AMS Danmark Drag evon laddar inför raceweekend i Tyskland!

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Fred
För mycket laddtryck

AMS Danmark Drag evon laddar inför raceweekend i Tyskland!

Inlägg av Fred »

Efter att AMS i Tyskland kommit djupt ner på 9:an bestämde vi oss för att ta upp den vänliga kampen mot Paul och kommer att åka ner till Tyskland i helgen och delta i ROW Racedays.

Efter nya tag med evon så kördes den på rullarna häromdagen, bifogar bromspapper, laddtryck endast 1,75 bar, finns lika mycket laddtryck till om det skulle behövas. :)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Länk till AMS BLOG: http://blog.amsperformance.com/blog/201 ... -showdown/
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

:thumbright:
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Dedär va manligt :shock: :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

Tur att de inte varvades så mycket ;).
Riktigt fina siffror :)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Förstår fortfarande inte att den kan lämna 1000hk på 1,75kg i laddtryck?, låter otroligt då man brukar få ladda 3,5bar i dom maskinerna för att nå dom effekterna.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Jag håller med föregående talare :) 360hk i grundeffekt på en 2.1L är inte illa pinkat! Inte helt troligt i min värld.

Men är det riktigt så är det ju helt sinnessjukt!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

GordonE skrev:Jag håller med föregående talare :) 360hk i grundeffekt på en 2.1L är inte illa pinkat! Inte helt troligt i min värld.

Ja hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte ihop det alls :?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
buddha
Sävar Turbo Racing

Inlägg av buddha »

Om man höjer grund effekten så är inte dessa siffror en omöjlighet. Ingen biltillverkare i dag optimerar effekten som är tillgänglig pga miljökraven :thumbright:
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
Fred
För mycket laddtryck

Inlägg av Fred »

Till att börja med, vet du vad det är för grundeffekt? Vet du vad det är för turbo?

Men det är roligt att det är så pass bra resultat att folk börja tvivla (som vanligt). Men i ärlighetens namn så blev vi lika förvånade första pullet och tvivlade. Så därför fick Kenneth kolla igenom dynon för att sedan testa två pull till för sedan att få exakt samma resultat. Så ja det är ganska sinnessjukt!

Efter en hel del strul i helgen så åkte Lars i varje fall 6.08s på 201 m, detta med misständningar, och på bar asfalt (60ft 1,6X), och så fort åkte han med förra setupen som hade liknande effekt fast på ca 2.5 bar. Så nog stämmer effekten alltid. Ska också tillägga att den körts på 3 olika rullar så vi vet också att denna vi kört på inte ger några falska siffror. Men som som sagt tyvärr så lira det aldrig riktigt i helgen så vi kunde backa upp bänkpappret ordentligt.
Mattias J skrev:
GordonE skrev:Jag håller med föregående talare :) 360hk i grundeffekt på en 2.1L är inte illa pinkat! Inte helt troligt i min värld.

Ja hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte ihop det alls :?
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

I'm a believer! :hihi:

Men det måste ju gå? Max effekt vid 9200 varv, dvs. mycket varv. Jämför med t.ex. en 1000 cc sporthoj som nuförtiden ger runt 180-190 hk vid 11-12000 varv. Original. Med annat avgassystem, filter och en mappning med Powercommander (dvs. smågrejor i sammanhanget) har man runt 180-190 hk på hjulet, dvs. över 200 i motorn. Portning och andra kammar på det så närmar man sig 210-220 i motorn. Vid samma varv. Dvs. 210-220 hk/liter med sugmotor på veven och 180-190 hk/liter på hjulet. (BMW:s nya S1000RR gav 183 hk på hjulet helt original vid en bänkning som Bike gjorde)

Evon det talas om har en grundeffekt på 171 hk/liter räknat på hjulen. Och kan man få ut 180-190 hk/liter på hjulet på en sporthoj med så enkla medel som filter, avgas och mappning så borde det väl gå att få 171 hk/liter på hjulen med en rejsmotor och massor med kosing i topp och i resten också för övrigt vid 2000 varv lägre?
Jag säger absolut inte att det är lätt men det ska väl inte vara en omöjlighet? Om allt är väldigt optimerat?

En liten parentes: Kompsänkning (om man ska köra med turbo på hoj som jag gör) gör inte så mycket på grundeffekten om man räknar på det. Inte för mig iallafall. Min motor ska ge 130 hk på veven original och med kompsänk från 10:1 till 8,2:1 och liten turbo så fick jag 266 hk på hjulet vid 1,1 bar och 301 vid 1,45 bar. Detta blir runt 127 hk på hjulet på grundmotorn (och 8,2:1), och bänkningar med originalmotor (10:1) utan överladdning gav 111 hk på hjulet. (Nu laddas det 1,9 med mer volym och större turbo men det hör inte hit) Så kompsänkningen verkar inte göra något när det ska överladdas. Inte för mig iallafall. Varför vetefan. Jag fick mer effekt på grundmotorn än orignal trots kompsänk när jag laddade på lite. Allt är kört i samma bänk.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Fred
För mycket laddtryck

Inlägg av Fred »

Ja det blev en riktigt trevlig helg trots att vi som sagt inte är helt nöjda.

Tyvärr fanns inte greppet där och som allra bäst kördes en repa med 1,52 i 60-ft, men dem flesta låg på 1,65 och uppåt. Tyvärr var inte detta enda problemet, hade rejäla problem med misständingar under hela helgen som vi tyvärr aldrig hann lösa, alla tänddelar byttes, olika gap på stift och dwelltider testades också utan resultat. Så därför kunde ingen repa fullföljas efter 2:a växeln därav blev bästa ET för helgen blev blygsamma 9.6s.

Här kommer en liten teaser från helgen, jag kommer uppdatera med bilder och film:

http://vimeo.com/14764686
Fred
För mycket laddtryck

Inlägg av Fred »

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Fräna bilar! Hur har ni gjort med oljereturen från turbon på den röda? Extern pump eller?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Fred
För mycket laddtryck

Inlägg av Fred »

Ja precis, om du kollar noga så ser du pumpen framför grenröret.
Kökarmicke skrev:Fräna bilar! Hur har ni gjort med oljereturen från turbon på den röda? Extern pump eller?
Användarvisningsbild
Frid
Lite mer laddtryck

Inlägg av Frid »

jag bara älskar denna bilen. hoppas han åker en åtta med denna bilen...
Skriv svar