och den klara rätt många elaka repor. då med fk kolvar ej helt planade
Micke_e34
För lite laddtryck

Inlägg av Micke_e34 »

Dra ner på tempot nu grabben, du börjar komma ikapp mig;) skämt åsido, har tittat bakom "kulisserna" och kan intyga om att det ser bra ut!
hoppas på att h-profilarna rullar in snart då så du kan montera ihop botten!

m90 lådor håller fint, största orsaken till att lådor rasar är ju körstilen! säger dock inte att dom är bättre än zf, men det har ju filip redan klarlagt tidigare i tråden. :)

Ang. spikningar tror jag nog filip kommer var lugn på tändningen, så vi får väl se resultat sen :thumbright:
Micke Östlund

BMW 525 turbo -90
M20b25 hx35 @1,3bar
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

jag skulle rekomendera att du rengjorde grejerna lite bättre innan du monterar ihop de

vad man kan se på blocket så ligger de jord och massor med smuts kvar och de vill man inte ha i en motor som man renoverar
Skriv svar