Nicklas 740 16v turbo.
sitter ju nån separat oljepump på b234f blocken, som drivs av kamremmen..
verkar ju kanon fredrik!, jag har ingen möjlighet att följa med rikard ut ikväll, men han kanske kan ta med en om ni har tid och lust att skruva bort?
jag som skulle kasta på grejjorna i helgen:(.
men nu ha ja en isbil att pilla på med:D
verkar ju kanon fredrik!, jag har ingen möjlighet att följa med rikard ut ikväll, men han kanske kan ta med en om ni har tid och lust att skruva bort?
jag som skulle kasta på grejjorna i helgen:(.
men nu ha ja en isbil att pilla på med:D
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Var och fick en hel oljepump och intercooler av fredrik (da_snake) idag, det tackar jag för!
. så ska byta den i helgen och även kolla oljeavlastningsventilen så inte den hängt sig.
om det går fort att lösa så har man ju tid över att kasta på turbo grejjerna och kanske hinna ställa in på söndagen.
men bilen måste va hel på måndag för då börjar jag jobba! och tänker INTE cykla!


om det går fort att lösa så har man ju tid över att kasta på turbo grejjerna och kanske hinna ställa in på söndagen.
men bilen måste va hel på måndag för då börjar jag jobba! och tänker INTE cykla!


Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Ja då har det hänt lite, så här ser det ut för tillfället. dom röda saab spridarna på 370cc @ 3bar vart på tok förstora och okörbar på lågavarv.
så antingen försöker ja få tag på spridare inom ca 315-350cc eller så kanske det räcker med prog, btr till en början på 0,5 bar laddtryck ( tror inte orginal kopplingen klarar av mer).

Då ja va ute och provkörde förut så hade ja problem med välldigt sent laddtryck och laddmätaren gav inget utslag. men tror det kan bero på att jag ställt dumpen för löst så det tjuv öppnar av trycket, därför sent laddtryck ?
Men en sak är säkert, det är väldigt skönt att inte ha några oljeläkage!, skönt med seriösa hydral kopplingar!.
så antingen försöker ja få tag på spridare inom ca 315-350cc eller så kanske det räcker med prog, btr till en början på 0,5 bar laddtryck ( tror inte orginal kopplingen klarar av mer).

Då ja va ute och provkörde förut så hade ja problem med välldigt sent laddtryck och laddmätaren gav inget utslag. men tror det kan bero på att jag ställt dumpen för löst så det tjuv öppnar av trycket, därför sent laddtryck ?
Men en sak är säkert, det är väldigt skönt att inte ha några oljeläkage!, skönt med seriösa hydral kopplingar!.

Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Ja då ha bilen gått några mil med turbon
. laddar 0,5 i dagsläget, det behövs mer sås för att ladda mer.
så när lönen kommer blir det sinter lamell och en progressiv btr.
någon föresten som vet hur man kopplar elen till oljetrycks givare och vattentemp givare?

så när lönen kommer blir det sinter lamell och en progressiv btr.
någon föresten som vet hur man kopplar elen till oljetrycks givare och vattentemp givare?

Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
hehe ah den jävlas när det är bra väder.. imorse ville inte startmotorn slå mot startkransen, så ikväll nu vid 22 så vred ja på nyckeln och den starta på engång!..RobAnd skrev:Fått igång bilen än? Kan ju inte stå här utanför i en evighet (;
ska byta startmotor.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
ahapp, så vare med detta!. jag hann inte byta startmotor innan det blev nå annat lurt.
veven är helt STUM!, efter att ha startat bilen och den stått en stund, så började den knacka lite illa från tryckarna!?. kollade då lamporna och såg att oljekanan lös. stängde av bilen på engång.
tänkte att oljetrycksventilen hade hängt sig igen, för bra med olja fanns. fixade lite och skulle sedan prova starta då ja märke att startmotorn inte ens orkar vrida runt motorn.
för dåligt kräm i batteriet tänkte jag och koppla startkablar från annan bil. inte ens då ville det sig. så jag tog ett långt skafft med hylsa på vevaxeln och provade vrida runt men den är helt stumm åt bägge håll!.
kan det nu vara så att eftersom tryckarna inte fått nå olja att kolvarna har blivit att ligga mot ventilerna på 2 cylindrar, en som vill upp och en som vill ner. då blir det ju stummt åt bägge håll?...
MVH

veven är helt STUM!, efter att ha startat bilen och den stått en stund, så började den knacka lite illa från tryckarna!?. kollade då lamporna och såg att oljekanan lös. stängde av bilen på engång.
tänkte att oljetrycksventilen hade hängt sig igen, för bra med olja fanns. fixade lite och skulle sedan prova starta då ja märke att startmotorn inte ens orkar vrida runt motorn.
för dåligt kräm i batteriet tänkte jag och koppla startkablar från annan bil. inte ens då ville det sig. så jag tog ett långt skafft med hylsa på vevaxeln och provade vrida runt men den är helt stumm åt bägge håll!.
kan det nu vara så att eftersom tryckarna inte fått nå olja att kolvarna har blivit att ligga mot ventilerna på 2 cylindrar, en som vill upp och en som vill ner. då blir det ju stummt åt bägge håll?...
MVH
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
liten glad update nu då!
surfade lite på blocke efter en ny bil som skulle få donera motorn till 740,n och hittade en 945 16v -91 som hade kopplingsras. va iväg idag och kollade motorn och bilen i övrigt och det slutade med affär!.
har ju läst tidigare att årsm -90 och frammåt ska ha bättre botten del, grövre stakar?.
iaf så äre en -91 och faktiskt en ganska så fräsh å frisk kaross så om nån är intresserad av en fin 945 kaross med el hissar, el-taklucka, drag, abs, fin svart inredning m.m. så äre väll bara höra av sig, bara nån tusing så ären din
. lägger väll ut karossen på säljes delen sedan då motorn är ur.

surfade lite på blocke efter en ny bil som skulle få donera motorn till 740,n och hittade en 945 16v -91 som hade kopplingsras. va iväg idag och kollade motorn och bilen i övrigt och det slutade med affär!.
har ju läst tidigare att årsm -90 och frammåt ska ha bättre botten del, grövre stakar?.
iaf så äre en -91 och faktiskt en ganska så fräsh å frisk kaross så om nån är intresserad av en fin 945 kaross med el hissar, el-taklucka, drag, abs, fin svart inredning m.m. så äre väll bara höra av sig, bara nån tusing så ären din

Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.