Sankans B20 turbo bygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Sankan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sankan »

Har börjat slipa in ventilerna pga läckage, så ska fixa det så toppen är helt klar nu när det börjar bli lite klara saker runt om. Förhoppningsvis så får jag tillbaka mitt block på fredag som de honat och slängt i nya kamlager! :thumbright:

Sen har jag ringt TG motor och kollat lite med kamaxlar, funderar på en 844T eller en 880T kam. Fick också bestämma själv va jag ville ha för nockvinklar och sånt. Men det förstår ju inte jag så mycket av, så kanske Jensa eller någon som vet har lust att skriva vad som är bra och ha och inte ha? Annars så säger jag väl bara att han får slipa en kam som han tror blir bra, men det låter ju inte lika bra som om att det kanske blir en perfekt kam för min motor :P Skulle vara jätte snällt ifall någon skulle kunna hjälpa mig med det så han kan börja slipa kammen för det skulle ta 3-4 veckor att få den klar.

Mvh
Användarvisningsbild
Sankan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sankan »

Ringde Martin H och pratade lite kamaxlar och har nu fått lite info hur en kam kan vara. Riktigt snällt av han att ta sig tid :thumbright: Så imorgon ringer jag TG och beställer någon kam sen är det bara att vänta.

Skickade en beställning till KG idag så det kommer nog ett paket med roliga saker på fredag och förhoppningsvis så är mitt block klart då också! Så då smäller vi ihop bottendelen och inväntar kamaxeln.
Användarvisningsbild
Sankan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sankan »

Idag kom det ett dåligt besked. Kamaxel lagret längst ut har snurrat och lär fräsas upp och sätta i något annat. Så det lär väl ta ett tag till att få blocket...
Användarvisningsbild
Sankan
För mycket laddtryck

Re: Sankans B20 turbo bygge

Inlägg av Sankan »

nu var det ett bra tag sedan man uppdaterat tråden i brist på motivation. men nu har bygget tagit fart igen den senaste tiden. motorn var näst intill ihop satt sen tidigare så vi planade vipparmsbryggan för rätt geometri, rost lagat och målat motorutrymmet samt lyft i motorn vilket resulterade att vi lyckades med uppstart av motorn idag. startade hur fint som helst och körde in kamaxeln jag köpte utav jensa på tomgång 2500 varv i 30 minuter. så imorgon ska vi efterdra toppen och byta till en 740 kylare. sen börjas det med rostlagningen av karossen som kommit nu när bilen stått still ute på en åker över ett år så vi kan besikta den med en enkel strombergare. när allt är klart blir det att montera mina andra förgasare så vi kan bygga klart grenröret och börja med plenumet. blev visst ett långt inlägg men kände att det var dags att skriva av sig lite :) nu ska man intensivmeka så bilen blir klar med turbo innan vintern. bilder kommer upp inom några dagar ifall det intresserar någon här :p

Mvh Mattias
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 906 whp 1075wnm
Användarvisningsbild
Sankan
För mycket laddtryck

Re: Sankans B20 turbo bygge

Inlägg av Sankan »

Här är det ingen som säger något ;O. Idag efterdrog jag toppen, kontrollerade ventil spelet, fin justerade tändningen och monterade en kylare från 740.
Kommer lite bilder här iallafall

Målade motorutrymmet
Bild

Moddade in en 740 kylare, får hoppas den fungerar bättre än original
Bild

Sen återstår det att kapa bort rost, så bilen blir fräshare!
Bild

Turbon står och väntar på att få göra lite nytta
Bild

Imorgon fortsätter jag med rostlagningen :)
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 906 whp 1075wnm
Skriv svar