Misständningar MS1V3, resulterar i varvtalsspikar

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Erik.B
Lite mer laddtryck

Misständningar MS1V3, resulterar i varvtalsspikar

Inlägg av Erik.B »

Har nu stökat med mitt sprut ett tag och blir inte riktigt klok på det hela.

Problemet artar sig som så att när laddtrycket kommer så börjar bilen misstända mer och mer ju högre laddet blir samtidigt som varje gång bilen misständer så fladdrar varvräknaren vilt samt att när man kollar loggen så har den registrerat varv uppemot 10 000rpm trots att motorn inte varvat mer än 5000rpm mellan topparna.

Jag provade att byta tändspole från min standard till en "normal" utan tändsteg osv men då blev det bara värre, bilen misstände på tomgång och hostade och fräste när man varvade stillaståendes. Dwell settings är 6,0ms crank och 3,7ms vid normalt brukande (minns ej namnet).

Jag har även provat att sänka PWM Current Limit från 30% till 25% och då försvann misständingar nästan helt, nu misständer den bara sporadiskt ibland och då är det för att spänningen sjunker till ~7v utav någon anledning.

Jag triggar genom hallgivare i fördelare, kör bpr7es stift. Delphi lågohmsspridare.

En annan sak som jag har reagerat över är att tändingen hoppar hej vild +/- 5-10grader när man ska ställa tändingen på tomgång, men det stabiliserar sig en aning när man höjer varvet lite.

Kan det ha några negativa följder att löra på 25% current limiter istället för 30%? Felet måste åtgärdas i vilket fall som helst då misständingarna hänger kvar även om bilen nu går att köra på laddtryck.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Vad har du för spänningar i loggen?

Kör du med lågohm kan du få backspänning via flybackfunktionen och spänningen till processorn kan slå mellan 5 och 15V

Hade problem med detta och monterade en konding på varistorn enligt Backelitens förslag, detta eleminerade alla spänningsfall och spikar.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Erik.B
Lite mer laddtryck

Inlägg av Erik.B »

JohanK skrev:Vad har du för spänningar i loggen?

Kör du med lågohm kan du få backspänning via flybackfunktionen och spänningen till processorn kan slå mellan 5 och 15V

Hade problem med detta och monterade en konding på varistorn enligt Backelitens förslag, detta eleminerade alla spänningsfall och spikar.
Den ligger på 12,7v konstant, ibland vandrar den upp till 14v och ibland sjunker den till 7v, allt som oftast kommer varvtalsspikarna någon hundradel innan volten droppar, men inte alltid.

Hade du oxå varvtalsspikar innan du monterade kondensatorn?
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende

Inlägg av Grusbusen »

Skärmat och jordat känsligt kablade i box änden?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Ja det hände att jag hade problem på höga varv innan, det har minskat nu, har fortfarande en del problem kvar men tror att det beror på soppa och tändmappen.

När min spänning sjönk ner i trakten runt 7V resetade boxen vilket kan ge en hel del konstiga fenomen på motorns gång.

Nu efter kondingen slår spänningen som mest mellan 12.8 och 13,6V
Mercedesknegare
Erik.B
Lite mer laddtryck

Inlägg av Erik.B »

JohanK skrev:Ja det hände att jag hade problem på höga varv innan, det har minskat nu, har fortfarande en del problem kvar men tror att det beror på soppa och tändmappen.

När min spänning sjönk ner i trakten runt 7V resetade boxen vilket kan ge en hel del konstiga fenomen på motorns gång.

Nu efter kondingen slår spänningen som mest mellan 12.8 och 13,6V
Hur stor kondensator sak man montera? Hur kontrollerar man så att man monterar med rätt polaritet?
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

470µF och 25-50V
Ena benet på varistorn har kontakt med jord, det är minus.

Jag har några över, sätt in 30 spänn på mitt konto så skickar jag en till dig.
Mercedesknegare
Erik.B
Lite mer laddtryck

Inlägg av Erik.B »

JohanK skrev:470µF och 25-50V
Ena benet på varistorn har kontakt med jord, det är minus.

Jag har några över, sätt in 30 spänn på mitt konto så skickar jag en till dig.
Då jag måste ha bilen funktionsduglig inför nattens bravader så har jag ett bud på väg till elfa för att köpa en konding. Men tack så hemskt mycket för erbjudandet. =)

Passade på att kolla igenom loggen ytterligare idag och såg att vattentempen hoppar ganska ordentligt oxå vid hög belastning.. Kan det oxå ha med kondensatorn att göra tro?
Erik.B
Lite mer laddtryck

Inlägg av Erik.B »

Nu sitter kondingen på plats och det funkade ju! Nu diffar den som mest 0,8v och misständningarna samt varvtalsspikarna är borta!

Dock så börjar min varvräknar att fladdra vilt över 6000rpm, triggar den från minus på spolen, någon som är bekant med detta fenomen?
Skriv svar