Bygger en porsche 6a med inividuella spjäll(ITB) tänkte styra det med ett MS.
Funkar det att styra det via spjälläge istället för map?
Eller skall man försöka göra en utjämningsburk med förbindelse till varje insugsrör för att få map signal som är någorlunda stabil?
Vilket MS lämpar sig bäst för att styra ITB och EDIS-6.
Tack på förhand/Stefan
MS GURUS ITB och EDIS-6 frågor
Moderator: backeliten
- backeliten
- MS-Guru
- Kontakt:
Jag skulle ha gjort en map-burk med en anslutning till varje cyl.
Även om det är lite vakum tror jag det kommer att fungera bra.
Du kan köra mot spjälläge också, det fungerar så läneg du har en vettig återkoppling på lambdan om du ska använda den som "brukis"
I ditt fall skulle jag satsa på ett MS-2 V3.
Sedan köra med ett 36-1 triggerhjul.
Även om det är lite vakum tror jag det kommer att fungera bra.
Du kan köra mot spjälläge också, det fungerar så läneg du har en vettig återkoppling på lambdan om du ska använda den som "brukis"
I ditt fall skulle jag satsa på ett MS-2 V3.
Sedan köra med ett 36-1 triggerhjul.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Obs sugmotor
Obs sugmotor!!!
kommer endast att användas som slalom/banbil så vad är nackdelana med enbart spjälläge utan lambda, och vad är fördelarna med map. Om det blir map behöver man göra någon strypning till map-burken? eller vilken slangdimension använder man (har endast haft Map-burk då man tryckte genom dellorto 40or).
Kör K-jet idag och att få till ett riktigt rappt gassvar är av största vikt.
/Stefan
kommer endast att användas som slalom/banbil så vad är nackdelana med enbart spjälläge utan lambda, och vad är fördelarna med map. Om det blir map behöver man göra någon strypning till map-burken? eller vilken slangdimension använder man (har endast haft Map-burk då man tryckte genom dellorto 40or).
Kör K-jet idag och att få till ett riktigt rappt gassvar är av största vikt.
/Stefan
- backeliten
- MS-Guru
- Kontakt:
Du kan få lite olika blandningsvärden beroende på om du kör i uppförs eller i nedförsbacke på samma gaspådrag..
Men ska bilens syfte var enligt du beskriver så ser jag det inte som så stort problem..
I de flesta fall räcker det med en väldigt liten slang, runt 2-3mm, kammaren behöver heller inte vara så stor. Så några speciella restriktorer krävs det inte.. det är ju bara tryck den ska mäta så några flöden behövs inte genom dem.
TPS kan ge bättre respons, men mapp med rätt accel inställningar kan bli lika snabbt..
Men ska bilens syfte var enligt du beskriver så ser jag det inte som så stort problem..
I de flesta fall räcker det med en väldigt liten slang, runt 2-3mm, kammaren behöver heller inte vara så stor. Så några speciella restriktorer krävs det inte.. det är ju bara tryck den ska mäta så några flöden behövs inte genom dem.
TPS kan ge bättre respons, men mapp med rätt accel inställningar kan bli lika snabbt..
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se