Kompressionsmätare?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck

Kompressionsmätare?

Inlägg av Linus Malmsten »

Någon som vet hur bra en kompressions mätare fungerar?

Jag vet hur man teoretiskt beräknar kompressionen i en motor men eftersom min kolv har en viss form, toppackning och cylinderfotspackning en svårbestämd längd, så kommer den slutgiltiga formeln bli något av ett månads projekt.

En 150cc fiddy motor som ska testas.

Enligt instruktionsboken ska jag ha 13.8:1 i kompressions förhållande, vilket jag starkt betvivlar.
244an
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av 244an »

kompressionsmätare mäter bara trycket i cylindern vid kompression inte kompressionsförhållandet,

kompressionsförhållandet är hur många gånger luften komprimeras från att kolven är allt ner i cylindern tills den är allt upp i ÖD
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck

Men det måste ju gå att räkna ut kompressionsförhållandet, när du käner till kompressionstrycket och omvänt med förutsättning att det inte förekommer några läckor.
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck

Oj, det verkar tydligen inte helt enkelt att beskriva dessa sambanden såg jag. Lufttryck, cylinder fyllnad mm.

Nåja, är dessa kompressions mätare bra, får man ut några vettig parametrar som exempelvis val av oktantal, eventuella läckage, vad en planing av toppen skulle kunna ge effektmässigt eller något annat mat nyttigt?
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Man får veta om alla cylindrar har ungefär samma kompressionstryck, om det varierar för mycket mellan cylindrarna vet man att något är galet.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Linus Malmsten skrev:Oj, det verkar tydligen inte helt enkelt att beskriva dessa sambanden såg jag. Lufttryck, cylinder fyllnad mm.

Nåja, är dessa kompressions mätare bra, får man ut några vettig parametrar som exempelvis val av oktantal, eventuella läckage, vad en planing av toppen skulle kunna ge effektmässigt eller något annat mat nyttigt?
Kort sagt: nej, bortsett från läckage.

Kompressionstrycket ser du till viss del skicket på motorn på, och då i form av avvikelser mellan cylindrar.
I riktiga verkstadshandböcker finns (fanns) det ofta en angivelse för hur högt kompressionstryck motorn skall ha vid startmotorvarv och slitagegränser etc. Är dock motorspecifikt eftersom allt möjligt spelar in..
Torbjörn.A
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck

okej,
Nu är det så att jag har tyvärr bara en cylinder, så det blir inget direkt att jämföra med och instruktionsboken anger inget kompressionstryck. Kan dock tycka det är lite underligt att ett uppmätt kompressiontryck i en motor säger så lite. I mina tankar tycker jag att ett komressionstryck bör vara väldigt intressant eftersom det tar hänsyn till hur det verkligen blir när du snurrar runt motorn medans då ett kompressionsförhållande blir mer av ett teoretiskt resonemang.
Men det verkar som om ni har rätt bra koll på grejerna här.
Får tacka för all input
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Mm men t.ex i en fyrtaktsmotor så påverkas kompressionstrycket av kamtider, ventilstorlekar/kanalstorlekar i förhållande till varvtalet
Torbjörn.A
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck

Inlägg av load3d_ »

Vs + Vk / Vk = kompförhållande
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck

The skrev:Mm men t.ex i en fyrtaktsmotor så påverkas kompressionstrycket av kamtider, ventilstorlekar/kanalstorlekar i förhållande till varvtalet
Precis, vilket då i mina tankar ger en mer "sann" bild av hur motorn fungerar?

Kan tilläggas att jag är novis om det inte redan framgått :)
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

nöter man på starten o mäter kompressionstrycket så kan man i stort sett bortse från spolförlusterna... alltså att ventiler o insugsrör osv stryper

men det faller på en stor sak.. överlappet på ventilerna .. egentligen ventiltiderna över huvud taget.

läs (sök) om skillnaden mellan statiskt och dynamiskt kompressions förhållande så förstår du bättre varför man inte kan approximera kompressionsförhållandet genom att mäta trycket
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar