Hemmabygge av Vattenbroms

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Barkis
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Barkis »

måste till garaget och kolla vad det står på grejerna för jag minns inte :hihi: dom heter tydligen datamite 3 nu och mitt heter datamite så jag antar att det finns några nyare versioner men dom kostar fortfarande samma och ser likadana ut.

http://performancetrends.com/dtm-dyno.htm

DTM128

Std DataMite Package, including:

128K flash memory (4.5 min @ 60 Hz, 9 min @ 30 Hz, 18 min @ 15 Hz). Data saved without power.

Control panel (2 lighted push buttons) (not standard with Dyno systems as of July 2003)

Serial downloading cable

Vehicle wiring harness w 2 wheel sensors (15 ft leads to wheel sensors, 8 ft to ignition and 12 VDC). Dyno harness has only 1 wheel sensor but additional plug for inputting another channel.

4 std wheel magnets (.7" D x .2" thick)

Windows basic DataMite software & manual
$ 559

annars får du komma hit och kolla, såg du bor i skara så du har ju bara 3,5mil till Vara :thumbright:
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Du måste ha också analog converter till den gamla boxen, nyare behövs inte. Jag har använt mycket av dom, tycker att bättre system finns inte för effektmätning.. :D

Jag beställde precis Mini usb boxen från Perf.Trends för mopeder och kinacrossar, få se hur mycket effekt det blir.. :hihi:
Är också väldigt bra att du kan använda samma box för inertia och bromsmätning..
Finns här någon som har testat otrimmade 110cc eller större kinacrossar?
Har t,ex: 110cc -08 verkligen 6.5 hästar otrimmat etc..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jarmo Y skrev:Du måste ha också analog converter till den gamla boxen, nyare behövs inte. Jag har använt mycket av dom, tycker att bättre system finns inte för effektmätning.. :D

Jag beställde precis Mini usb boxen från Perf.Trends för mopeder och kinacrossar, få se hur mycket effekt det blir.. :hihi:
Är också väldigt bra att du kan använda samma box för inertia och bromsmätning..
här bromsade jag min orginal och sen trimmade lifan 140cc http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 35&start=0

vad har du för bänk jarmo?
Barkis
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Barkis »

Jarmo Y skrev:Du måste ha också analog converter till den gamla boxen, nyare behövs inte. Jag har använt mycket av dom, tycker att bättre system finns inte för effektmätning.. :D

jag köpte ett kit för inertia dyno, antar att det är med en sån converter i kitet och som du säger så ska det funka bra till broms om man bara har en lastcell :thumbright: men har som sagt aldrig använt det :roll:
Jag har sportdevices kit till min bromsbänk nu istället, har kört 125cc motor från monkeybike och den gav 4,6hk på bakhjulet, -09 lifan 150cc gav 11,7hk.

blivit sugen på att bygga en vattenbroms jag också nu när man läst tråden :lol: trodde dom var aningen mer avancerade inuti! jobba på volvo ett tag och man var ju ofta och snegla på bromsarna i motorprovningen :hihi:
teflonmats
Sävar Turbo Racing

Inlägg av teflonmats »

Barkis skrev:

jag köpte ett kit för inertia dyno, antar att det är med en sån converter i kitet och som du säger så ska det funka bra till broms om man bara har en lastcell :thumbright: men har som sagt aldrig använt det :roll:
Jag har sportdevices kit till min bromsbänk nu istället, har kört 125cc motor från monkeybike och den gav 4,6hk på bakhjulet, -09 lifan 150cc gav 11,7hk.

blivit sugen på att bygga en vattenbroms jag också nu när man läst tråden :lol: trodde dom var aningen mer avancerade inuti! jobba på volvo ett tag och man var ju ofta och snegla på bromsarna i motorprovningen :hihi:
verkar stämma med våra bonn mätningar.
en org monkey med öppet avgasystem gav ca 4,5 hk på
sävar dynon..
jeppe håller på å diskuterar med performancetrends om att bli återförsäljare här i sverige.
http://www.jeppes.net/
jag och några till här på forumet har pratat lite hit å dit om att införskaffa
nån av deras boxar..har ni använt klimat grungkan?

mats
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Barkis skrev:[quote=

Analog converter är ett litet svart låda, kopplas mellan givare och Datamite.
Prova det i din bänk, du kommer att häpnäs jämför med sportdevices.
:D Pro software gör det till mycket avancerade system, kostar 100 dollar extra.
Du behöver inte lastcell för bromsmätning, det går bra också med (vad heter den?) givare som mäter längt och du får ut 0-5 volt. Kopplar den till bromsen och mäter hur lång sträcka bromsen vänder och kalibrerar efter det...

Jag har haft själv Perf.Trends Blackbox2 förut till rullande inertiabänk för bilar, med weather station som korrigerar själv till varje körning, är mycke bra.
Nu har jag gjort en rulle för mopeder, inertiamätning med miniusb box, boxen är just nu på väg från Usa. Hade en finskbygg box till mopedbänk men det funkade inte..

Det är min son som har 110cc(107cc) Samurai, är hårdtrimmat, heh, svetsade insug och avgaskanaler, egensvetsad och slipat kam, 24.8/21 mm ventiler, 28 Dellorto, men original avgasrör kvar, det går ganska bra jämför med otrimmat som vi också har.
Har varit på två bänkar nu med det, 8.5 hk/8.5nm på bakhjulet på ena bänken.
Den andra bänken var för bilar ( Datamite blackbox2) och för mycket inertia, och vi kunde inte använda 3 växel därför att rullar hade bara 1 magnet, och mätade ingenting, rullar gick för sakta.
Med 4 växel jag slutade tidigt, annars skulle ha motorn kanske sprängt, så lång tid det tog..vi fick 7.9 hk/15nm på bakhjul.

Ganska stor skillnad mellan två bänkar.
Vi gjorde inte coastdown för motoreffekt, men tror inte att det är mycket mer än bakhjulseffekt..?

Har läst härifrån alla mopedstuff, och därför tycker jag att 6.5 hk/9nm är kanske inte riktig på otrimmat 110cc. -08. Det var Andre` Norrbäck som tipsade mej att läsa härifrån, vi är nästan grannar, 2 mil mellan..
Det var synd att jag inte tog med till bänken den otrimmade mopeden också som vi har. Jag väntar nu att kan själv jämföra skillnaden på dom..
men om ni har mäts bara några hästar på 125cc på hjulet så det är klart..

Jens otrimmade 140cc visade det också..

Men i allafall, man behöver inte köpa något annat än Performance Trends produkter, där finns allt man behöver :D
Barkis
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Barkis »

kanske sabbar Primers tråd här nu men...

haha, nja jag tror nog inte jag kommer häpnas över det :hihi: jag saknar inget i sportdevices programvara, väldigt lätt att förstå och programet ser väldigt snyggt och modernt ut, kolla får du se :wink: http://www.sportdevices.com/download/sportdyno34.zip

Jag har även datamitens pro version, finns förövrig nycklar att låsa upp med på nätet ifall man vill spara 100 dollars :wink: tyckte det var såmycket onödiga grejer för mitt behov i mjukvaran och körningarna kom inte i realtid utan man får tanka över dom från datamiteboxen till datorn efter körningen (kanske inte är så nu längre) sedan mäter man på en magnet, en gång varje varv som rullen snurrar som i mitt fall på obromsad rulle, på mitt sportdevices mäter jag med triggerskiva 160ggr varje varv så den mäter nogrannt även om det snurrar långsamt på tex fiddys, har kört allt från moppar på 30kmh till sporthojar på 250hk och det fungerar super.

Skulle jag däremot ha en bromsad motorbänk med lastcell/trådtöjningsgivare + massa olika givare för att logga så hade jag kört datamiten :thumbright:
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Skojade bara med att häpnäs :hihi: (är inte säker är det det ord jag menar, att häpnäs, jag är inte så bra på svensk språk)
Jag har sett Sport Devices redan, är det två gånger bättre än Datamite som priset är? Billigt är den nog också..

Men Datamite har allt vad som behövs för effektmätning, du kan använda flera magneter om du vill men 1 st. räcker. Vi orkade inte öppna golvet och börja sätta dit ett magnet till, rullar var för bilar så 1 st. magnet är bra.

Jag ser ingen fördel att använda triggerhjul för rullar.. :D
Du kan kolla av programmet efteråt om rpm saknas eller är konstiga, men aldrig har varit något fel i den sidan.
Men vart har du så bråttom :D att måste se omedelbar effekt? Nyare system är snabbare men denhär gamla är annars lika bra.

Ni som bygger själv hela mätningssystemet, skulle va lättnad att köpa färdigt system att jämföra med.. tex: Barkis Datamite. Priset är inte hög och den kan alltid sälja bort när eget system är helt fungerande, eller hur Alex? :D

Det finns inte så mycket kanaler i den gamla Datamite boxen men det gör ingenting, lättkopplade, ett par timmar och sen är det bara köra och mäta..

