Kompressionsmätare?
- Linus Malmsten
- Ganska mycket laddtryck
Kompressionsmätare?
Någon som vet hur bra en kompressions mätare fungerar?
Jag vet hur man teoretiskt beräknar kompressionen i en motor men eftersom min kolv har en viss form, toppackning och cylinderfotspackning en svårbestämd längd, så kommer den slutgiltiga formeln bli något av ett månads projekt.
En 150cc fiddy motor som ska testas.
Enligt instruktionsboken ska jag ha 13.8:1 i kompressions förhållande, vilket jag starkt betvivlar.
Jag vet hur man teoretiskt beräknar kompressionen i en motor men eftersom min kolv har en viss form, toppackning och cylinderfotspackning en svårbestämd längd, så kommer den slutgiltiga formeln bli något av ett månads projekt.
En 150cc fiddy motor som ska testas.
Enligt instruktionsboken ska jag ha 13.8:1 i kompressions förhållande, vilket jag starkt betvivlar.
- Linus Malmsten
- Linus Malmsten
Oj, det verkar tydligen inte helt enkelt att beskriva dessa sambanden såg jag. Lufttryck, cylinder fyllnad mm.
Nåja, är dessa kompressions mätare bra, får man ut några vettig parametrar som exempelvis val av oktantal, eventuella läckage, vad en planing av toppen skulle kunna ge effektmässigt eller något annat mat nyttigt?
Nåja, är dessa kompressions mätare bra, får man ut några vettig parametrar som exempelvis val av oktantal, eventuella läckage, vad en planing av toppen skulle kunna ge effektmässigt eller något annat mat nyttigt?
Kort sagt: nej, bortsett från läckage.Linus Malmsten skrev:Oj, det verkar tydligen inte helt enkelt att beskriva dessa sambanden såg jag. Lufttryck, cylinder fyllnad mm.
Kompressionstrycket ser du till viss del skicket på motorn på, och då i form av avvikelser mellan cylindrar.
I riktiga verkstadshandböcker finns (fanns) det ofta en angivelse för hur högt kompressionstryck motorn skall ha vid startmotorvarv och slitagegränser etc. Är dock motorspecifikt eftersom allt möjligt spelar in..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Linus Malmsten
okej,
Nu är det så att jag har tyvärr bara en cylinder, så det blir inget direkt att jämföra med och instruktionsboken anger inget kompressionstryck. Kan dock tycka det är lite underligt att ett uppmätt kompressiontryck i en motor säger så lite. I mina tankar tycker jag att ett komressionstryck bör vara väldigt intressant eftersom det tar hänsyn till hur det verkligen blir när du snurrar runt motorn medans då ett kompressionsförhållande blir mer av ett teoretiskt resonemang.
Men det verkar som om ni har rätt bra koll på grejerna här.
Får tacka för all input
Nu är det så att jag har tyvärr bara en cylinder, så det blir inget direkt att jämföra med och instruktionsboken anger inget kompressionstryck. Kan dock tycka det är lite underligt att ett uppmätt kompressiontryck i en motor säger så lite. I mina tankar tycker jag att ett komressionstryck bör vara väldigt intressant eftersom det tar hänsyn till hur det verkligen blir när du snurrar runt motorn medans då ett kompressionsförhållande blir mer av ett teoretiskt resonemang.
Men det verkar som om ni har rätt bra koll på grejerna här.
Får tacka för all input
- Linus Malmsten
nöter man på starten o mäter kompressionstrycket så kan man i stort sett bortse från spolförlusterna... alltså att ventiler o insugsrör osv stryper
men det faller på en stor sak.. överlappet på ventilerna .. egentligen ventiltiderna över huvud taget.
läs (sök) om skillnaden mellan statiskt och dynamiskt kompressions förhållande så förstår du bättre varför man inte kan approximera kompressionsförhållandet genom att mäta trycket
men det faller på en stor sak.. överlappet på ventilerna .. egentligen ventiltiderna över huvud taget.
läs (sök) om skillnaden mellan statiskt och dynamiskt kompressions förhållande så förstår du bättre varför man inte kan approximera kompressionsförhållandet genom att mäta trycket
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*