Om du växlar från inertia till torquemätning, det är snabbt gjort..och mycket snabb också ta med hela systemet med dator och koppla till en annan bänk.. :D
Barkis
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Barkis »

datamiten är säkert skitbra, ska sanningen fram så var det nog jag som inte förstog mig på hur fn det fungera med alla inställningar :hihi:

har letat fram det nu men ser inget om årgång men det köptes 2001-2003, står bara "datamite DTM128" sedan är det en "data logger 0-5volt converter" lambda med nån converter till den, transformator, record kontrollen och en jääkla massa kablar.

datamite $739 + programvara $150 + frakt $42 + 25% skatt = $1163 och då låg dollarn högt så jag vill minnas att det blev närmare 11 000kr, samma som för sportdevicen :? fast idag skiljer det nog endel som du säger.

Finns en kille i trollhättan som säljer system för inertia dynos, tror han tog 6500kr kolla in på http://www.flapworx.se/ då är det svensk kvalité också :wink:
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

Barkis skrev:datamiten är säkert skitbra, ska sanningen fram så var det nog jag som inte förstog mig på hur fn det fungera med alla inställningar :hihi:

har letat fram det nu men ser inget om årgång men det köptes 2001-2003, står bara "datamite DTM128" sedan är det en "data logger 0-5volt converter" lambda med nån converter till den, transformator, record kontrollen och en jääkla massa kablar.

datamite $739 + programvara $150 + frakt $42 + 25% skatt = $1163 och då låg dollarn högt så jag vill minnas att det blev närmare 11 000kr, samma som för sportdevicen :? fast idag skiljer det nog endel som du säger.

Finns en kille i trollhättan som säljer system för inertia dynos, tror han tog 6500kr kolla in på http://www.flapworx.se/ då är det svensk kvalité också :wink:
mitt project ligger lite på is nu men kommer ta tag i det i höst igen! funkar det datamite systemet du har till en bromsande enhet eller är det till accserelation dyno?
vad vill du ha för det isåfall?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

har hittat en ny vattenpump nu vet inte om den är för stor men det kanske går! en cr60-40 ska tydligen ge60kubikmeter/h eller 1000liter/min och 16bar sitter en 11kw elmotor på tror anslutningarna är Ca 3.5tum
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

nån som vet vad man kan använda för ventil för att styra vattnet in i bromsen? ska styras med 0-10v eller 4-20mA
kanske går att använda nån lite servomotor?
mvh
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Palle B
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Palle B »

Du kan bruge en proportionalventil, jeg kan desværre(tyvär) ikke vise dig en ventil, der kan bruges til vand, men prøv at google lidt på det.
Men ellers vil en servomotor sikkert kunne bruges.

Jeg vil bruge denne her til mit Bremsebænk projekt: http://www.avsdanmark.dk/web/technology ... alventiler
Den regulerer pneumatisk tryk(0-10v el. 4-20ma), fordi jeg bruger en trykluft-hydraulisk bremse.

Hvor langt er du med din styring/dataopsamling?
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

Palle B skrev:Du kan bruge en proportionalventil, jeg kan desværre(tyvär) ikke vise dig en ventil, der kan bruges til vand, men prøv at google lidt på det.
Men ellers vil en servomotor sikkert kunne bruges.

Jeg vil bruge denne her til mit Bremsebænk projekt: http://www.avsdanmark.dk/web/technology ... alventiler
Den regulerer pneumatisk tryk(0-10v el. 4-20ma), fordi jeg bruger en trykluft-hydraulisk bremse.

Hvor langt er du med din styring/dataopsamling?
har inte börjat med det än men funderar på en plc och köra md PID reglering på vattnet men behöver lite mer info om hur man kan styra tex en vattenventil och få in varvtalssignal i plc
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Palle B
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Palle B »

Hvis du vil bruge en PLC, skal du nok finde en med transistor udgange, hvis du vil pulse udgangen(PID).
Og evt. high speed indgang, alt efter hvor mange rpm du vil/kan køre med, og hvor mange pulser pr omgang.
Du bliver nok bare lidt begrænset mht dataopsamling.

Men hvis det er fordi du ikke har bestemt dig endnu, vil jeg anbefale en Arduino, de er meget lette at arbejde med, selvom man ikke har erfaring med programmering.
Og der er mulighed for dataopsamling hen ad vejen, når du bliver mere fortrolig med det.

Jeg har også indbygget loadcell amplifier i min, så jeg er ikke afhængig af en dyr vejeforstærker.
Skriv svar